STIREA ZILEI 12 aprilie 2022

PNRAS: peste 2,5 milioane de euro ajung în 17 școli din județul Covasna

de Iulia Drăghici - Taraș | 940 vizualizări

Toate cererile de finanțare înscrise de școlile covăsnene în programul pentru reducerea abandonului școlar au fost aprobate 

Toate cele 17 școli din județul Covasna care au depus proiect au fost selectate pentru a obține finanțare în cadrul Programului Național pentru Reducerea Abandonului Școlar (PNRAS). În total, peste 2,5 milioane de euro vor ajunge în aceste unități de învățământ în decursul a trei ani. Banii vor fi investiți în programe care să îi ajute pe copiii care sunt în risc de a părăsi timpuriu școala să înțeleagă importanța educației în viitorul lor. 

Cele 17 școli vor primi astfel între peste 80.000 de euro și 200.000 de euro. Toate activitățile vor fi derulate pe parcursul a trei ani și vor începe efectiv, cel mai probabil, în anul școlar 2022/2023. 

Inspectorul școlar general Kiss Imre spune că rata de succes a obținerii finanțărilor este un eveniment istoric. Tot acesta spune și că urmează o perioadă plină de provocări pentru școli, pentru că vor avea de implementat, de la cap la coadă, proiecte care includ mai multe tipuri de plăți și achiziții. 

Ne bucurăm că toți au reușit. A fost o unitate cu punctajul maxim, 10, a fost și unitate cu punctajul minim 6. Dar toți 17 au peste 6 și vor primi această finanțare. Nu în toate județele au primit toate școlile. (...) În județul Covasna cred că putem să vorbim despre un eveniment istoric, pentru că în următorii trei ani, în unități de învățământ și nu în primării, nu la inspectorat, nu la agenții, nu la ONG-uri, ci la școli direct, vor veni 2.554.000 de euro. (...) Sunt granturi care ajung direct la școli. Mereu ne bucurăm de cel puțin de două ori atunci când câștigăm un proiect. În primul rând, atunci când efortul nostru este răsplătit prin câștigarea proiectului, că a muncit o echipă, coordonată de colegii noștri de la inspectorat, în speță doamna Madar Julia, inspector școlar pentru management educațional, care a ținut legătura cu școlile. (...) Trebuie să ne bucurăm și a doua oară, atunci când proiectul se termină și se obțin acele rezultate care sunt prevăzute în proiect”, a declarat, pentru Observatorul de Covasna – CovasnaMedia.ro, inspectorul școlar general Kiss Imre. 

Care sunt școlile care beneficiază de finanțare 

Cele mai mari granturi, de aproape 200.000 de euro, le-au obținut Școala Gimnazială „Romulus Cioflec” din Araci, Școala Gimnazială „Bölöni Farkas Sándor” din Belin și Școala Gimnazială „Mikes Kelemen” Zagon. 

Sume de peste 180.000 de euro au mai obținut și: Școala Gimnazială „Konsza Samu” din Bățanii Mari (singura din județ cu punctaj 10 la cererea de finanțare), Școala Gimnazială „Bartha Károly” din Boroșneu Mare, Școala Gimnazială Hăghig și Școala Gimnazială „Máthé János” din Herculian.

Școala Gimnazială „Gödri Ferenc” din Sfântu Gheorghe, Școala Gimnazială Nr. 1 din Zăbala, Școala Gimnazială „Henter Károly” din Bodoc au primit finanțări de peste 160.000 de euro fiecare. 

Școala Gimnazială „Ady Endre” din Sfântu Gheorghe și Școala Gimnazială „Antos János” din Reci au obținut câte 140.000 de euro fiecare. 

Școala Gimnazială „Jancsó Benedek” din Ghelința are un buget de 120.000 de euro pentru acest proiect, Școala Gimnazială „Comenius” din Brețcu a primit puțin peste 93.000 de euro, Școala Gimnazială „Darkó Jenő” din Dalnic a obținut 91.000 de euro, iar Școala Gimnazială „Bálint Gábor” din Catalina și Școala Gimnazială „Kálnoky Ludmilla” din Valea Crișului câte 80.500 de euro fiecare. 

Activitățile care vor fi implementate, potrivit proiectelor depuse, sunt numeroase și diverse, în funcție de fiecare unitate de învățământ. Un punct comun este dat de intenția de a organiza cursuri remediale pentru elevii claselor a VII-a și a VIII-a, în special la acele materii care vor fi examinate la Evaluarea Națională. În rest, vor fi și activități extrașcolare, de tipul excursiilor, care să îi ajute pe elevi să formeze legături cu colegii, dar și de tipul „Școala Părinților”. Unele școli s-au gândit să amenajeze curtea școlii, astfel încât elevii să petreacă timp de calitate și în pauze, dar există și propuneri pentru achiziția de echipamente pentru diverse laboratoare. Scopul final al tuturor ar fi să îi facă pe elevi, dar și pe părinți, să se simtă cât mai apropiați de școală, iar abandonul să nu mai fie o soluție ușor de abordat. 

Fiecare proiect conține mai multe tipuri de activități, care trebuie să ducă până la urmă la reducerea numărului absențelor, a numărului celor care nu se prezintă la școală sau pe parcursul anului școlar renunță la școală sau la sfârșit de an rămâne în situația de abandon. Practic rezultatul măsurabil este dacă aceste cifre se vor diminua în cei trei ani cât se derulează proiectul”, a punctat inspectorul școlar general. 

Anul școlar trecut, rata de abandon în județul Covasna a fost de 5,4%. 

PNRAS este o oportunitate deosebită pentru unitățile de învățământ eligibile din județul Covasna, care în etapa I de selecție organizată de Ministerul Educației au obținut finanțarea proiectelor depuse. Pe lângă scopul principal de prevenire  a abandonului școlar și reducerea părăsirii timpurii a școlii, prin implementarea activităților propuse, unitățile de învățământ își vor eficientiza activitatea administrativă internă, respectiv îmbunătăți calitatea procesului didactic.

Bazându-se pe experiența proiectelor anterioare, în unele cazuri și pe consilierea directă din partea IȘJ Covasna, cele 17 unități de învățământ aplicante au atras fonduri nerambursabile în valoare de aproximativ 2,5 milioane de euro. Însă provocarea cea mai mare va fi implementarea în comunitatea școlară a activităților prevăzute de proiectele aprobate. Responsabilitatea și răspunderea pentru gestiunea financiară revine în întregime unităților de învățământ, rolul IȘJ Covasna fiind de monitorizare și raportare a modului de implementare.

Fondurile PNRR alocate Ministerului Educației atât prin PNRAS, cât și prin următoarele linii de finanțare pentru digitalizarea  unităților de învățământ și transport școlar sunt din punctul meu de vedere, poate cea mai mare investiție în educație după 1989, o șansă ce nu trebuie ratată”, a declarat, pentru Observatorul de Covasna, și inspectorul școlar general adjunct, Luminița Bobeș. 

Peste 1.390 de școli primesc finanțare la nivel național 

În prezent, Ministerul Educației este în etapa de a semna contractele cu fiecare unitate de învățământ. 

La nivel național, 1.391 de unități de învățământ care au obținut minimum 6 din 10 puncte vor primi finanțare, cu toate că inițial se vorbea doar de 750. Valoarea totală a granturilor finanțate este de peste 191 milioane euro + TVA, iar valoarea medie/grant este de 138.000 euro + TVA, scrie Ministerul Educației. 

Statisticile Ministerului mai arată că în această etapă din cadrul PNRAS, unde au fost eligibile toate unitățile de învățământ cu risc ridicat și mediu de abandon școlar și care cuprinde 4.627 de școli din învățământul secundar inferior care au statutul de persoană juridică în rețeaua școlară actuală, s-au depus 1.474 de cereri de finanțare, iar eligibile au fost declarate 1.431. Ulterior, spre finanțare au fost aprobate 1.391, dintre care 1.114 din mediul rural (80%) și 277 din mediul urban (20%), respectiv 419 din zone cu marginalizare peste medie și severă și 260 din zone cu marginalizare medie și dezavantajate. 

Va urma și o a doua etapă de selecție în cadrul acestui program, pentru alte școli din România. Speranța IȘJ Covasna este ca după a doua rundă de finanțare, care va fi anunțată anul viitor, în județul Covasna să ajungă în jur de 5 milioane de euro pentru astfel de activități de prevenire a abandonului școlar. 

Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar (PNRAS) este cuprins în cadrul Proiectului Național de Reformă „România Educată” și a fost aprobat de Comisia Europeană pentru finanțare prin Planul Național de Redresare și Reziliență cu o valoare de 543 milioane euro. 

Sursa foto: Unsplash.com/ Aaron Burden

Distribuie articolul:  
|

STIREA ZILEI

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.