ACTUALITATE 1 octombrie 2010

Au produs-o secuiește...

de Ana Sidon | 2692 vizualizări
Reprezentanții Asociației Produs Secuiesc, protagoniștii unei țepe de 10.000 de euro? La mai bine de un an de la înființarea Asociației „Produs Secuiesc”, condusă de fostul vicepreședinte PCM Covasna, Gazda Zoltan, membrii fondatori ai acesteia nu au intrat nici până acum în posesia mărcii „Produs în Ținutul Secuiesc” pe care au înregistrat-o la OHIM (n.r. The Office for Harmonization in the Internal Market). De vină ar fi un anume Eross Csaba, care ar trebui să dea Asociației dreptul de folosire a mărcii

Reprezentanții Asociației Produs Secuiesc, protagoniștii unei țepe de 10.000 de euro?

La mai bine de un an de la înființarea Asociației „Produs Secuiesc”, condusă de fostul vicepreședinte PCM Covasna, Gazda Zoltan, membrii fondatori ai acesteia nu au intrat nici până acum în posesia mărcii „Produs în Ținutul Secuiesc” pe care au înregistrat-o la OHIM (n.r. The Office for Harmonization in the Internal Market).

De vină ar fi un anume Eross Csaba, care ar trebui să dea Asociației dreptul de folosire a mărcii înregistrată pe numele soției lui, Eross Magdolna Cecilia, membră a Asociației și în prezent spitalizată în Ungaria.

Soțul ei a dispărut însă „ca măgarul în ceață” și Gazda Zoltan, președintele Asociației Produs Secuiesc, spune că încearcă să-i dea de urmă de mai bine de jumătate de an, dar fără succes.

În aceste condiții, pe de o parte fondatorii Asociației se consideră „batjocoriți”, și cred că au luat o mare țeapă, în timp ce mulți întreprinzători nu mai înțeleg nimic și se întreabă dacă nu cumva au dat banii degeaba, din moment ce nu pot fi promovați prin respectiva Asociație.

Colac peste pupăză, Consiliul Județean Harghita a înregistrat între timp o altă marcă, la OSIM, „Produs secuiesc, szekelytermek”, pe care o oferă gratuit întreprinzătorilor locali.

Jocul mărcilor

Din rândul întreprinzătorilor membri ai Asociației din Covasna există și voci care s-au arătat nemulțumite de actuala situație și ar dori să afle o soluție.

„Am intrat în contact cu persoane care m-au îndemnat să intru în Asociația Produs Secuiesc, sub promisiunea că produsele pe care le am în portofoliul firmei mele vor fi vândute sub un brand comun cu alte produse din Ținutul Secuiesc. Dar pe măsură ce am încercat să mă informez asupra a ceea ce înseamnă Asociația și mărcile pe care persoane din cadrul acesteia declară că le dețin, am înțeles că totul este o mare țeapă trasă întreprinzătorilor din zonă. Am constatat că există „szekelyfoldi”, „szekelyfold”, „szekelyfoldi termek”, „szekely termek”, dar aparent niciuna dintre mărci nu aparține Asociației Produs Secuiesc, în numele căreia mi se propunea să dau bani pentru a beneficia de serviciile de branding. Și atunci m-am întrebat de ce se insistă asupra beneficiilor firmelor înscrise din moment ce această Asociație nu deține nicio marcă?”, se întreabă un întreprinzător local, susținând că înregistrarea unei mărci ar costa 2.000 de euro, și nu 10.000.

În aceste condiții, el s-a arătat contrariat de ce să cotizeze cu 250 de euro pe an și nu vede finalitatea poveștii.

Întreprinzătorul citat a dat și exemplul unei firme din Oradea, care a avut experiențe neplăcute cu Eross. „Îmi este greu să cred că fondatorii Asociației Produs Secuiesc nu s-au documentat despre afacerile lui Eross Csaba înainte de a-i da pe mână 10.000 de euro (...) de ce am face parte dintr-o astfel de asociație, care până în prezent vinde doar iluzii, nu de alta, dar impresia generală este că asociația este un sac fără fund unde intră și ies bani fără facturi, chitanțe, doar cu un zâmbet”, mai susține el.

De negăsit de aproape jumătate de an

Președintele Asociației Produs Secuiesc, Gazda Zoltan, a povestit că la momentul la care s-a decis înființarea ei, cei cinci membri fondatori au stabilit că una dintre membre, Eross Magdolna Cecilia, se va ocupa de înregistrarea mărcii colective „szekelyfolditermek”. Ideea a prins foarte bine și scopul era de promovare a produselor din zonă, de a le asigura publicitatea și promovarea necesară.

„Pe bază de înțelegere și pus pe hârtie am pornit așa. Am înregistrat asociația, s-a înregistrat și marca „szekelyfolditermek”, dar între timp Eross Magdolna Cecilia a avut și are probleme grave de sănătate, este spitalizată în Ungaria, și soțul ei a preluat înregistrarea. Se pare însă că ce se vehiculează cu privire la țepe legate de numele lui este real, pentru că nu putem să-l contactăm de aproape jumătate de an. Nu putem nicicum lua legătura cu el. Am fost și în Ungaria, am încercat să dăm de el, dar deocamdată nu am reușit, mai încercăm (...) am ajuns la concluzia că am fost batjocoriți, înșelați, a fost un contract semnat, are efect juridic, trebuie să dăm de urma lui că nu știm unde este”, a spus Gazda Zoltan.

În această situație, reprezentanții Asociației s-au cam împotmolit, și în prezent analizează posibilitatea de a ieși cumva cu obrazul curat din poveste și de a da eventual banii înapoi celor 13 întreprinzători membri care au cotizat cu 250 de euro pe an. Gazda a subliniat că atunci când au observat că sunt probleme, nici nu au mai strâns bani.

„ (...) ne-am împotmolit, și din alte cauze, pentru că între timp și CJ Harghita a înregistrat marca colectivă „szekelytermek”, a obținut aprobarea și de la OSIM și din bani publici ei au putut rezolva să dea marca, colectivă, pentru producători, gratuit. Noi eram nevoiți să strângem o cotizație din care să reușim să obținem marca respectivă. Nu costă 2.000 de euro, ci aproape 10.000 de euro, banii nu au fost suficienți din cotizații, mai ales că întreprinzătorii care au plătit cotizația au fost în cunoștință de cauză că nu e sută la sută că vor putea obține. Le-am spus că asta e situația, încercăm, e un factor de risc”, a mai spus Gazda Zoltan, cu mențiunea că au fost nevoiți să împrumute pentru a înregistra marca.

Acum, deși este înregistrată, nu o pot folosi până ce Eross Magdolna nu le dă dreptul la folosință. Între timp, CJ Harghita promovează cu succes marca înregistrată de ei și a apărut astfel și concurența, care oferă gratuitate.

O nouă marcă

Gazda Zoltan a mai afirmat că au demarat și procedurile pentru înregistrarea mărcii „transilvanicum”, pentru care este nevoie însă de membri din fiecare județ transilvănean, fapt încă nerealizat.

Au existat și discuții cu conducerea CJ Harghita și spune că au căzut de comun acord să unească cele două mărci și Consiliul să se afilieze Asociației din Covasna, dar acest lucru nu s-a întâmplat încă.

„Ne-am înțeles că semnul va fi folosit ca semn al mărcii colective, pe fond albastru, cu luna și steaua, dar nu s-a mai întâmplat nimic”, a precizat Gazda Zoltan.

După ce a înființat marca sa, CJ Harghita a și fost dat în judecată de reprezentanții Asociației Produs Secuiesc din Covasna, pentru înregistrare cu rea credință. Procesul a fost pierdut la Tribunalul București, cu posibilitate de recurs, dar covăsnenii au decis să nu meargă mai departe și să renunțe la proces, în ideea că este mai bine ca proiectul în sine să funcționeze și să aibă valoare pentru comunitate. Termenul de recurs le-a expirat pe data de 29 septembrie.

„Dacă am câștiga acest proces, CJ Harghita nu ar mai avea voie să folosească marca, și nu asta e intenția noastră. Prima dată cu CJ am crezut că este doar un act de campanie, care după ce câștigă îl bifează, dar din fericire se pare că funcționează și va funcționa. Deși am un gust amărui după cele întâmplate, chiar mă bucur, pentru mine nu e important să fiu eu cocoșul pe gunoi, ci să funcționeze acest lucru pe care îl găsesc destul de important și în continuare”, a completat Gazda.

Riscul dacă Asociația Produs Secuiesc va muri în fașă este că întreprinzătorii din Covasna nu vor fi tratați egal cu cei din Harghita, aceasta fiind frica celor de la noi din județ. Președintele Asociației a amintit astfel de acțiunea unui lanţ de magazine din Ungaria care a organizat Săptămâna Pământului Secuiesc, unde au putut fi popularizate produse locale de la noi din zonă, dar unde covăsnenii nu au ajuns.

„Nu știm deocamdată ce se va întâmpla. Intenția noastră este să dăm înapoi banii pe care i-au plătit întreprinzătorii, așa este cinstit. Am cerut și un împrumut ca să putem înregistra marca, 10.000 de euro a costat, ori e și altă posibilitate, vinderea Asociației, fiindcă sunt întreprinzători care sunt interesați să o cumpere, cu datorii cu tot. Oricum, trebuie să punem punct. Îmi pare destul de rău că s-a întâmplat așa”, a precizat Gazda Zoltan.

O altă variantă ar fi ca cele două mărci, din Covasna și Harghita, să funcționeze împreună, și să se înființeze în paralel „transilvanicum”, problema aici fiind că unii ar trebui să cotizeze și alții - respectiv harghitenii - ar beneficia de acest drept gratis.

„A mai apărut și o altă marcă, produs Gobe, a unui întreprinzător din Odorhei, care are magazine universale, și care acum e în curs de a înregistra marca, ce apare pe produsele vândute în magazinele sale. Deja am pornit pe trei căi, în loc să ne unim intențiile și mărcile”, a conchis Gazda.

Privitor la plățile pentru marcă, el a mai spus că a scos de pe site-ul OHIM toate plățile efectuate, întrucât acest birou nu dă chitanțe, ci doar pe site apare efectuarea plăților.

Din Asociația Produs Secuiesc fac parte mai mulți întreprinzători locali, din diferite domenii - industrie alimentară, drepturi intelectuale, mobilier și așa mai departe.

Distribuie articolul:  
|

ACTUALITATE

De acelasi autor

Comentarii: 1

Adaugă comentariu
savo, 8 octombrie 2010
Interesant articol, în schimb mă întreb de ce Ana Sidon s-a oprit doar la Gazda Zoltan din moment ce asociaţia este condusă şi de mai marii CNS-işti Ferencz Csaba şi Tulit Attila. De asemenea citeste integral
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.