ACTUALITATE 24 martie 2024

Empatie și tehnologie: cum se transformă relația cu medicul de familie?

de Daniela Luca | 906 vizualizări

Articolul a fost publicat prima dată în ediția din 25 ianuarie a revistei OCV/Observatorul de Covasna.

Într-o lume marcată de evoluția tehnologiei și schimbări constante în domeniul sănătății, medicina de familie trebuie să se adapteze pentru a răspunde noilor așteptări ale pacienților. Am discutat cu dr. Jakab Engya-Anikó, unul dintre cei mai tineri medici de familie din județul nostru, despre provocările și inovațiile în relația medic-pacient, importanța educației pentru prevenție și schimbările necesare în sistemul medical. Descoperă cum relația empatică dintre medic și pacient poate contribui la modelarea acestor direcții. În plus, află cum poți face transferul de la un medic de familie la altul simplu și rapid, dar și care sunt testele anuale pe care să nu le neglijezi în 2024 pentru a-ți păstra sănătatea în cea mai bună formă. 

Este evident că medicul de familie care își dorește să fie apreciat și iubit de pacienți trebuie să fie nu doar un profesionist medical, ci și un expert în relaționare umană. Empatia și abilitățile de comunicare eficientă sunt esențiale pentru a construi și menține relații solide cu pacienții, spune dr. Jakab Engya-Anikó. Ea și-a deschis propriul cabinet de medicină de familie în Sfântu Gheorghe în luna februarie a anului trecut. Până atunci, timp de doi ani, a profesat în județul Mureș. 

„Un medic de familie în 2024 ar trebui să aibă capacitatea de a empatiza cu pacienții, de a le înțelege emoțiile și de a comunica eficient pentru a stabili o relație de încredere pe termen lung. Cea mai mare provocare o reprezintă menținerea cunoștințelor medicale la zi pentru a oferi pacienților cele mai recente și relevante informații medicale. De asemenea, cred că luarea deciziilor medicale trebuie să fie prin prisma medicinei bazată pe dovezi. Medicul de familie este și un manager al propriului cabinet, astfel sunt importante abilități precum: modul de gestionare a timpului și a stresului, gândire critică, adaptabilitatea la noile tehnologii medicale. Medicul de familie trebuie să ofere îngrijire personalizată și sensibilă la nevoile individuale, ținând cont de aspectele sociale sau chiar religioase”, punctează medicul de familie. 

Cum s-au schimbat așteptările pacienților față de medicii de familie în ultimii ani?

Avansul tehnologic accelerat a jucat un rol crucial în evoluția așteptărilor pe care le au pacienții, pentru că le-a oferit acestora acces rapid la informații medicale. Astfel, medicii de familie care sunt prezenți pe platforme sociale și care furnizează informații medicale corecte, devin tot mai apreciați. În acest context, dr. Jakab Engya-Anikó spune că educația sanitară pentru pacienți devine esențială, pentru că îi ajută să înțeleagă rolul de „gatekeeper” al medicului de familie în sistemul medical. 

„Termenul de gatekeeper vine din engleză și se referă la rolul de coordonator, filtru în sistemul medical. Pe de-o parte, unii pacienți au așteptări ca medicul de familie să trateze orice boală, uneori peste competențele noastre. Pe de altă parte, unii pacienți vor doar bilete de trimitere la diferite specialități. Pacienții trebuie să înțeleagă că medicul de familie este pregătit pentru a trata diferite boli, însă știe și momentul când pacientul are nevoie de investigații și tratamente suplimentare. Pacienții trebuie să învețe să se consulte cu medicul lor de familie pentru orice boală ca împreună să găsească cele mai bune soluții”, explică dr. Jakab Engya-Anikó. 

Ea a adăugat că platformele online facilitează comunicarea rapidă dintre medic și pacient și au o serie de avantaje.  

„Țin să menționez însă că o platformă online nu poate înlocui niciodată un consult medical. Mulți pacienți au așteptări de a primi indicații și tratamente medicale online. Desigur, pot primi sfaturi până ajung la cabinet pentru consult, însă este necesar să se prezinte apoi și fizic”, spune medicul. 

Analize medicale anuale recomandate de medicul de familie 

În ceea ce privește recomandările pentru analizele și testele anuale, dr. Jakab Engya-Anikó a punctat că acestea pot varia în funcție de vârstă, sex și istoricul medical al fiecărui pacient. Există însă anumite aspecte generale care merită atenție pentru menținerea sănătății. Printre analizele și testele recomandate anual se numără:

  • măsurători ale tensiunii arteriale
  • evaluări ale glicemiei
  • măsurarea greutății și calcularea indicelui de masă corporală (IMC)
  • examinare ginecologică la femei 
  • examen de bilanț la copii 
  • evaluarea factorilor de risc
  • screening pentru boli oncologice

„Ideea este ca fiecare pacient să se prezinte odată pe an la medicul lui de familie. În județul nostru majoritatea pacienților se prezintă doar în momentul în care au simptome și aici intervine rolul medicului de familie în educarea lor”, a adăugat medicul. 

„Prevenția și tratamentul personalizat reprezintă viitorul”

Doctorul spune că printre cele mai frecvente preocupări de sănătate pe care le observă la pacienții ei se numără bolile cronice, stresul, sănătatea mintală și stilul de viață nesănătos. Totodată, medicul spune că observă o schimbare pozitivă în conștientizarea tinerilor cu privire la importanța adoptării unui stil de viață mai conștient.  

„Îndrumarea pacienților în gestionarea acestor aspecte implică o combinație de tratament medical, consiliere și modificări ale stilului de viață. În opinia mea, prevenția este esențială și parcă începe să prindă rădăcini printre tineri. Desigur, mai avem mult de lucru la acest capitol împreună cu pacienții noștri. (...) În multe cazuri, doar prin modificări ale stilului de viață putem obține rezultate pozitive, iar acest lucru, desigur, necesită perseverență din partea pacientului. Aceste recomandări sunt mult mai importante decât înteleg pacienții. Prevenția și tratamentul personalizat reprezintă viitorul”, a explicat dr. Jakab Engya-Anikó. 

Sfaturi pentru pacienții care doresc să își schimbe medicul de familie

Principalele motive pentru care pacienții pot ezita să își schimbe medicul de familie includ frica de necunoscut, teama de a strica relația cu medicul actual și preocupările privind accesul la îngrijirea medicală, mai spune dr. Jakab Engya-Anikó. În plus, relația de lungă durată cu un medic poate genera reticențe în a face o schimbare. Cu toate acestea, este important ca pacienții să înțeleagă că prioritatea este să aibă un specialist cu care se simt confortabil și în care au încredere. 

„Întotdeauna le spun pacienților că au dreptul de a schimba medicul de familie la fiecare șase luni, dacă este cazul. Important este să găsească un medic cu care pot colabora. Acest lucru este esențial pentru sănătatea pacientului. Pot fi mai multe motive care duc la schimbarea medicului de familie, de exemplu: probleme de comunicare sau de limbaj, medic foarte ocupat unde pacientul nu ajunge în timp la consult, cabinet aflat la distanță prea mare unde nu poate ajunge pacientul sau pur și simplu nu funcționează chimia dintre cei doi. Eu personal nu mă supăr dacă un pacient face transferul de la mine la alt medic, doar sper să găsească un medic cu care poate colabora. (...) Mulți pacienți sunt la un medic de 20-30 de ani și, desigur, cunosc medicul, iar astfel le este rușine să se transfere. Eu nu încurajez pe nimeni să schimbe medicul de familie dacă nu este cazul, dar atrag atenția pacienților asupra faptului că doar o relație deschisă, bazată pe încredere și respect reciproc poate fi în favoarea sănătății pacientului”, este de părere medicul. 

Procesul de transfer este simplu. Pacientul se prezintă la noul cabinet medical cu cardul de sănătate și cartea de identitate. Se completează o cerere de transfer, care este apoi trimisă medicului vechi. Pe baza cererii primite, acesta trimite fișa medicală a pacientului medicului nou. 

Momente dificile pentru medicina de familie 

În final, mai este de precizat și că pacienții ar trebui să fie conștienți că medicii de familie din întreaga țară se confruntă în prezent cu provocări semnificative din cauza ultimelor modificări la nivel guvernamental. Aceste schimbări au adus specialitatea într-un moment de cumpănă, iar medicii depun eforturi pentru a se adapta și a asigura continuitatea îngrijirii medicale pentru pacienți. Aceștia trebuie să înțeleagă faptul că lupta medicilor de familie nu vizează doar aspecte financiare, ci și îmbunătățirea sistemului medical prin debirocratizare și implementarea unui sistem informatic funcțional, a mai punctat dr. Jakab Engya-Anikó. 

Așadar, pacienții joacă un rol esențial în sprijinirea medicilor de familie în această perioadă, iar conștientizarea acestor provocări poate contribui nu doar la consolidarea relației medic-pacient, dar și la susținerea unui sistem medical mai eficient și accesibil. La următorul consult, nu ezita să-l întrebi pe medicul tău cum trece prin aceste schimbări!

Distribuie articolul:  
|

ACTUALITATE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.