CJ va prelua o nouă garnitură de tren
În ultimii doi – trei ani, autorităţile judeţene au cheltuit aproape 140.000 de euro pentru vagoane sau locomotive
Consiliul Judeţean (CJ) Covasna intenţionează să preia în domeniul public, cu titlu gratuit, din patrimoniul Ministerului Apărării Naţionale (MaPN), o garnitură de tren de cale ferată îngustă care pe viitor va putea face parte din ansamblul tehnic Planul Înclinat de la Covasna-Comandău. În acest sens s-a primit acceptul Ministerului Apărării Naţionale, iar consilierii vor dezbate proiectul la următoarea ședinţă.
Garnitura se află pe un poligon de instrucţie lângă Cluj și cel mai valoros este un vagon de persoane pe două osii, dar şi restul vagoanelor (cisternă, de marfa acoperit şi descoperit) vor fi utile pentru linie, arată autorităţile judeţene. Potrivit acestora, locomotiva cu abur este într-o stare avansată de degradare, dar se poate recondiţiona ca exponat static şi să fie prezentată în cadrul muzeului căilor ferate înguste ce va fi înfiinţat la Comandău.
139.000 de euro pentru locomotive și vagoane
Garnitura de la Cluj ar urma să facă parte din Ansamblul Tehnic – plan înclinat de la Covasna-Comandău, înscris în Lista monumentelor istorice.
În decembrie 2006, Ministerul Culturii şi Cultelor a aprobat exproprierea pentru cauză de utilitate publică a monumentului Ansamblul tehnic planul înclinat de la Covasna-Comandău, totodată Consiliul Judeţean Covasna a primit o rectificare de buget de la Guvern (1 milion de lei) în vederea achiziţionării ansamblului, astfel la începutul anului 2007 s-a început întocmirea documentaţiei necesare exproprierii.
Până acum s-a reuşit salvarea de la fier vechi a următoarelor bunuri: - au fost cumpărate pentru aproximativ 30.000 euro vagoanele aflate la Covasna şi Comandău, respectiv 15 vagoane platformă, 1 dubă, şi 4 (2 perechi) truckuri depozitate la baza planului înclinat la Covasna, respectiv 21 (10 perechi +1) truckuri depozitate la Comandău; pentru aprox. 57.000 euro au fost cumpărate de la Tg. Mureş 3 locomotive diesel tip L45H (printre care şi cea mai veche din acest tip care mai există încă) şi 3 vagoane de călători; locomotiva aflată în starea cea mai bună este păstrată închisă în depoul Comandău, celelalte două lângă truckuri în faţa gării, iar vagoanele de persoane sunt la baza planului înclinat la Covasna; pentru aprox. 40.000 euro au fost achiziţionate 3 dintre cele 7 locomotive cu abur ale liniei prin licitaţie deschisă cu strigare, pentru aprox. 12.000 euro Mun. Sf. Gheorghe a achiziţionat locomotiva de cale normală N3-404, care în prezent este expusă în gara Sf. Gheorghe.
Locomotivele sunt nepăzite
În prezent, dincolo de situaţia juridică a terenurilor mai există o serie de probleme, și anume o parte de cca 4 km din calea ferată situată pe lângă drumul Covasna-Comandău, este acoperită de pământ amestecat cu piatră spartă, iar la reabilitarea drumului nu prea s-a ţinut cont de existenţa unui monument tehnic și au fost construite podeţe şi sub calea ferată. Totodată, drumul nu ar avea voie să fie lărgit peste calea ferată, fiind situat în fond forestier şi fiind vorba despre un monument istoric;
Un alt foarte mare pericol este al furturilor, din cauza urcării preţului fierului vechi şi al inexistenţei pazei la ansamblu. Astfel, cele două clădiri care adăpostesc locomotivele la Covasna şi Comandău sunt închise, dar nu sunt păzite şi este foarte uşoară pătrunderea în ele, ceea ce se întâmplă destul de frecvent. Restul materialului rulant depozitat la baza planului înclinat la Covasna sau în faţa gării de la Comandău este fără nici un fel de pază şi supus furturilor. Doar în cursul lunii iunie au fost înregistrate trei cazuri de pătrundere în depouri (atât la Covasna cât şi la Comandău) sau de furturi de piese de pe truckuri şi vagoanele de călători la Covasna. În plus, la Comandău cca 50 m din linia care iese din fabrică a fost demontată pentru construirea unui teren de joacă.
Pași spre rezolvarea situaţiei
O serie de probleme și-ar găsi rezolvarea după ce terenurile situate în fond forestier probabil vor trece la autorităţile administraţiei locale, în acest sens fiind și o iniţiativă de lege care dacă se va aproba propunerea şi va trece şi de Camera Deputaţilor, aceste terenuri vor putea fi preluate de către localităţi. În caz contrar, dacă nu se va modifica Codul silvic, aceste terenuri vor trebui scoase din fondul forestier, ceea ce ar costa în jur de 14 milioane lei.
În ceea ce privește valoarea refacerii liniei spre Halom (10 km), împreună cu ateliere şi depou, suma necesară s-ar ridica la 3.500.000 euro, la care se adaugă achiziţionarea şi refacerea de material rulant şi alte vehicule: locomotivă cu abur 200.000 euro + tva locomotivă L45H 70.000 euro + tva, vagoane 50.000 euro (estimativ) + tva, utilaje 100.000 euro, maşină de burat 1.520.000 euro + tva, drezine şi vagon de intervenţie 15.000 euro + tva. Acestea duc la un total de aproximativ 6 milioane de euro, cu tva.
„Asftel, CFF Covasna-Comandău ar avea un atelier dotat cu toate cele necesare reparării şi întreţinerii materialului rulant, precum şi echipamente pentru refacerea sau construirea liniei. Având în vedere că toate căile ferate înguste din ţară vor trebui să fie refăcute/reparate conform noilor norme pe care AFER le va propune în perioada următoare spre aprobare, avantajul existenţei acestor utilaje ar fi enorm, şi vor putea fi utilizate şi pe celelalte linii, aducând venituri importante pentru refacerea sau construirea celorlalte părţi ale ansamblului şi întreţinerea liniilor şi materialului rulant din patrimoniu”, arată conducerea județului într-o informare pe această temă.
Tot aici se subliniază că, căile ferate înguste, printre care şi cele forestiere, reprezintă o destinaţie turistică importantă și chiar dacă linia de la Halom singură nu o să fie rentabilă, când se va realiza refacerea planului înclinat şi se vor repara cele două linii, se estimează că CFF-ul se va autofinanţa în mare parte, dar poate deveni şi rentabil cu condiţia oferirii unor servicii turistice atrăgătoare.
Refacerea întregii linii împreună cu planul înclinat, realizarea unei linii de ocolire a planului înclinat şi reabilitarea întregului material rulant s-a estimat la 25 milioane euro, lucru de realizat în etape, prima fiind propusă a fi dotarea atelierului de la Comandău şi refacerea liniei spre Halom.
În cursul anului 2010 se propune achiziţionarea acelor părţi din ansamblu unde sa clarificat situaţia juridică și dreptul de proprietate. În vederea achiziţionării ansamblului mai sunt disponibile fonduri în valoare de 445 mii lei primite de la Guvern. Nu în ultimul rând, se are în vedere înfiinţarea unui punct muzeistic feroviar în fosta magazie de mărfuri a staţiei Sfântu Gheorghe, unde există şi linii de garare pentru materialul rulant istoric care va compune trenurile nostalgice pe linia spre Covasna – Breţcu.
Sursa foto: Observatorul de Covasna