STIREA ZILEI 7 august 2020

Verde, galben sau roșu: ce culori „îmbracă” școlile covăsnene din 14 septembrie?

de Covasna Media | 5451 vizualizări

Cum a fost primită vestea la nivelul județului Covasna 

E forfotă mare în sistemul educațional din România. Se fac calcule, măsurători, se gândesc scenarii, se caută soluții și se fac speranțe. Și asta pentru că, miercuri seara s-a anunțat că într-o lună și un pic, adică pe 14 septembrie, se redeschid școlile. Vestea a fost, în general, bine primită la nivelul județului Covasna, chiar dacă, în paralel cu pregătirile și emoțiile începutului de an școlar cresc, din păcate, și cazurile de COVID-19.  

Conducerea Inspectoratului Școlar Județean (IȘJ) Covasna spune că, cel puțin la această dată, toate școlile din județul Covasna se încadrează în scenariul verde, adică peste tot sunt pregătiri în toi ca școala să înceapă, tradițional, pe 14 septembrie. Vestea, anunțată miercuri de președintele Iohannis, a fost bine primită la nivel de IȘJ, care spune că în prezent se muncește în toate școlile, pentru ca din toamnă elevii să fie primiți la ore în condiții de siguranță. Principalul scop va fi, spun aceștia, să se combine calitatea educației cu siguranța din punct de vedere al sănătății pentru elevi, profesori și întregul personal implicat. 

Școala va începe pe 14 septembrie, dar trebuie să se țină cont de specificitatea fiecărei unități școlare. În principiu, în situația de față, în majoritatea școlilor ne încadrăm în scenariul verde. Asta înseamnă că la școală vor veni toți elevii și că se vor respecta o serie de măsuri, printre care distanțarea fizică să fie de un metru și măsuri drastice de igienizare, înainte de a începe ora, în timpul pauzelor și după. Dar, decizia de cum va fi organizat efectiv programul școlar, va fi luată la nivelul Consiliului de Administrație, după o analiză făcută împreună cu IȘJ-ul și DSP-ul și bineînțeles, cu aprobarea Comitetului Județean pentru Situații de Urgență. (...) Trebuie să fim pregătiți pentru toate cele trei scenarii”, a declarat, pentru Observatorul de Covasna, inspectorul școlar general adjunct al IȘJ Covasna, Luminița Bobeș. 

Tot aceasta a precizat că în prezent se lucrează la actualizarea situațiilor privind avizele sanitare sau ISU pe care le dețin sau nu școlile. Se mai lucrează, de asemenea, și la necesarul de cadre și de săli pentru fiecare școală în parte. 

Nici în ceea ce privește naveta elevilor, care în multe situații presupunea înghesuială, nu sunt deocamdată foarte multe detalii. 

Vom face programul în așa fel încât să se respecte distanța fizică. Probabil vor avea mai multe curse, ca să putem respecta. Noi așteptăm ghidul elaborat de Ministerul Sănătății și Educației, care ne va da mai multe precizări”, a spus Luminița Bobeș. 

Inspectoarea generală adjunctă a spus și că s-au făcut progrese în această vară în procesul de achiziție de tablete și de alte mijloace electronice necesare derulării școlii online, dacă va fi cazul, în funcție de cerințele cuprinse în statistica predată în luna mai.  

Totodată, în ceea ce privește purtarea măștii la orele de curs, la cum este în prezent legislația, aceasta va fi obligatorie, chiar dacă, în mod cert, nu va fi ușor de pus în practică. Urmează să se stabilească și cine va acoperi cheltuielile în acest caz. 

„În același timp trebuie să fim siguri de faptul că nu compromitem sănătatea cetățenilor”

Primarul din reședința de județ, Antal Árpád, spune și el că susține ideea descentralizării deciziilor în ceea ce privește modul în care se vor ține cursurile. Edilul a precizat că speră ca municipiul să se încadreze în zona verde, iar școala să înceapă în condiții cât mai aproape de normalitate.

„Cred că de fiecare dată când vorbim de o descentralizare, este un lucru bun și eu spun de luni întregi că nu poți aplica aceleași decizii în fiecare localitate din țară. Sunt peste 3.000 de unități administrativ teritoriale în România și sunt probabil 2.000 în care n-a fost niciun caz Covid. E normal ca în acele 2.000 de cazuri și școala să meargă în condiții normale și fără restricții. Acolo unde sunt focare, unde sunt probleme, poate că trebuie oprită școala și nu trebuie permis ca elevii să meargă la școală. Evident, cu cât un oraș este mai mare, cu cât o comunitate este mai mare și cazurile pot fi mai mari. E foarte bine că ne raportăm la mia de locuitori. Putem să facem niște calcule și eu cred că este o abordare corectă. Având în vedere faptul că aceste calcule se fac pe o perioadă de 14 zile, trebuie să vedem și noi la nivel local în primul rând despre ce trenduri vorbim”, ne-a spus Antal Árpád. 

Deciziile mai punctuale vor fi luate doar după ce se vor analiza condițiile în care vor învăța elevii din fiecare școală, spune primarul.

„Trebuie să facem analiză de la școală la școală și de la clasă la clasă, pentru că până la urmă trebuie să vedem și cât de mare este o sală unde învață copiii. Nu putem spune că sunt aceleași condiții dacă vorbim de o sală  mai mare sau o sală mai mică atunci când vorbim de 30 de copii. Deci trebuie făcute calcule pe metru pătrat, pe metri cubi dacă vreți, depinde și de înălțimea sălilor și așa mai departe. Facem aceste analize și în funcție de asta vom lua deciziile cele mai corecte, pe de o parte ca viața să meargă într-o direcție cât mai normală, cu cât mai puține restricții, dar în același timp să fim siguri de faptul că nu compromitem sănătatea cetățenilor din orașul nostru”, a mai spus Antal Árpád.

Cursuri hibrid, săli mai multe și personal suplimentar 

Directoarea Colegiului Național „Székely Mikó” din Sfântu Gheorghe, Kondor Ágota spune, de asemenea, că cele mai corecte decizii pot fi luate în urma analizei situației în fiecare unitate de învățământ în parte. La Mikó, spre exemplu, ar fi nevoie de câteva clase în plus, dar și de mai multe posturi.  

„Fiecare unitate de învățământ este într-o altă situație. De exemplu la noi la școală avem alte probleme decât are o școală mai mică, din zona rurală de exemplu. Ar fi bine să luăm deciziile măcar pe plan județean sau local cu ajutorul primăriilor, al Inspectoratului Școlar Județean. Totul depinde și de cum începem școala. De exemplu, dacă s-ar suplimenta la noi numărul claselor cu nouă și am putea diviza clasele cu efectiv mai mare, atunci am putea să începem cursurile față în față. Avem săli mai mari unde am putea amplasa săli de clasă și așa mai departe”, ne-a spus Kondor Ágota. 

Chiar dacă școala online nu se compară cu cea în care profesorii și elevii sunt față în față, directoarea Colegiului Național „Székely Mikó” spune că se iau în calcul toate scenariile. 

„Foarte mulți elevi au acces la cursurile online numai prin telefoane inteligente. (...) Nu este eficientă această metodă. Mai sunt și cazuri în care sunt doi sau trei copii într-o familie și ar trebui să se conecteze toți în același timp la un singur calculator. Cel mai bine ar fi să începem școala normal, dar știm că situația nu este prea bună. Sunt optimistă, dar totuși văd care este realitatea. Cred că vom începe cursurile hibrid, adică și online și față în față. Oricum, dacă începem școala în septembrie, este posibil să avem un nou val de cazuri și atunci vom trece iar la cursurile online, deci trebuie să ne pregătim”, a mai punctat directoarea. 

Aceasta ne-a spus că unitatea de învățământ are propria platformă online, iar de la 1 septembrie toate cadrele didactice vor urma un curs de pregătire cu scopul de a-i familiariza cu aplicațiile pe care le vor utiliza în cazul în care elevii nu vor putea veni la ore.

Chiar și așa, cursurile online ridică în continuare o serie de semne de întrebare. 

Incertitudini există și în ceea ce privește internatele și cantinele școlare, dar nu numai. 

„Ce se întâmplă în cazul în care copiii din clasele primare dacă stau acasă, iar părinții merg la muncă? E încă o întrebare foarte mare, pentru că nu poți să lași acasă un copil de șase, șapte ani și să aștepți să se conecteze la cursul online sau să facă lecțiile fără să fie supravegheat. Ne întrebăm și cum va fi la internat. Noi avem cinci elevi într-o cameră, cu o singură baie. Cum va fi la cantinele școlare? Nu am primit niciun răspuns”, ne-a mai spus Kondor Ágota.

„Avem nevoie să interacționăm”

Că decizia descentralizării deciziilor este una bună o spune și directoarea de la Liceul Teoretic „Mircea Eliade”, din Întorsura Buzăului, Maria Bularca, care se declară norocoasă că orașul are o școală încăpătoare și luminoasă.  

„Descentralizarea deciziei privind scenariul școlar adoptat este o idee foarte bună. Într-adevăr, nu poți să creezi același scenariu pentru toate școlile. Există școli cu câteva zeci, sau sute de elevi și există școli cu peste 1.000 de elevi. Referitor la școala noastră, ne numărăm printre cei norocoși: avem un număr relativ mic de elevi,  spațiile destinate învățării sunt mari și luminoase. Am făcut, deja, o previzualizare a modului in care vom desfășura cursurile. Putem să desfășurăm cursuri, în mod fizic, cu toți elevii școlii. Iar dacă întorsurenii noștri vor fi la fel de cuminți ca până acum, evitând zonele aglomerate și protejându-se în mod corespunzător, atunci scenariul „verde” ni se va potrivi pentru tot anul școlar. De altfel, dorința noastră, a elevilor și cadrelor didactice, este să venim zilnic la școală. Avem nevoie unii de ceilalți, avem nevoie să interacționăm în mod profesionist, deschis, față în față”, a transmis, pentru Observatorul de Covasna, directoarea liceului întorsurean.

Pregătiri pentru cei de-a XII-a 

În același timp, Maria Bularca spune că, dacă va fi nevoie, cursurile pentru clasele a XII-a se vor putea desfășura în sala de festivități a liceului.

„Toți elevii noștri sunt prioritari, însă, la clasa a XII-a intervine și pregătirea suplimentară pentru bacalaureat. Este foarte important ca aceștia să nu resimtă această perioadă de pandemie. De aceea, dacă va fi nevoie, vom folosi inclusiv sala de festivități a liceului,  pe care o vom amenaja în mod adecvat desfășurării cursurilor. Pregătirea lor va fi constantă și temeinică. Ne vom organiza cât de bine putem, în așa fel încât, elevii și angajații școlii să fie în siguranță: am comandat dezinfectanți și alte materiale și obiecte necesare desfășurării în bune condiții a actului instructiv-educativ. Experiența avută cu pregătirea elevilor de clasa a XII-a în perioada 2 - 12 iunie și apoi examenul de bacalaureat, ne-a demonstrat că putem să ne protejăm și să ne desfășurăm activitatea școlară fără impedimente”, ne-a mai spus directoarea Liceului Teoretic „Mircea Eliade”.

Reprezentanții elevilor nu văd redeschiderea școlilor ca fiind cea mai „strălucită idee”

Reprezentanții principalilor beneficiari ai educației, elevii, sunt de acord că școlile trebuie redeschise, însă nu cred că 14 septembrie este momentul oportun. 

„Consider că redeschiderea școlilor nu este neapărat cea mai strălucită idee, având în vedere că în România cazurile cresc în continuare, dar consider că este o necesitate ca școlile să se deschidă. Nu cred că până pe 14 septembrie situația (n. red. noilor infectări cu SARS-COV-2) o să devină mai bună, cred că cea mai bună idee e ca școlile să se deschidă, dar ca termenul să se mai amâne puțin”, a spus, pentru Observatorul de Covasna, vicepreședintele Consiliului Județean al Elevilor (CJE) Covasna, Andra Ropotă. 

În ceea ce privește scenariile și condițiile care vor trebui impuse la nivelul fiecărei școli, vicepreședintele CJE Covasna spune că ar fi trebuit gândite din mai multe perspective.

„Condițiile anunțate pentru redeschiderea școlilor sunt ok, dar doar pentru o parte din oameni, pentru că, din câte știu, scenariul verde implică ca toți elevii să se întoarcă cu mască la școală și nu consider că un elev de nouă ani o să fie în stare să poarte mască pe față trei ore. Da, scenariile sunt ok, dar nu sunt gândite din mai multe perspective. Ideea e gândită doar pe o anumită perspectivă: că toată lumea o să poarte mască. Asta nu este chiar realist.”, este de părere Andra Ropotă.

Începutul școlii, o responsabilitate pentru toată comunitatea 

În același timp, joi, într-o conferință de presă, managerul Spitalului Județean de Urgență din Sfântu Gheorghe, András -Nagy Róbert a făcut un nou apel la responsabilitate pentru toți cetățenii județului și nu numai, pentru că fiecare acțiune sau lipsă de acțiune influențează felul în care copiii se vor întoarce la școală în septembrie.  

În momentul de față, numărul de cazuri la mia de locuitori este undeva pe la 2. Nu țin minte cifra exactă. S-a anunțat că sunt trei scenarii în care la data de 14 septembrie se începe școala. Noi acum suntem în scenariul galben. Foarte puțin ne desparte de scenariul roșu și depinde de noi cum ne comportăm, astfel încât copiii noștri să se ducă normal la școală sau nu. Deci tot ceea ce facem zi de zi, purtăm mască, nu purtăm mască, ne spălăm pe mâini, nu ne spălăm pe mâini, dăm mâna, nu dăm mâna - toate aceste mici gesturi conduc până acolo încât la 14 septembrie să înceapă copiii noștri școala sau să stea în fața unui calculator, acasă. Toate aceste lucruri se leagă”, a spus, joi, într-o conferință de presă, managerul spitalului județean, András-Nagy Róbert. 

În ciuda multor neclarități care învăluie în prezent acest subiect, un lucru este cert: în 14 septembrie, într-un fel sau altul, începe școala!

Potrivit Ministerul Educației, cele două semestre vor fi egale: semestrul I - 17 săptămâni de cursuri (14 septembrie - 29 ianuarie 2021); semestrul al II-lea - 17 săptămâni de cursuri (8 februarie -18 iunie 2021). 

Iulia Drăghici – Taraș 

Daniela Luca

David Leonard Bularca 

 

Distribuie articolul:  
|

STIREA ZILEI

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.