STIREA ZILEI 17 februarie 2021

Generația „specială”: ce îi așteaptă pe viitorii liceeni din Întorsura Buzăului

de Covasna Media | 3558 vizualizări

S-au pregătit schimbări importante, din cauza scăderii record a numărului de elevi

O decizie privind schimbarea rețelei și implicit a planului de școlarizare la cele două licee din Întorsura Buzăului a stârnit controverse în spațiul public de aici. Se pare că de anul viitor școlar, Liceul Teoretic „Mircea Eliade” rămâne cu doar două clase, una de matematică – informatică și una de filologie, în vreme ce Liceul Tehnologic „Nicolae Bălcescu” va putea înființa trei clase – două de liceu (mecatronică și agroturism) și una de profesională (tâmplărie universală). Soluția, care a fost înaintată la Ministerul Educației, nu a fost, se pare, primită cu entuziasm de toată lumea, mai ales că dispare un profil de științe ale naturii. 

Nevoia de a modifica rețeaua școlară și planurile de școlarizare a apărut ca urmare a faptului că numărul de elevi din clasa a VIII-a, deci viitorii „boboci”, a scăzut cu 70 în zona Întorsurii Buzăului față de anul trecut. O diminuare record la nivel de județ, după cum ne-a spus reprezentantul Inspectoratului Școlar Județean Covasna, Luminița Bobeș, care a punctat și că la nivel de județ, la secția română, scăderea este de 157 de elevi de clasa a VIII-a față de anul precedent. 

Astfel că, dacă anul trecut, la cele două licee din zona Buzaielor erau pregătite locuri pentru 197 de absolvenți de clasa a VIII-a, anul acesta planuri se fac luând în considerare doar 127 de elevi, care sunt în prezent în clasele terminale la școlile gimnaziale covăsnene din zonă. Unde sunt restul de 70? Scăderea vine și pe „filieră” demografică, adică natalitatea este în scădere, dar motivul cel mai important este dat de diferența elevilor ai căror părinți au avut de ales, în urmă cu nouă ani, între clasa zero (pregătitoare) și clasa I. Atunci, practic o generație s-a scindat. O parte dintre părinți au vrut să își lase copiii încă un an la clasa pregătitoare, iar alții să înceapă școala. Acum, cei vizați de o nouă schimbare sunt tot cei care au început atunci clasa pregătitoare.

Având în vedere că numărul elevilor de clasa a VIII-a scăzut foarte mult, adică sunt cu 70 de elevi mai puțini decât anul trecut numai în zona Întorsura, nu mai permite să se realizeze un anumit număr de clase. (...) E prima generație cu clasă pregătitoare, care a intrat după noile planuri-cadru. Atunci, părinții au putut opta să îi dea, în funcție de vârstă bineînțeles, la clasa pregătitoare sau la clasa I. A fost singurul an în care s-a putut opta. După aceea au intrat toți la pregătitoare. (...) Plecând de la această scădere și pentru a echilibra situația între cele două licee, din punct de vedere numeric, între liceul tehnologic și liceul teoretic, s-a decis să se prognozeze două clase de liceu teoretic și două clase de liceu tehnologic și încă o clasă de profesională ”, ne-a declarat inspectorul școlar general adjunct al IȘJ Covasna, Luminița Bobeș. 

Decizia aceasta i-a nemulțumit pe reprezentanții Liceului Teoretic „Mircea Eliade” (LTME), care spun că sondajele realizate în rândul elevilor arată că viitorii absolvenți ar fi preferat de fapt altceva. 

Încă de anul trecut ne-am pregătit cu privire la Proiectul planului de școlarizare: am realizat sondaje- atât verbale, cât și criptice, am purtat discuții cu autoritățile locale, cu părinți etc.  Din sondaje am dorit să ne creăm o imagine clară asupra tipului de absolvent de clasa a VIII-a de anul acesta. Așa am aflat că, deși sunt mai puțini absolvenți (...) este o generație care își dorește să urmeze un liceu teoretic. Consecințele acordării de doar două clase pentru LTME se vor răsfrânge asupra absolvenților de clasa a VIII-a și, desigur, asupra părinților. Aceștia nu vor avea posibilitatea să acceadă în învățământul teoretic întorsurean și vor fi nevoiți să părăsească zona”, ne-a spus directoarea LTME, Maria Bularca. 

Potrivit acesteia, în școlile din zona Întorsurii (inclusiv Brădet, Barcani și Sita Buzăului) au fost aplicate două sondaje. Unul a fost realizat în noiembrie 2020 de liceul teoretic, iar al doilea, în ianuarie 2021, de către IȘJ. Au fost 99, respectiv 93 de respondenți.

Din ambele reiese faptul că peste 74% dintre absolvenți își doresc să urmeze filiera teoretică, ceea ce îi recomandă fiind, în primul rând, rezultatele lor școlare și aptitudinile”, ne-a spus Maria Bularca. 

Autoritățile locale sunt în cazul de față de aceeași parte a baricadei cu IȘJ, în sensul că și Consilierii Locali au decis în favoarea înființării a două clase de a IX-a la liceul teoretic și restul de trei să meargă la cel tehnologic. 

„În Consiliul Local s-a aprobat acum două luni structura rețelei școlare, în baza legii învățământului care spune că 60% dintre copii trebuie să meargă spre învățământul profesional și 40% spre învățământul teoretic. A fost unul dintre aspectele de care s-a ținut cont când s-a luat decizia în Consiliul Local. Deci consilierii locali au votat ca Liceul „Nicolae Bălcescu” să aibă trei clase anul viitor școlar și „Eliade” două”, a spus, pentru Observatorul de Covasna, primarul Raul Urdă. 

Personalități juridice 

Pe lângă aspectul legislativ invocat de primar, se pare că mai există un motiv pentru care s-a mers pe înființarea mai multor clase la liceul tehnologic: dacă nu va avea un număr de cel puțin 300 de elevi, școala și-ar pierde personalitatea juridică. 

Dacă se lua decizia ca liceul teoretic să primească trei clase, după dorințele reieșite din sondaj, atunci cel tehnologic primea doar două și astfel risca să își piardă personalitatea juridică. Asta ar fi însemnat, potrivit spuselor celor intervievați, că această școală trebuia să se „lipească” de o altă instituție de învățământ ca să poată funcționa. Și cea mai favorabilă soluție era liceul teoretic. Adică Întorsura Buzăului s-ar fi întors la situația din 2008, de dinainte de momentul scindării celor două unități de învățământ. 

Ori, spun autoritățile locale și județene, se vrea să se evite acest lucru, tocmai pentru a oferi șansa liceului teoretic să rămână un liceu care tinde spre elită în învățământul teoretic din zonă și județ. 

„În luarea deciziei consilierii locali au ținut cont de faptul că dacă liceul „Bălcescu” nu primește trei clase, numărul de copii scade sub 300 și atunci el trebuie desființat ca personalitate juridică. În momentul în care „Bălcescu” se desființează, de fapt se desființează „Eliade” pentru că liceul teoretic nu are voie să aibă clase de tehnologic, în schimb liceul tehnologic are voie să aibă clase de teoretic”, ne-a declarat primarul din Întorsura Buzăului, Raul Urdă. 

Prin chestiunea asta se pierdea exact ceea ce s-a creat din 2008 încoace, ideea de a avea în zona Întorsurii un liceu teoretic. (...) Anul acesta va fi într-adevăr o selecție, în avantajul liceului teoretic, pentru că va avea două clase foarte bune, și pe filieră umană și pe reală”, a spus și Luminița Bobeș. 

A fost adusă în discuție și o altă variantă, ca liceul tehnologic să fie alipit oricărei alte instituții de învățământ din zonă, dar autoritățile locale, în frunte cu primarul Raul Urdă, spun că nu ar fi normal să se amestece așa mult lucrurile. 

La nivelul numărului de elevi de clasa a VIII-a care sunt acum la nivelul zonei Întorsurii, oferta celor două licee este suficientă pentru toată lumea. Deci, în primul rând: au loc toți elevii. Și doi, trebuie să existe cele două licee”, a punctat inspectorul școlar general adjunct. 

Primarul spune și că situația de anul acesta a pornit și de la faptul că anul școlar trecut „Eliade”, la rugămințile părinților, a înființat patru clase, în loc de trei, câte erau prevăzute în rețeaua școlară, astfel că „Bălcescu” a rămas cu două. „Dacă „Bălcescu” avea atunci trei clase, atunci aveau copii destui ca să primească anul ăsta doar două clase și „Eliade” trei”, a spus primarul. 

Dispare profilul de științe ale naturii 

Pe lângă nemulțumirea legată de numărul de clase, o altă dezbatere s-a purtat în jurul planului de școlarizare, adică al profilurilor care au fost propuse spre înființare. Varianta finală a fost matematică – informatică (real) și filologie (uman) la liceul teoretic și mecatronică, agroturism (liceu) și tâmplărie universală (școală profesională) la liceul tehnologic. 

În ceea ce privește soluțiile impuse la „Eliade”, ele nu sunt întocmai cu sondajul realizat de liceul teoretic în noiembrie, pentru că varianta din prezent exclude chiar prima opțiune pentru 49,3% dintre respondenți – adică științe ale naturii. Din sondaj a mai reieșit faptul că spre filologie ar fi mers 37,8% dintre elevii de clasa a VIII-a care au luat parte la sondaj, 20,7% la matematică – informatică și 18,3% la științe sociale. 

Cel puțin elevii care își doresc să meargă la specializarea „Științe ale naturii” se vor orienta spre alte licee din județ, sau din județul Brașov. Deja există „ecouri” în acest sens. Suntem contactați de părinții elevilor, îngrijorați fiind de destinul copiilor lor. Să nu uităm că în zona noastră cele mai multe familii se încadrează în categoria „dezavantajate”, restul fiind de condiție socială medie și avansată. Pentru părinți, efortul de a susține financiar un copil într-un alt oraș va fi maxim”, ne-a declarat directoarea LTME, Maria Bularca. 

„Trebuia lăsat acest profil. Și eu am fost la biologie-chimie și a fost un profil foarte bun. Este o decizie rea, nepotrivită. S-ar fi putut găsi alte soluții, dar dacă nu… Una dintre fetele mele ar fi vrut să meargă la biologie-chimie. Ce să facă? Merge la Sfântu (n. red. la școală). Păi dacă a zis că nu vrea la filologie, matematică-informatică, ei îi place chimia și vrea să meargă acolo. Vă dați seama că este peste mână, costuri și așa. (...) Nu prea s-a ținut cont de doleanțele elevilor la noi, din păcate. Să vedem ce o să mai fie, poate o să se mai reglementeze ceva, dacă nu, asta este, suntem conduși și trebuie să ne supunem”, ne-a spus mama unui elev de clasa a VIII-a, Ancuța Maria Dragomir. 

Ce spun elevii 

În același timp, și elevii cu care am discutat pe acest subiect se declară dezamăgiți că nu va mai fi profil de științe ale naturii la liceul teoretic sau că au opțiuni mai puține, dar spun și că până la urmă înțeleg decizia.

Simt presiunea de a alege un liceu și un profil potrivit mie. Deși am optat pentru un liceu din Brașov, mulți dintre colegii mei sunt afectați de decizia de a se face doar două clase. Unii neavând posibilitatea de a pleca, sunt obligați să aleagă dintre cele două profiluri, care poate nu sunt tocmai potrivite pentru ei. (...) Cu toții suntem foarte diferiți și avem nevoi diferite, de profiluri pe care să excelăm la materii diferite. În concluzie, deși înțeleg de ce a avut loc această decizie, consider că nu s-au luat în calcul suficient nevoile și dorințele elevilor”, ne-a împărtășit Marina T. 

„În opinia mea, consider că scoaterea profilului de biologie-chimie este un mare minus pentru mulți elevi de clasa a VIII-a. (...) Am colegi care voiau să meargă la profilul bio-chimie, iar acum, cu părere de rău, am aflat că sunt nevoiți să plece din orașul natal și să studieze la alte licee, doar pentru a merge la bio-chimie”, crede și Andra D. 

„Cunosc mulți colegi care aveau dorința de a merge la profilul de bio-chimie, printre care mă număr și eu, dar sunt conștientă că această alegere a fost luată din cauză că nu erau destui elevi care doreau la acest profil, deci nu mă deranjează această alegere cât timp este corectă”, ne-a spus și Andrea D.  

Și reprezentanții elevilor din județ spun că privesc cu reticență această decizie de a se renunța la profilul de științe ale naturii. 

„Consiliul Județean al Elevilor Covasna privește situația de la Întorsura Buzăului ca fiind una nefavorabilă. Este destul de trist faptul că elevii nu au primit clasa de științe ale naturii, chiar dacă era cea mai dorită de către ei. Situația ne-a fost adusă la cunoștință, însă într-un moment în care nu se mai puteau face multe. Două clase pentru singurul liceu teoretic dintr-o zonă izolată nu va însemna numai pierderi pentru Întorsura Buzăului, ci și pentru elevii din comuna Vama Buzăului din județul Brașov care studiau în județul Covasna”, ne-a declarat președintele CJE CV, David Ușurelu. 

Liceul teoretic ar fi vrut două clase de real 

Totodată, este de spus și că în Consiliul de Administrație al liceului teoretic s-a votat propunerea de a avea două clase de real: mate-info și bio-chimie. 

Primarul, membru în CA, a spus că nu a fost de acord cu decizia de atunci și a argumentat: „Eu sunt membru în Consiliile de Administrație ale celor trei școli din Întorsura. La „Eliade” am fost singurul care a votat altfel. În rest, tot Consiliul de Administrație a vrut două clase cu profil real, mate-info și bio-chimie. Eu am fost singurul care a zis că nu este normal. Și ceilalți de la Bălcescu vor da Bac-ul din matematică. Ar fi însemnat să fie cinci clase care dau Bac din matematică. Eu am propus și votat să se facă o clasă de filologie. Anul acesta este unul de sacrificiu, dar trebuie luate măsuri astfel încât să dăm șansa și elevilor care vor să meargă spre partea umană să se poată forma în acest sens”. 

Legat de decizia de a planifica o clasă de profil real și una de profil uman, chiar dacă la nivelul instituției de învățământ s-a hotărât să fie două de real, inspectorul școlar general adjunct spune că a fost luată în ideea „de a asigura în această zonă egalitatea de șanse și trebuie să oferim toate profilurile, indiferent de numărul de clase aprobat. (...) Plecând de la premisa că trebuie să se ofere șanse egale și celor care optează pentru partea umanistă, în baza răspunsului și de la minister, s-a decis profil real, respectiv uman. Și am mers spre matematică-informatică. Dacă am fi decis să acceptăm propunerea venită de la „Eliade”, cu două clase de real, s-ar fi exclus cumva elevii care ar dori filieră umanistă. Asta a fost decizia Inspectoratului, pentru că acest profil de matematică – intensiv informatică a fost solicitat cu predilecție și în alți ani, chiar dacă, și în alți ani, rezultatele sondajelor indicau altceva”, a mai punctat Luminița Bobeș. 

Vama Buzăului ar putea schimba situaţia? 

Este de spus și că în baza actualului plan de școlarizare sunt temeri că elevii covăsneni ar putea rămâne fără locuri la liceul teoretic și asta pentru că legea nu le permite decidenților să ia în considerare un aspect important: la liceele din Întorsura Buzăului au acces și elevii din Vama Buzăului, parte a zonei Buzaielor, deși comuna face parte din județul Brașov. 

O realitate clară pentru LTME, dar care nu se ia în calcul atunci când se concepe proiectul planului de școlarizare este următoarea: de la Școala Gimnazială Vama Buzăului ( județul Brașov), anual, peste 80% dintre absolvenți optează pentru Liceul Teoretic „Mircea Eliade”. În anul 2021 vor absolvi 38 de elevi dintre care cel puțin 25 vor opta pentru LTME ( conform sondajului efectuat). De obicei, elevii de la Vama Buzăului au medii de admitere foarte mari, ceea ce ar putea conduce la diminuarea șanselor întorsurenilor de a ocupa un loc la LTME”, ne-a spus directoarea Liceului Teoretic „Mircea Eliade”, Maria Bularca. 

Pe acest subiect, atât primarul din Întorsura Buzăului, cât și inspectoarea generală adjunctă de la IȘJ spun că există un fel de „lege nescrisă” a compensării. 

Conform legii, nu se pot lua în considerare acești elevi de la Vama Buzăului. Într-adevăr sunt și acolo două clase, cu un număr de 15 elevi și alta de 25. Datele statistice pe care le avem la nivelul IȘJ-ului, numărul elevilor veniți de la Vamă, fie la „Mircea Eliade”, fie la „Nicolae Bălcescu”, compensează cu numărul elevilor care pleacă din zonă, fie către liceele teoretice din Brașov, fie către școlile profesionale din Brașov sau liceele vocaționale din Sfântu Gheorghe. Anul trecut aveam 197 de elevi, per total pe toată zona, iar actualmente, la nivel de clasa  IX-a în cele două licee sunt înscriși 192 de elevi”, a explicat Luminița Bobeș.             

Pași spre învățământul dual, cu un parteneriat 

În lumina a tot ceea ce s-a dezbătut până acum, toată lumea a convenit și asupra faptului că Liceul Tehnologic „Nicolae Bălcescu” va trebui să facă un efort suplimentar pentru a atrage interesul elevilor din zonă, astfel încât să nu riște, chiar și cu trei clase, să rămână sub 300 de elevi. 

Chiar în acest sens s-a amintit și de perspectiva învățământului dual, unde două firme de termopane din zonă au acceptat să ofere șanse elevilor să se formeze practic la locul de muncă. 

Deocamdată e parteneriat cu două firme din zonă. Pentru învățământul dual trebuie făcute alte demersuri, care implică financiar în primul rând firmele. Fiind un timp destul de scurt, pentru anul școlar următor va fi parteneriat pentru asigurarea practicii acestor elevi. Iar în anul următor școlar, vor trece la învățământul dual, pentru că e o procedură care trebuie acreditată”, ne-a spus Luminița Bobeș. 

Este un an special și pentru asta trebuie luate măsuri speciale”, a spus, în încheiere, primarul Raul Urdă. 

Ca perspectivă, în anul 2022/2023, se pare că ar urma să se revină la câte trei clase pentru fiecare liceu din zona Întorsurii Buzăului. Dar până atunci, o generație de absolvenți de clasa a VIII-a trebuie să facă planuri și calcule mai amănunțite, iar școlile și autoritățile să lupte să le arate tinerilor că nu este nevoie să plece din zona Buzaielor pentru că au alternative bune și aici. 

Iulia Drăghici – Taraș 

David Leonard Bularca 

Distribuie articolul:  
|

STIREA ZILEI

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.