Gosp Com Sfântu Gheorghe a repornit robinetele, cei nevinovați rămân însă nemulțumiți
Începând de miercuri, 5 iulie a.c., furnizarea serviciului de apă a fost restabilită în Sfântu Gheorghe, potrivit unui comunicat al biroului de presă Gospodărie Comunală SA. După aproximativ două săptămâni de la sistarea apei la blocurile restanțiere, datoria de 1,5 milioane de lei a scăzut la 1 milion. Deși momentan pare că problema și-a găsit o rezolvare, în caz de neplată a diferenței, întreruperea apei ar putea fi reluată în septembrie. Iar cei care sunt la zi cu plățile vor suferi din nou, după ce au trecut deja printr-un val de nemulțumiri, revoltă și frustrări.
În cursul zilei de joi, 29 iunie, a avut loc o întâlnire între conducerea Gospodăriei Comunale, reprezentanţii Primăriei municipiului Sfântu Gheorghe, ai asociaţiilor de proprietari, ai Direcţiei de Sănătate Publică şi ai Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară „Aquacov”, în cadrul căreia s-a căutat o soluţie pentru această situaţie, dar şi pentru ca, pe viitor, să fie debranşate de la reţea doar apartamentele cu datorii.
După negocieri intense, s-a stabilit că asociațiile de proprietari au termen limită de plată a restanțelor de 60 de zile de la sistare. După care, dacă nu respectă achitarea sumelor stabilite prin noi convenții, se va întrerupe din nou apa.
„Situația nefericită de la Sfântu Gheorghe în ceea ce privește furnizarea apei potabile către asociațiile care au acumulat restanțe ar putea lua sfârșit. În majoritatea cazurilor, Gospodărie Comunală SA și asociațiile de proprietari au găsit deja soluții pentru achitarea datoriilor. În ultimele două săptămâni, de la prima întrerupere a apei, au avut loc negocieri intense între Primăria Sfântu Gheorghe, operatorul regional GospCom și asociațiile de proprietari pentru a pune capăt situației de urgență provocată de datoria ajunsă la 1,5 milioane de lei. În urma negocierilor, furnizarea apei va fi reluată în cazurile în care există disponibilitate de plată și colaborare. Potrivit unei decizii luate împreună cu Primăria Municipiului Sfântu Gheorghe, furnizarea serviciului de apă a fost restabilită în tot orașul începând cu data de 5 iulie, iar operatorul regional așteaptă să treacă 60 de zile de la sistare, acesta fiind termenul limită de plată pentru asociațiile de proprietari. Dacă sumele stabilite prin noile convenții vor fi achitate, serviciul va continua să funcționeze, în caz contrar, se va trece din nou la întreruperea apei”, se arată în comunicatul de presă transmis redacției noastre.
Întreruperea apei din ultimele două săptămâni a creat un val de nemulțumiri în rândul locuitorilor bun-platnici.
O cititoare a ziarului nostru, Ștefania Bucur, ne-a transmis că deși sunt cu plățile la zi, se simt dezamăgiți, umiliți și pedepsiți de către autorități.
„Suntem împinși să ne certăm între noi. (...) Avem datornici bețivi, dacă asociația nu plătește la ce a semnat, în două luni ne oprește iar. Și bețivii tot aici sunt și nu plătesc, degeaba vorbesc cu ei. Din cauza lor, suferim toți”, ne-a împărtășit, printre altele, Ștefania Bucur.
Totodată, sunt voci care spun că problema pornește de la autoritățile locale, adică Primăria Sfântu Gheorghe, acționar majoritar în firma în baza căreia funcționează operatorul regional.
Reprezentanții primăriei sunt arătați cu degetul pentru că, potrivit spuselor unui cititor care ne-a contactat pe subiect, nu ar fi verificat asociațiile de peste zece ani, iar o mare parte din datoriile acumulate ar fi, de fapt, din penalitățile pentru neplata facturilor.
„Primăria are un birou care se ocupă de asociații, dar este doar o doamnă acolo. Și nici nu poți să ajungi la ea, mai degrabă rezolvă problemele telefonic", este o altă nemulțumire la adresa primăriei.
La răspundere trebuie trași și administratorii, care, în unele cazuri nu au calculat cum trebuie datoriile adunate și nu au ținut o evidență clară, ne-a spus același cititor care a dorit totuși să rămână anonim.
Conducerea operatorului regional Gospodărie Comunală S.A. spune că deși situația a creat neplăceri, sistarea apei a dat rezultate și se caută soluții alternative pentru ca asociațiile să poată achita datoriile.
„Oricât de neplăcută ar fi, sistarea furnizării serviciului a fost singura soluție care a dat rezultate. Datoria de 1,5 milioane de lei acumulată în trecut a scăzut, acum, la 1 milion de lei. Suntem conștienți că o astfel de sumă nu poate fi recuperată peste noapte, așa că negociem un contract cu asociațiile care datorează sume foarte mari, pentru a achita datoriile anterioare la termen, iar acolo unde acest lucru nu este posibil, analizăm soluții alternative. În acest din urmă caz, este de mare ajutor faptul că Primăria Municipiului Sfântu Gheorghe a precizat că va acționa ca intermediar între noi și cele două asociații de locuințe cu datorii istorice, Váradi 13 și Căminului 27. Simt că ne îndreptăm în direcția bună, sperăm că nu va trebui să mai facem un pas drastic în septembrie și că datoriile istorice vor fi eliminate încet-încet”, a transmis, prin intermediul comunicatului de presă, directorul Gospodărie Comunală SA, Kozsokár Attila.
De la suspendarea furnizării apei, care a început de marți, 20 iunie, sursa mai sus citată arată că cinci din cele 16 asociații restanțiere și-au achitat integral datoriile. Trei asociații au semnat noi convenții, cu două asociații se fac negocieri, iar alte două au fost excluse de la furnizarea apei. Totodată, una este în proces de reorganizare a rețelei în vederea scoaterii apometrelor în afara apartamentelor. Discuţiile cu două asociații vor fi mediate de Primărie, iar alta are o datorie de sub 1.000 de lei, existând promisiunea că suma va fi achitată.
Sursa foto: Mediafax