ACTUALITATE 6 martie 2024

Cum (nu) se încurajează în Sfântu Gheorghe tranziția la mașini electrice?

de Daniela Luca | 1069 vizualizări

În contextul creșterii semnificative a pieței de mașini electrice din România în ultimii ani, municipiul Sfântu Gheorghe pare să fie în urmă în ceea ce privește dezvoltarea infrastructurii de alimentare a acestor vehicule. Aici nu există nicio stație publică de încărcare. Rețeaua de stații din oraș este alcătuită din cele private, care sunt și scumpe. În prezent, municipiul are în implementare două proiecte, ambele depuse la Agenția Fondului pentru Mediu. Autoritățile mai spun că până la finalul anului 2026 ar trebui să avem în jur de 95 de stații electrice publice.

Primul proiect, intitulat „Stații de reîncărcare pentru vehicule electrice în Municipiul Sfântu Gheorghe”, cuprinde amplasarea a trei stații la Șugaș Băi, în parcarea Cinema Arta și la Sepsi Arena. Achiziționarea execuției a fost deja finalizată, iar următorii pași includ achiziționarea dirigenției de șantier și emiterea ordinului de începere a lucrărilor pentru amplasarea stațiilor, transmit autoritățile locale.

În cadrul celui de-al doilea proiect, numit „Amplasarea stațiilor de încărcare pentru vehicule electrice în Municipiul Sfântu Gheorghe”, a fost semnat contractul de finanțare în decembrie 2023. Pe listă sunt 14 stații noi. În prezent, demararea achiziției proiectării este în curs, spun reprezentanții primăriei.

De asemenea, în cadrul proiectelor contractate prin Programul Național de Redresare și Reziliență, este prevăzută achiziționarea unui număr maxim de 78 de stații de încărcare până în iunie 2026.

„Pentru aceste stații, achizițiile documentațiilor tehnice vor fi inițiate în cursul anului 2024.  Sunt prevăzute a fi instalate, din aceste proiecte de finanțare, un număr maxim de 95 de stații în municipiului Sfântu Gheorghe până la sfârșitul anului 2026”, conform datelor transmise de Primăria Municipiului Sfântu Gheorghe.

„La noi de ce nu se poate?”

În lipsa unor opțiuni accesibile și convenabile de încărcare, utilizatorii de mașini electrice sunt practic forțați să se bazeze pe stațiile private, care adesea practică tarife ridicate.

„Deocamdată municipiul n-a făcut nicio stație. Cred că este singurul municipiu din România care n-a realizat nicio stație de încărcare pentru mașinile electrice. Stațiile care există sunt private și ca să fii posesor de mașină electrică și să încarci acolo, nu mai merită să achiziționezi mașina, pentru că au niște costuri foarte mari de încărcare. Sunt două explicații, după părerea mea – ori incompetență, ori rea-voință. Marile orașe au realizat stații publice prin fonduri de mediu și le-au și dat în folosință. La noi de ce nu se poate? Privații pun prețuri mari și nu ai ce să le ceri. Dar dacă există o alternativă între privat și stații publice, atunci e clar că nici privatul nu poate să ducă în sus prea mult prețul, pentru că omul nu mai încarcă acolo și se duce la cele publice”, ne-a spus Tiberiu Diaconu, un posesor de mașină electrică din Sfântu Gheorghe.

Este de subliniat totuși că șoferii de mașini electrice din reședința de județ pot folosi gratuit locurile de parcare cu plată. Pentru acest lucru este nevoie de un tichet verde, care se poate obține de la primărie. În ultimii doi ani, Primăria Sfântu Gheorghe a eliberat aproape 70 de astfel de tichete. Cu toate acestea, astfel de măsuri nu sunt suficiente pentru a compensa lipsa infrastructurii de încărcare.

Peste 42.000 de maşini electrice au fost înmatriculate, până în prezent, în România, din care circa 16.800 în 2023, cu 35% mai multe faţă de datele din 2022, arată o analiză de specialitate, citată de adevărul.ro.

Aceeași sursă arată că potrivit indexului realizat de unul dintre cei mai importanţi jucători în domeniul mobilităţii electrice pe plan local, la nivel naţional erau disponibile, la finele anului trecut, aproximativ 5.000 de staţii de încărcare pentru autovehiculele electrificate.

Site-ul notează că, la ora actuală, operatori precum Renovatio E-Charge, EnelX, EON Drive, Mol Plugee, EVConnect, Plugpoint, Eldrive, EvGoSmartCharge investesc constant în dezvoltarea reţelei de încărcare pentru maşinile electrificate.

Pentru a încuraja creșterea pieței de mașini electrice, Uniunea Europeană vrea ca, până în 2025, statele membre să implementeze câte o stație de încărcare la fiecare 60 de kilometri, notează și euronews.ro.

Distribuie articolul:  
|

ACTUALITATE

De acelasi autor

Comentarii: 1

Adaugă comentariu
Rad , 6 martie 2024
e rentabil numai daca ai panouri/turbina si incarci acasa
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.