SOCIAL 30 iunie 2023

S-a terminat mare parte a proiectului de sensibilizare „pRObleMĂ?”

de Covasna Media | 676 vizualizări

În luna mai, anul curent, am lansat proiectul „pRObleMĂ? – proiect de sensibilizare împotriva prejudecății față de romi”, care se compune din patru mari pachete de activități și este co-finanțat de AFCN. În prima fază a proiectului am lansat un concurs de creație vizuală la care am primit 115 de lucrări de la 71 de autori din 12 orașe din România. Despre decizia juriului compus din trei membri și despre motivul alegerii celor trei câștigători am scris în acest articol.

Paralel cu apelul de creație vizuală, am invitat copii și tineri romi la cinci ateliere. Atelierul creativ dedicat celor mici a fost condus de colegii Spațiului de Artă Contemporană Magma și ai laboratorului Lego Young Engineers, însoțitorul copiilor a fost facilitatorul comunitar Bilibók Anita. În cadrul atelierului de la Magma, copiii s-au ocupat de propriul portret, cu identitate, iar în timpul atelierului Lego și-au construit mediul de trai ideal. 

Pentru adolescenții romi, am oferit un altfel de atelier, în organizarea partenerului nostru, asociația PONT.MA. Trei experți de film din Ungaria, de etnie romă, au condus atelierul, sub supravegherea actorului Fekete Zsolt și cu ajutorul facilitatorului Czegő Tünde. Cei 7 adolescenți romi și cei 7 adolescenți maghiari au lucrat împreună timp de trei zile despre tema fricii, fie la nivel individual sau comunitar, respectiv prejudecățile din care nasc fricile. Din poveștile spuse și exercițiile făcute de tineri s-a născut filmul scurt Demerung, regizat de Bogdán Árpád, filmat de Bordás Róbert și editat de Bán József.

Prezentarea lucrărilor create a avut loc în data de 1 iunie, cu ocazia Zilei copiilor în cortul „pRObleMĂ?”, amenajat în parcul Elisabeta. Vizitatorii cortului au putut să vadă desenele copiilor, portretele făcute cu diferite tehnici, lucrările de colaj, respectiv construcțiile Lego. Vizitatorii le-au scris copiilor participanți mesaje la cărțile poștale făcute din portretele lor care au fost distribuite adresanților. Cea mai mare atracție a cortului a fost vizionarea filmului Demerung, deoarece acesta a fost difuzat în mod constant de la 10 dimineața până la ora 18 după amiază, iar fotoliile improvizate în fața ecranului au fost mereu pline. 

Următorul pas după desemnarea câștigătorilor concursului de creație vizuală a fost votul publicului pentru preferatele sale din lista scurtă de creații alese de către juriu. Până la data de 21 iunie am primit 648 de voturi în total, din care locul I a câștigat cu 113 de voturi, locul al II-lea cu 103 de aprecieri și locul al III-lea a primit 80 de voturi. 

Lunile iulie și august sunt dedicate producției. În această perioadă, câștigătorii concursului vor efectua modificările necesare ca lucrările să pot fi afișate pe panourile de tip billboard, iar creațiile câștigătoare ale votului publicului vor fi transformate în abțibilduri. Afișarea panourilor uriașe se va întâmpla la începutul lunii iulie, producția și distribuire abțibildurilor se întâmplă în toată luna. 

Paralel cu acest proces, ne pregătim pentru ultimul nostru pachet de activitate, cel referitor la scrierea și publicarea seriei de articole. 

Ca o ultimă etapă a proiectului, vom aborda cele mai populare 5 stereotipuri despre romi într-o serie de articole blog, cu o notă științifică, dar mai degrabă cu intenția de a provoca informațiile aparent sigure, dar superficiale despre romi care deseori sunt sursa prejudecăților. 

Panourile uriașe vor fi amplasate până la sfârșitul lunii august, articolele vor apărea în luna august pe pagina de web a asociației.

(Sursa: comunicat de presă)

Distribuie articolul:  
|

SOCIAL

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.