Dobra László, director Secuiana: „Suntem în creştere uşoară permanentă“
Un interviu despre situaţia companiei Secuiana, precum şi a pieţei confecţiilor în general.
Dobra László este indiscutabil unul dintre cele mai importante personaje ale ultimilor ani în sfera economică a județului Covasna, iar compania pe care o coordonează, Secuiana, se numără printre firmele emblemă ale zonei. Atât în perioadele de explozie economică, precum și în vremuri de criză, Secuiana s-a adaptat, s-a orientat și a rămas o companie solidă. E un succes care i se datorează în bună măsură și care merită subliniat, în ciuda faptului că Dobra a fost mereu o fire discretă. Pentru a avea o imagine actualizată asupra companiei Secuiana, precum şi a pieţei confecţiilor în general, Dobra László a avut amabilitatea de a ne răspunde unui interviu.
– Care a fost momentul de apogeu pentru compania Secuiana (din ultimii ani) și care a fost profesional pentru dumneavoastră cea mai mare satisfacție?
– Pentru Secuiana momentul apogeului a fost în anul 2004 când ajunsesem să avem 2000 de angajaţi, se lucra în două schimburi şi făceam 10.000 pantaloni pe zi. Au fost momente extraordinare, dar paradoxal satisfacţiile cele mai mari le ai când faci faţă situaţiilor dificile. Astfel că pentru mine profesional cea mai mare satisfacţie a fost că, deşi am avut greutăţi considerabile, am reuşit să depăşim criza economică şi nu am intrat în incapacitate de plată şi insolvenţă. A fost o provocare.
– Criza economică a presupus adaptarea la noi realități. Cum s-au manifestat aceste realități pe piața internă?
– A trebuit să adaptăm producţia la nivelul cerinţelor noi pentru export şi în plan intern. Producţia a scăzut cu aproape 40% în 2009 faţă de 2008. Piaţa internă s-a contractat cu 30%. Au fost condiţii noi la care a trebuit să reacţionăm. Am redus personalul la nivelul necesarului minim, am închis magazinele nerentabile şi în felul acesta am reuşit să supravieţuim. Apogeul crizei a fost în vara anului 2010. Din toamna lui 2010 am intrat pe o linie ascendentă, de recuperare şi de atunci suntem în creştere uşoară permanentă. Putem spune că am atins din nou nivelul de echilibru dinainte de criză, bineînţeles nivelul din 2009 şi nicidecum pe cel din 2004.
– Câte magazine funcționează în acest moment în rețeaua Secuiana și care este profilul clientului actual căruia compania i se adresează?
– Momentan avem 26 de magazine. Profilul clientului Secuiana nu s-a schimbat. Ne adresăm în continuare bărbaţilor în vârstă de peste 35 de ani, nu extravaganţi dar care solicită calitate pentru îmbrăcămintea pe care o poartă, evident la preţuri decente.
– Cum funcționează exportul? S-a încheiat criza în țările vestice? Și cum reușește o companie de textile din România să reziste concurenței din țările asiatice, cu producători recunoscuți pentru politici de prețuri extrem de reduse.
– Exportul s-a revigorat, ceea ce nu poate decât să ne bucure. Criza s-a terminat în ţările vestice încă de la sfârşitul anului 2010, iar asta a adus beneficii şi unor producători din România. Pe de altă parte preţurile în China au crescut mult. Datorită acestei cauze precum şi datorită instabilităţii din Africa de Nord foarte mulţi clienţi se orientează din nou către România.
– Câți angajați are în acest moment compania dvs. și care sunt intențiile în privința politicii de resurse umane?
– În prezent avem 470 de angajaţi, din care 85 activează în magazinele noastre. Pentru moment nu prevedem creşteri spectaculoase, se angajează numai pentru acoperirea fluctuaţiei de personal.
– Producătorii de confecții au reprezentat un sector industrial important mai ales în județul Covasna, dar și în restul țării. Există politici ale Guvernului sau ale autorităților locale care să sprijine aceste companii? Şi dacă ele nu există, ce ați recomanda diriguitorilor noștri?
– Nu există niciun fel de politici sau strategii, nici ale Guvernului nici ale autorităţilor locale. Recomandarea noastră ar fi ca optica şi modul de a trata producătorii să se schimbe în primul rând la nivelul organelor de control. Sunt situaţii cu care ne confruntăm la nivelul magazinelor din toată ţara, unde rareori se întâmplă să nu fim trataţi ca ultimii şperţari şi hoţi de către organelor de control de toate felurile. Se vine în permanenţă în control şi datorită lacunelor (sau prevederilor „speciale”) din legislaţie, care uneori e foarte interpretabilă, alteori foarte rigidă, şi fiecare control se lasă cu amenzi considerabile. Acest lucru este valabil pentru magazinele din ţară şi nu pentru judeţul nostru. Însă e frustrant pentru un contribuabil corect şi serios să fim puşi mereu în astfel de situaţii.
– Cum vedeți viitorul confecțiilor în următorii ani și care sunt planurile companiei Secuiana?
– Deocamdată se manifestă o tendinţă de stabilitate în producţia de confecţii. Nu se ştie cât va dura şi ce va aduce actuala criză la nivel economic şi social în Europa. Noi nu avem planuri deosebite, momentan vrem să ne menţinem pe piaţă şi să continuăm producţia cât mai este posibil.
– Și acum câteva întrebări mai personale... Aveți timp liber? Cum îl folosiți? Aveți vreo pasiune mai puțin cunoscută?
– Timpul meu liber este destul de limitat şi puţinul de care dispun îl petrec cu familia. Facem excursii în împrejurimi, puţin patinaj acum că e iarnă, înot, plimbări în aer liber, bicicletă şi seara cititul. La sfârşit de săptămână ne mai bucurăm împreună şi de filme la televizor sau pe DVD.
– Ce vă face fericit? Care sunt satisfacțiile care mai contează astăzi?
– Dacă lucrurile merg pe făgaşul normal şi pot să mă fac folositor atât în firmă cât şi în familie, eu sunt fericit şi mulţumit. Cred că cel mai mult contează liniştea sufletească, de care sper să mă bucur în continuare cât mai multă vreme.