Au crescut încasările la Direcţia de Finanţe Covasna
Cu toate că actuala criză financiară s-a făcut simţită şi la nivelul agenţilor economici din judeţ când vine vorba despre încasările la Direcţia Generală a Finanţelor Publice Covasna (DGFP), spre deosebire de alte judeţe s-ar părea totuşi că impactul nu a fost atât de puternic dacă ne uităm la nivelul încasărilor.
Potrivit conducerii DGFP – directorul coordonator Petre Bularca şi directorul coordonator adjunct Martin Pieldner – anul acesta în luna octombrie încasările sunt cu 6,9% mai mari faţă de cele de anul trecut, în timp ce creşterea nivelului de încasări faţă de începutul anului este de 4%.
Totodată, până în prezent, gradul de conformare la plată al agenţilor economici se ridică undeva la 80%, cu 7% mai scăzut faţă de anul trecut, însă potrivit reprezentanţilor DGFP societăţile din judeţ sunt destul de disciplinate şi încearcă să-şi onoreze obligaţiile faţă de buget. În ceea ce priveşte veniturile declarate, acestea sunt cu 4% mai mari din ce reiese din declaraţiile agenţilor.
Somaţii, popriri, sechestrări...
Procentul de încasare este descris ca unul bun la nivel de judeţ, având în vedere şi contextul de criză, iar acolo unde a fost cazul organele fiscale au apelat şi la măsurile pe care le au la îndemână – somaţii, popriri bancare sau la terţi, precum şi sechestrări de bunuri.
La sfârşitul lunii octombrie, numărul somaţiilor transmise de Direcţie agenţilor economici depăşea 57.000, iar în aceeaşi perioadă s-au numărat şi peste 1.600 de popriri bancare, peste 1.200 de popriri la terţ şi peste 300 de sechestrări de bunuri mobile şi imobile – de cele mai multe ori terenuri sau maşini şi utilaje care nu se mai valorifică însă la fel de repede ca în anii anteriori. În total, suma încasată în urma executărilor silite ajunge la 75 de milioane de lei.
Potrivit directorului Petre Bularca, sa apelat la popriri şi executări silite numai după o analiză prealabilă a stării contribuabilului şi după ce s-a aflat din ce motive se află în imposibilitate de plată pe ultimele 2 – 3 luni.
În ceea ce priveşte controalele, indiferent că sunt sau nu operative, ele trebuie făcute, a mai spus acesta, astfel că dacă s-a constatat o creştere a numărului de controale, din partea agenţilor economici, acestea vin şi ca urmare a faptului că şi solicitările de rambursare a TVAului au crescut.
„Se primesc din alte judeţe adrese pentru verificări încrucişate (operative) în scopul rambursării de TVA la agenţii din alte judeţe cu care au avut relaţii comerciale. Creşterea s-a constatat şi la nivelul solicitărilor de rambursare şi atunci am fost nevoiţi să facem mai multe controale, respectiv s-au intensificat şi inspecţiile generale”, a precizat Petre Bularca.
Directorul DGFP a subliniat că nu sunt adepţii amenzilor ci numai în cazul unor abateri repetate şi vădite de la încălcarea legislaţiei s-a recurs la aceste sancţiuni.
Datorii cu 60% mai mari
Deşi gradul de depunere a declaraţiilor şi de conformare al agenţilor economici este mulţumitor, la nivel de judeţ se resimte şi o majorare a arieratelor - datorii băneşti neachitate la timp – cu 60% faţă de începutul anului. Suma totală la finalul lunii octombrie ajungea la peste 56 de milioane de lei. Cauza, susţine conducerea DGFP, ţine şi de faptul că băncile nu mai acordă credite pentru agenţii economici decât în condiţii deosebite şi pe baza unor garanţii pe care agenţii nu prea le mai au în momentul de faţă. Totodată, putem vorbi şi de o serie de greutăţi în încasarea contravalorii lucrărilor şi a prestaţiilor de la instituţii finanţate din bugetul de stat sau de problema subvenţiilor care are un impact deosebit în rândul societăţilor care activează în domeniul agricol şi aşa mai departe.
„Practic, neputând să se împrumute la bancă, nu pot nici să plătească“, a explicat directorul DGFP, Petre Bularca.
105 milioane de lei – efectele crizei
Potrivit directorilor citaţi, efectele crizei le-au resimţit mai apăsat contribuabilii mijlocii şi mari, în timp ce agenţii mai mici, care nu apar ca integraţi la nivelul economiei mondiale, s-au putut oarecum adapta.
La o evaluare a efectelor crizei în judeţ realizată de DGFP, conducerea instituţiei apreciază că influenţele din criză asupra veniturilor se cifrează la 105 milioane de lei încasări mai puţine faţă de anul trecut.
Calculul a fost făcut în funcţie de ritmul din 2008, întrucât nu există o metodă clară de măsurare a acestor efecte ale crizei.
În prezent, la nivelul judeţului Covasna se regăsesc în jur de 7.000 de contribuabili activi, iar în ultimele luni unii – în special cei care nu au desfăşurat nicio activitate sau una nesemnificativă - au suspendat activitatea pentru a nu plăti impozitul forfetar care îi aducea în pierdere, în timp ce alţii au închis de tot. Directorul DGFP le recomandă agenţilor ca după ce trec pe la Registrul Comerţului pentru suspendare sau închidere, să se prezinte şi la organul fiscal pentru a obţine regimul derogatoriu, pentru că în caz contrar ei trebuie să depună în continuare declaraţii, altfel fiind pasibili de contravenţie – şi influen ţează indicatorul prin care se măsoară gradul de conformare voluntară la depunerea declaraţiilor.
Conducerea DGFP a lansat şi un apel către contribuabili, în sensul în care având în vedere că imediat se încheie anul fiscal, să-şi achite obligaţiile faţă de bugetul consolidat.
Ana Sidon