„Operaţie estetică” în centrul oraşului
Consiliul Local (CL) Sfântu-Gheorghe a aprobat proiectul „Plan Integrat de Dezvoltare Urbană“ (PIDU) al municipiului, prin care se doreşte creşterea calităţii vieţii în următorii ani şi crearea de noi locuri de muncă, prin reabilitarea infrastructurii urbane şi îmbunătăţirea serviciilor urbane, inclusiv a serviciilor sociale, precum şi prin dezvoltarea structurilor de sprijinire a afacerilor şi a antreprenoriatului în aria de cuprindere a proiectului. Proiectul în
CL a aprobat Planul Integrat de Dezvoltare Urbană care cuprinde centrul istoric al municipiului Sfântu-Gheorghe
Consiliul Local (CL) Sfântu-Gheorghe a aprobat proiectul „Plan Integrat de Dezvoltare Urbană“ (PIDU) al municipiului, prin care se doreşte creşterea calităţii vieţii în următorii ani şi crearea de noi locuri de muncă, prin reabilitarea infrastructurii urbane şi îmbunătăţirea serviciilor urbane, inclusiv a serviciilor sociale, precum şi prin dezvoltarea structurilor de sprijinire a afacerilor şi a antreprenoriatului în aria de cuprindere a proiectului. Proiectul în sine urmează a fi depus la Programul Operaţional Regional (POR), iar prin Hotărâre de Consiliu a fost delimitată zona de acţiune urbană (ZAU).
Modernizarea centrului istoric
Zona delimitată asupra căreia se doreşte intervenţia se referă la centrul istoric al oraşului, în acest areal fiind cuprinse diferite instituţii publice, şcoli, bănci, Teatrul, 16 din cele 26 de clădiri monument istoric din oraş, magazine, restaurante şi, la periferia zonei, Centrul Social din subordinea CL, care de asemenea urmează să fie modernizat în cadrul acestui proiect. „Obiectivele PIDU pentru Sfântu-Gheroghe se situează în zona susţinerii şi întăririi potenţialului economic, social şi cultural al aşezării. Unul din mijloacele de acţiune este acela de reabilitare coordonată a infrastructurii urbane, pentru ca prin aceasta să poată fi întărite tendindeţele pozitive – creşterea cifrei de afaceri, conturarea unui specific al activităţilor economice ...”, se arată în proiectul de hotărâre. Pentru a „schimba la faţă“ centrul istoric al oraşului, în proiectul respectiv sunt menţionate mai multe măsuri de revigorare, plus neajunsurile identificate – lipsa traseelor pentru biciclete, infrastructură de transport deficitară, insuficiente locuri de parcare şi spaţii verzi şi altele. Prin acest proiect se dispune creşterea calităţii mediului, prin reducerea noxelor apărute din trafic, modernizarea infrastructurii, crearea de trasee pietonale şi pentru biciclete, plantaţii masive şi de aliniament, creşterea activităţii economice şi sociale a acestei zone, prin fluidizarea traficului, creşterea capacităţii de parcare, reabilitarea infrastructurii culturale şi modernizarea celei sociale. Într-un capitol ce vorbeşte despre nevoile de dezvoltare identificate în zona de acţiune urbană, cel mai intens este atinsă problema modernizării acesteia.
Restructurarea circulaţiei
În privinţa arterelor de circulaţie, se pune problema restructurării circulaţiei carosabile şi a celei pietonale, în favoarea celei pietonale, crearea de spaţii de parcare, în special în zona financiar-bancară – prin reorganizarea parcării la sol şi construirea de parcaje publice subterane şi supraterane, totodată se vorbeşte despre sporirea suprafeţelor plantate şi creşterea calităţii suprafeţelor plantate existente, reabilitarea clădirilor publice reprezentative aflate în administrarea Primăriei şi creşterea numărului de activităţi culturale şi sociale care se desfăşoară în aceste spaţii. Potrivit strategiei dezvoltării zonei de acţiune urbană, se vor evita intervenţiile de tip „tabula rasa“ care au caracterizat urbanismul anilor 1980, se va căuta rezolvarea integrată a circulaţiilor auto cu cele pietonale şi cele pentru biciclete, orice iniţiativă de reabilitare a reţelelor tehnico-edilitare trebuie să fie concepută integral, reabilitarea reţelelor stradale – cuprinzând crearea pistelor pentru biciclete, refacerea totală a infrastructurii, a suprafeţei carosabile, trotuarelor, mobilierului urban – se va concepe un sistem de monitorizare video a reţelei de străzi pentru optimizarea traficului şi îmbunătăţirea siguranţei spaţiilor urbane.
„Case de parcare“
Acelaşi proiect prevedere necesitatea unui sistem care să degreveze zona centrală de masa de maşini personale care riscă în prezent să o sufoce. Pentru a convinge însă oamenii să aleagă mijloacele de transport în comun, acestea trebuie însă să reprezinte o alternativă necostisitoare şi confortabilă. Pentru cei care totuşi ar ajunge cu maşina în centru, trebuie să existe „case de parcare“ încăpătoare pentru a degreva străzile şi trotuarele de maşini, susţin iniţiatorii. Despre amenajarea unor clădiri de parcare supra şi subterane se vorbeşte în strada Nicolae Bălcescu şi Tavaszy Sandor (de câte 60 de locuri fiecare), precum şi o parcare subterană în str. Libertăţii, cu 500 de locuri.
Costuri: aproape 20 de milioane de euro
În plin centru (între str. Grof Miko Imre, Libertăţii şi 1 Decembrie 1918) se propune realizarea unor trasee pietonale, piaţete, scuaruri şi noduri comerciale în locurile care s-ar câştiga prin demolarea unor clădiri „parazitare“, fie construite ilegal, fie aflate în stare avansată de degradare. Proiectul prevede şi reabilitarea clădirii Centrului de Transfuzie Sanguină şi a Palatului Beor, în funcţie de cum se alocă fondurile necesare. În ceea ce priveşte cantina socială, de asemenea cuprinsă în proiect, în prezent imobilul se află în stare proastă, iar după intervenţie va rezulta un centru social complex şi modern. Estimarea costurilor pentru aceste investiţii se ridică la peste 73 de milioane de lei, din care valoarea nerambursabilă solicitată este de 41.854.357 de lei.
Ana Sidon