Florin Vidamski părăseşte România
La nici trei ani de la câştigarea concursului pentru postul de director al Teatrului Andrei Mureşanu (TAM) din Sfântu Gheorghe, actorul şi regizorul Florin Vidamski renunţă la conducerea instituţiei şi la România. Florin Vidamski şi-a depus recent demisia din funcţia de director, urmând să mai coordoneze activitatea Teatrului până în data de 11 octombrie, când îi va expira perioada de preaviz.
Florin Vidamski a declarat, referitor la demisia sa, că motivele acesteia sunt personale, însă a ţinut să le mulţumească atât celor care, de-a lungul vremii, i-au susţinut proiectele şi ideile, precum şi celor care nu au făcut acest lucru. Dincolo de motivele personale ale demisiei din conducerea TAM, Vidamski a arătat că actuala situaţie din ţară, în ceea ce priveşte artiştii, este una tot mai precară şi „din ce în ce mai cumplită”.
Florin Vidamski crede că, deocamdată, şi-a încheiat socotelile cu România şi, convins că teatrul este drumul său, alege să continue în acest domeniu în afara ţării. Referindu-se la ceea ce lasă în urma sa în TAM, Vidamski consideră că realizările sale puteau fi şi mai bune, însă este mândru că TAM rămâne încă unul dintre cele mai atrăgătoare teatre, prin spectacolele şi actorii pe care îi are, nefiind un anonim precum alte zeci de instituţii de gen din ţară.
„Cu siguranţă se putea face şi mai mult, dar poate altul are o şansă să schimbe ceva în mentalitatea oamenilor, să impună cultura. Dacă ar fi fost o situaţie mai bună, în care aş fi avut perspective, aş fi rămas, deoarece nu poţi pleca de unde ţi-e bine, decât dacă te plictiseşti - iar eu nu am avut ocazia să mă plictisec. Nu e vina nimănui, aceasta este realitatea acum: o perioadă disperată pentru cultură şi teatru implicit, foarte dificilă pentru identificarea de soluţii şi am senzaţia că nimeni nu se gândeşte la asta”, a declarat Vidamski.
Radu Afrim: plecarea lui Florin Vidamski, o mare pierdere pentru TAM
Câştigător al unor prestigioase premii pentru regie atât în ţară cât şi în străinătate, regizorul TAM Radu Afrim şi-a exprimat părerea de rău vizavi de demisia lui Florin Vidamski, apreciind că prin aceasta „TAM pierde un actor foarte valoros“.
Radu Afrim a arătat că a rămas angajat al TAM, de-a lungul anilor, datorită celor câţiva actori pe care îi are echipa de aici şi cu care a lucrat în fiecare spectacol montat la Sfântu Gheorghe. În acest context, Afrim a precizat că, atâta vreme cât acest nucleu de actori va rămâne la Sfântu Gheorghe, nu se va gândi să renunţe la a mai fi regizorul TAM. Cu toate acestea, apreciatul regizor crede că Teatrul din Sfântu Gheorghe are mari probleme, toate izvorâte din lipsa unei finanţări consistente.
„Problemele TAM au existat mereu şi au pornit de la bani. Eu am prins aici trei directori - pe Doru Mareş, Horaţiu Mihaiu şi Florin Vidamski, iar problema banilor a fost una veşnică. Toate scindările apărute în trupa de la Sfântu Gheorghe au ca şi cauză banii. Pe de altă parte, dacă în contextul teatrului românesc TAM se situează bine, nu la fel se poate spune dacă se pune problema ieşirii în Occident cu un spectacol. Nu aş vrea să fac comparaţii, dar aş face o trimitere la spectacolul „Faust“, realizat de Silviu Purcărete la Teatrul Radu Stanca din Sibiu - acela este un exemplu de investiţie într-un spectacol. Spectacolele mele de la Sfântu Gheorghe au fost unele ieftine ca şi cost, însă decente.
Dacă nu aş fi, însă, salariatul TAM, nici pe mine nu şi-ar permite să mă cheme pentru montarea unui spectacol, aşa că nu mai vorbim de nume precum Silviu Purcărete sau alţii“, a explicat Radu Afrim.
TAMPer2, cea mai importantă realizare a lui Vidamski
Susţinător al TAM şi implicat constant în activităţile acestuia, consilierul local Mădălin Guruianu şi-a exprimat regretul în privinţa demisiei lui Florin Vidamski, subliniind că, în decursul anilor săi de manageriere a Teatrului, acesta a realizat foarte multe pentru instituţie.
„Sper doar ca Festivalul TAM Per2, cea mai importantă realizare a lui Florin Vidamski ca director al TAM, să se păstreze. În acest sens, mă bazez nu doar pe viitoarea conducere ci şi pe promisiunea domnului primar Antal Arpad, care a promis finanţare în acest sens, precum a promis şi pentru Festivalul Reflex al Teatrului Tamasi Aron”, a declarat Guruianu.
Istorie recentă frământată la TAM
Problemele din interiorul TAM au o vechime încă de pe vremea fostului director Doru Mareş, care din pricina tensiunilor din interiorul trupei a fost silit să demisioneze în 2004. Concursul pentru conducerea TAM a fost apoi câştigat de regizorul şi scenograful Horaţiu Mihaiu, care a iniţiat atunci şi Festivalul TransForm@. Acuzând o subfinanţare a
teatrului şi intrând totodată în conflict cu o parte a trupei TAM, Horaţiu Mihaiu şi-a dat demisia în martie 2007, funcţia de director fiind apoi câştigată, prin concurs, de Florin Vidamski. De altfel, printre problemele permanente ale TAM s-au numărat bugetul prea mic şi lipsa unui sediu propriu al instituţiei.
Florin Vidamski are 33 de ani, a absolvit Facultatea de Teatru din cadrul Universităţii Babeş-Bolyai din Cluj Napoca şi este angajat al TAM Sfântu Gheorghe din 2001. Vidamski a fost implicat în mai multe proiecte ale TAM, implicit în regia unor piese. S-a ocupat, totodată, de coordonarea Trupei de Teatru Ecou a Colegiului Naţional Mihai Viteazul, spectacole regizate de el şi având în distribuţie elevi fiind invitate la mai multe festivaluri din ţară.
Florin Vidamski l-a adus la Sfântu Gheorghe, în 2008, pe celebrul regizor David Esrig, pentru susţinerea cursului de formare profesională pentru actori „De la cuvânt la imagine scenică“. Florin Vidamski a creat şi Festivalul TAMPer2, unic în peisajul teatral românesc, deoarece a propus o abordare diferită, o „întâlnire“ între două mari nume din teatru. Pentru că Sfântu Gheorghe repre zintă unul dintre oraşele cu cea mai mare populaţie de etnie maghiară, Florin Vidamski a propus, încă de la prima ediţie a Festivalului, o „înfruntare teatrală“ între un regizor român şi unul maghiar, pentru a atrage public din ambele comunităţi. Prima ediţie, din 2007, a TAMPer 2, i-a avut ca protagonişti pe Radu Afrim şi Arpad Schilling, iar cea dea doua, din 2008, pe Geanina Cărbunariu şi Bodor Viktor.
Monica Rizea