Când viețile covăsnenilor ajung să depindă de niște... vaci
O ambulanță în misiune a fost blocată de o ciurdă de vaci pe un drum județean, iar autoritățile nu au deocamdată soluții pentru evitarea acestor situații
În situațiile de urgență, în care se solicită ajutorul personalului medical de pe ambulanță, fiecare secundă contează și este importantă, ba chiar poate face diferența între viață și moarte. Doar că, dacă ești din zona Ozun, Bicfalău, Dobârlău și localitățile învecinate, ar fi de preferat ca providența să-ți fie alături și să nu ai nevoie de ambulanță seara, între orele 18:00 – 19:00, pentru că salvarea va întârzia din cauză că va rămâne blocată în trafic între sute de vaci molcome. O astfel de situație a avut loc duminică seara, 24 iunie, pe DJ103B când ambulanța SAJ a rămas minute bune blocată pe banda de mers dinspre Ozun către Bicfalău, cu tot cu semnalele luminoase aflate în funcțiune. Iar problema cea mai mare este că situația s-ar putea repeta oricând, dat fiind faptul că autoritățile locale nu au găsit încă soluția, la drept vorbind, salvatoare.
În condițiile în care atunci când vine vorba despre salvarea unei vieți omenești și fiecare secundă contează, blocarea ambulanței pe drum din cauza unor cornute „indisciplinate” sau a stăpânilor, respectiv a văcarilor indolenți poate fi considerată o chestiune de viață și de moarte.
Situația drumului județean din Ozun, blocat dimineața și seara de vacile care pleacă la, respectiv de la păscut, este bine-cunoscută și s-a scris despre aceasta și în anii trecuți în Observatorul de Covasna. De atunci s-au găsit soluții pentru intervalul orar de dimineață, înainte de ora 07:00, când lumea trebuie să ajungă la serviciu sau școală.
Pentru programul de seară, dintre orele 18:00 – 19:00, însă, reprezentanții primăriei ridică neputincioși din umeri pentru că toate vacile, de ordinul sutelor, pleacă în același timp spre case și blochează întreg drumul județean, lăsând șoferilor o singură șansă dacă nu vor să se trezească cu vreo copită pe capotă sau vreun corn pe portieră: să tragă pe dreapta. Așa s-a întâmplat și duminică seara, când între zecile de mașini oprite pe ambele sensuri de mers s-a aflat și o ambulanță cu semnalele luminoase în funcțiune. Degeaba.
„Seara e problemă, așa este. Dimineața am rezolvat problema, dar după-masa e problemă. De ce? Pentru că dimineața ne-am organizat ca vacile să fie conduse până la pod peste Râul Negru pe grupe și se poate trece printre vaci foarte ușor. Dar seara e foarte, foarte rău pentru că toate pleacă, dintr-o dată. Dacă vii dinspre Dobârlău, stai aproape 20 de minute până când trece ciurda. Nu pot să propun să fie lăsate câte 20 – 30 de vaci pentru că fizic nu e posibil așa ceva. Așa mi-au spus ciurdarii. (...) Nu avem alt traseu intermediar pe unde putem să dirijăm. (...) Legea e clară. Vacile trebuie prinse cu lanț și duse câte două, trei. Dar nimeni nu vrea, asta e problema. Acum nu primarul este cel care trebuie să facă totul. Mai avem și poliție, mai avem și alte instituții alte statului. Dar e mai ușor să mergi la primar pentru orice problemă”, a declarat, pentru Observatorul de Covasna, primarul din Ozun, Ráduly István.
Soluția, blocată în legislație și avize
O soluție pentru a rezolva această problemă ar exista, până la urmă, însă cere timp și niște soluții mai degrabă birocratice. Există și bani pentru implementarea acestei soluții – 9,93 de milioane de lei. Ce lipsește este un aviz de la custodele Mestecănișului de la Reci, care spune că situația propusă ar încălca legislația în vigoare.
„Ar fi o variantă. Am câștigat fonduri guvernamentale de aproape 10 milioane de lei, care ar însemna un pod nou dinspre Sântionlunca înspre Măgheruș și asfaltarea, modernizarea drumului comunal 16 A, cu două benzi. (...) Am primit toate avizele de peste tot, dar mai puțin de la custodele Mestecănișului. Dar drumul nu are nicio legătură cu Mestecănișul. (...) E departe de pădure, e foarte departe de Mestecăniș, este în zonă de câmpie, unde traversează și așa utilajele agricole. Dacă acest drum ar fi făcut, noi am putea anunța Salvarea, Poliția și Pompierii că în fiecare zi între orele 18:00 – 19:00, dacă au drum către Dobârlău, să meargă pe acolo”, a explicat primarul, care a precizat că asta ar însemna un ocol de maximum 3 kilometri.
Acesta a amintit de asemenea și situația din martie, când din cauza inundațiilor, drumul județean a fost închis traficului rutier, fiind acoperit de ape. Nici atunci nu s-a putut circula, iar singura soluție a oamenilor din șase localități covăsnene a fost să ocolească prin Teliu, Prejmer, Lunca Câlnicului, Coșeni, ca să ajungă la Sfântu Gheorghe, adică un drum cu 60% mai lung decât de obicei. Potrivit primarului, fiind singurul drum de acces, cu atât mai mult s-ar impune construirea unei variante de rezervă pentru DJ103B.
„Dacă poimâine va fi un cutremur și pică podul peste Râul Negru la Ozun, ce se întâmplă? Nu ar fi bine să avem o variantă de rezervă care oricum, demonstrat printr-un studiu făcut de specialiști, doctori în domeniu, nu ajunge prin Mestecăniș și nu ajunge la nicio viețuitoare de acolo?”, întreabă, retoric, primarul covăsnean.
Construcția drumului, problematică
Situația construcției acestui drum este problematică, susține și custodele Mestecănișului - arie protejată, însă precizează că decizia finală cu privire la aprobarea sau respingerea acestei investiții încă nu s-a luat.
„Este sub procedură la Agenția pentru Protecția Mediului. Nu s-a terminat. Trebuia domnul primar să mai vină cu un studiu. După ce se va duce acea completare se va relua procedura și vom avea atunci un rezultat. (...) Trebuie să așteptăm materialul respectiv și apoi să ne pronunțăm. Oricum este problematic, cu siguranță. Contravine și legislației, dar trebuie să vedem și studiul respectiv”, a declarat, pentru Observatorul de Covasna, custodele Mestecănișului de la Reci, Leonid Moscviciov.
Ce prevede legislația rutieră, care e ignorată cu desăvârșire
De cealaltă parte, polițiștii, care s-ar putea autosesiza în această situație care se repetă seară de seară, spun că legislația privind circulația rutieră prevede foarte clar că animalele nu pot circula în turmă, pe drumurile publice, fără a fi însoțite.
„Atunci când circulă pe drumurile publice pe care le este permis accesul, turmele trebuie împărțite în grupuri bine separate între ele pentru a nu îngreuna circulația celorlalți participanți la trafic, fiecare grup având cel puțin un conducător.
Atunci când sunt conduse pe drumul public, animalele și însoțitorii acestora trebuie să circule pe acostamentul din partea stângă a drumului, în sensul de mers, iar când acesta nu există, cât mai aproape de marginea din stânga a părții carosabile”, ne-au spus, anul trecut, polițiștii covăsneni, în urma unei solicitări din partea redacției noastre.
Amenzi de până la 500 de lei pentru proprietarii animalelor
Legile mai spun că nerespectarea regulilor de circulație de către conducătorii de animale constituie contravenție și se sancționează cu amendă prevăzută în clasa I de sancțiuni, conform OUG 195/2002 – 2 sau 3 puncte de amendă, respectiv, 290 sau 435 de lei.
„Lăsarea în libertate ori fără supraveghere a animalelor care pot prezenta pericol pentru persoane sau bunuri constituie contravenție, conform Legii 61/1991, și se sancționează cu amendă cuprinsă între 100 și 500 de lei. Sancțiunea se aplică proprietarului. În situația în care animalul lăsat nesupravegheat a produs o pagubă unei terțe persoane, fapta constituie infracțiune, respectiv distrugere”, mai arată IPJ Covasna.
De asemenea, polițiștii spun că „în situația în care circulația rutieră este blocată din cauza animalelor, cetățenii pot sesiza autoritățile publice locale sau organele de poliție, care vor dispune măsurile legale care se impun”.
Situații similare sunt și în multe alte localități din județ, să nu creadă cineva că doar la Ozun vacile sunt stăpâne ale șoselelor. Se pare așadar, că soluțiile concrete vor deveni realitate mai degrabă când fie vacile, fie autospecialele de salvare, fie oamenii vor învăța...să zboare.