Centura ocolitoare a orașului Covasna, un coșmar pentru șoferi
Autoritățile spun că nu pot interveni pentru reabilitare sau modernizare pentru că drumul nu le aparține
Soluția autorităților din orașul Covasna din urmă cu câțiva ani, de a face centură ocolitoare dintr-un drum forestier deschis circulației publice, stârnește nemulțumirea șoferilor de autocamioane. Aflat sub orice critică, drumul de țară plin de gropi este un adevărat coșmar pentru conducătorii auto. Se pare, însă, că la fel este și pentru autoritățile locale, care, deși își doresc, nu primesc drept de administrare și nu pot interveni pentru reabilitare sau modernizare.
Conducătorii autoturismelor cu masa mai mare de 3,5 tone, care circulă dinspre DN13E, Sfântu Gheorghe – Covasna, către Târgu Secuiesc sau Comandău, ori localitățile învecinate acestora și invers trebuie să treacă o probă de anduranță până să ajungă la destinație: centura ocolitoare a orașului Covasna. Mașinile acestea au restricție de a intra în interiorul orașului, singurele care sunt exceptate sunt cele care au direcție spre ieșirea din oraș către Chiuruș.
„La intrare în Covasna au pus interzis pentru camioane. Și au oferit alternativa de a merge pe un drum de câmp, de piatră, pe post de centură. Am sunat la Primărie, de vreo trei ori, și ne-au spus că nu știu despre ce drum e vorba. Apoi am întrebat un polițist și el mi-a zis că a fost un drum al unui Ocol Silvic, pe care l-a luat Primăria. Nu s-au ocupat de el cu nimic. Eu plătesc 5.800 de lei pe an Rovigneta. Nu sunt de acord cu condițiile ăstea. Și zilnic trebuie să trec pe aici”, ne-a spus un șofer care ne-a contactat zilele trecute la redacție.
Autoritățile din orașul Covasna spun că știu despre problemă și că sunt în derulare proceduri pentru soluționare, însă că acestea depind de Regia Națională a Pădurilor, drumul în discuție fiind un drum forestier deschis circulației publice. Neavând drept de administrare, Primăria nu poate interveni să reabiliteze și să modernizeze porțiunea de drum de pământ. Se fac totuși demersuri pentru obținerea acestui drum, ne-a spus primarul orașului Covasna, care precizează că nemulțumirile șoferilor sunt pe deplin justificate.
„Justificarea pentru care am instituit restricție în oraș este aceea că pe de o parte deranjează locuitorii, fiind și stațiune turistică nu este de acceptat să se circule cu autovehicule cu o masă totală maximă de 40 de tone. Pe de altă parte, acestea avariază și infrastructura rutieră, care nu de mult a fost reabilitată. Singura problemă, și aici intervine partea neplăcută, este aceea că acest drum de ocolire are categorie juridică de drum forestier și se află în administrarea Regiei Naționale a Pădurilor. Deci este proprietate de stat, însă este deschis circulației publice. (...) Eu înțeleg frustrarea și obiecțiunile șoferilor, însă până în momentul în care Primăria Orașului Covasna nu administrează acest drum și nu este nici proprietar nu poate să cheltuie niciun leu pentru reabilitarea și amenajarea acestui drum. Am făcut nenumărate adrese către Guvernul României, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor să treacă acest drum în domeniul public al orașului Covasna sau măcar să ne cedeze dreptul de administrare, tocmai ca să putem reabilita, amenaja și întreține acest drum. Din păcate până acum, din considerente de ordin procedural, mereu ne întorc documentația. Și acum trebuie să o refacem a nu știu câta oară. (...) Noi facem în continuare toate aceste demersuri. Insistăm și îi rugăm pe cei care sunt factori de decizie să urgenteze procedurile acestea și să ne transfere dreptul de administrare sau proprietate asupra acestui sector de drum, tocmai ca să menajăm locuitorii orașului, să păstrăm acest statut de stațiune și pe de altă parte să le asigurăm condiții șoferilor ca să poată folosi acest sector de drum ca și centură”, a declarat, pentru OBSERVATORUL DE COVASNA, primarul orașului Covasna, Gyerő József.
Primarul ne-a spus totuși că se declară optimist cu privire la transferarea administrării acestui drum și că probabil și autoritățile centrale vor ajunge în curând la concluzia că este mai bine ca aceste sectoare să fie lăsate în seama autorităților locale.