Paradoxul certificatelor de încadrare în grad de handicap: un „du-te vino” necesar, dar neobligatoriu
Actele își mențin valabilitatea, conform legii, însă persoanele cu dizabilități sunt chemate în continuare la Biroul de evaluare
Procedura pe care trebuie să o urmeze un pacient pentru reînnoirea certificatului de încadrare în gradul de handicap este greoaie. Persoana cu dizabilități sau aparținătorul trebuie să bată la zeci de uși până ajunge să își perfecteze actele necesare pentru menținerea unor drepturi, printre care și pensia de handicap. După încetarea stării de urgență, perioadă în care aproape toată activitatea instituțiilor s-a mutat în online, valabilitatea tuturor actelor, inclusiv a certificatelor de încadrare în grad de handicap a fost menținută, astfel încât persoanele cu dizabilități și însoțitorii să nu fie nevoiți să se expună unui risc suplimentar de infectare. Cu toate acestea, reprezentanții DGASPC Covasna le recomandă celor care au posibilitate să își întocmească totuși dosarul și să se prezinte la Biroul de evaluare.
Un părinte al unei persoane cu handicap ne-a semnalat un caz, cu care spune că se confruntă mai mulți însoțitori și persoane cu dizabilități din județ în această perioadă. Este vorba despre dificultăți în reînnoirea certificatului de încadrare în gradul de handicap, care implică și risc de infectare, prin expunerea bolnavilor la noul coronavirus.
„Aș vrea să vă aduc la cunoștință o situație foarte neplăcută, în care suntem mai multe persoane, dar am ales să vă scriu doar eu, cred. Sunt mama unei persoane cu dizabilități și trebuie să reînnoiesc certificatul de încadrare în grad de handicap al fiului meu, care expiră în decembrie a.c. Ținând cont de faptul că suntem în plină pandemie și spitalele sunt cum sunt, nu înțeleg cum DGASPC Covasna, nu a găsit o modalitate de a prelungi aceste certificate de încadrare pe perioada pandemiei. În afara faptului că trebuie să mă prezint la comisie cu băiatul, să stăm la rând alături de alte persoane asimptomatice sau nu (desigur și noi putem fi), trebuie să i se întocmească toate referatele medicale la diverse cabinete din policlinică sau cabinete private, toate contracost”, ne-a spus mama unei persoane cu dizabilități.
„Ca să prinzi un loc mai repede credeți-mă ai nevoie de pile și relații”
Femeia a precizat că și în vară s-a confruntat cu aceeași situație, pentru că a expirat și decizia medicală de pensionare. În plus, suma plătită pentru referatele medicale, necesare pentru reînnoirea certificatului de handicap, a depășit în cazul lor cuantumul ajutorului social pentru o lună, spune părintele persoanei cu dizabilități.
„Am umblat pe la toate cabinetele din policlinică. Știți foarte bine că aproape toate programările se fac online. Ca să prinzi un loc mai repede credeți-mă ai nevoie de pile și relații, noroc că unii doctori și foarte puțini la număr, ne ajută cu o programare mai rapidă. (...) Deci în condițiile în care orice persoană cu dizabilități, suferă și este afectată pe viață de acest fapt și autoritățile își bat joc în mod grosolan de ele și de noi ca părinți, ca aparținători, ca să nu mai vorbim de acel ajutor social penibil, de 375 de lei pe lună, în condițiile în care în vară am dat aproape 400 pe toate referatele. Acele referate medicale, făcute în vară, bineînțeles că nu mai sunt valabile și acum, deoarece au depășit trei luni și dacă persoana cu dizabilități și-a revenit, în cazul nostru, este vorba de tulburare de spectru autist și epilepsie. Consider că este o discriminare grosolană, vizavi de aceste persoane, că tocmai ei, DGASPC, Comisia de Evaluare a persoanelor Adulte cu Handicap și alte instituții ale statului, care ar trebui să le ajute, își bat joc de ele. De ce să îmi expun copilul la încă o boală gravă, (Covid, iar în spitale știm cu toții, că putem lua și alte infecții), când puteau găsi diverse modalități de amânare, prelungire sau pur și simplu, pe baza referatelor vechi. E foarte dureros și revoltător și credeți-mă nu sunt singura care gândesc așa și care mă confrunt cu aceste probleme”, ne-a mai spus femeia.
De ce persoanele cu dizabilități sunt chemate în continuare la Biroul de evaluare?
Am luat legătura cu reprezentanții Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului (DGASPC) Covasna pentru a clarifica această situație. Conform acestora, primul lucru pe care trebuie să îl cunoască aparținătorii și persoanele cu dizabilități, este că, în conformitate cu Legea 55, art. 4 alin. (5) valabilitatea actelor, inclusiv a certificatelor de încadrare în grad de handicap, este prelungită pe toată perioada stării de alertă și încă 90 de zile de la încetarea acesteia.
Așadar, prezentarea la Biroul de evaluare nu este obligatorie, chiar dacă persoanele cu dizabilități sunt înștiințate prin poștă că trebuie să se prezinte. Totuși, pentru ca întregul sistem să nu se aglomereze, cel al serviciilor sociale, dar și cel medical, pacienții sunt rugați să își întocmească dosarul, după posibilități, și să își prelungească valabilitatea actelor.
„Ar trebui să înțeleagă toată lumea că aceste certificate sunt valabile. Eu nu dau un nou certificat în care să spun că certificatul cel vechi este valabil. Din cauza pandemiei aceste certificate își păstrează valabilitatea până la expirarea stării de alertă, plus încă 90 de zile. Deci oriunde merge o persoană încadrată în grad, și la Pensii și oriunde, ar trebui să se ia în considerare acest lucru. Noi nu forțăm pe nimeni să vină și să ne aducă referatele medicale și așa mai departe. Cine are posibilitate, e bine să vină, pentru că nu se poate ca noi să nu facem nicio evaluare, nicio încadrare în această perioadă de un an și după aceea în 90 de zile să le facem pe toate. Este imposibil. Din această cauză am încercat să facem în așa fel încât dacă cineva aducea dosarul gata făcut, cu referate medicale și era caz vechi, atunci colegii încercau să ia legătura prin mijloace online de comunicare ca să nu mai vină aici. Asta a fost în starea de urgență. Deci noi încontinuu am tot încercat să lucrăm ca să prelucrăm datele pe care le primeam, ca să nu se strângă prea multe, dar certificatul în sine este valabil, chiar dacă a expirat în perioada stării de urgență sau de alertă”, ne-a explicat directoarea DGASPC Covasna, Vass Maria.
„Nu vom putea face totul în trei luni”
Aceasta a precizat că situația în care toate persoanele care sunt încadrate în grad de handicap se vor prezenta deodată la cabinetele medicale și la Biroul de evaluare va fi greu de gestionat.
„Acolo va fi problema când o să se termine starea de alertă și actele vor expira. Va fi foarte aglomerat la cabinete. Tocmai de aceea le zicem oamenilor că cine are posibilitate să întocmească dosarul, să vină la reevaluare pentru că nu poți să faci în trei luni ce n-ai făcut într-un an. Înștiințările se trimit pentru scopul amintit mai devreme. Cine poate să se prezinte, e bine să o facă, dar nu e obligatoriu, pentru că documentul pe care îl are rămâne valabil. Mai ales acum, când se fac și programări la policlinică, îi rugăm pe oameni să vină totuși ca să își pregătească dosarul pentru reevaluare. Nu vom putea face totul în trei luni. Eu nu pot să dau asigurarea că în cazul în care nu vine nimeni să își prelungească certificatele într-un an de zile, în trei luni noi să reușim să facem toate evaluările. Efectiv este imposibil”, a spus Vass Maria.
În ceea ce privește situațiile în care suma plătită pentru referatele medicale, necesare pentru reînnoirea certificatului de handicap, depășește cuantumul ajutorului social pentru o lună, ca în cazul semnalat de părintele persoanei cu dizabilități, Vass Maria a punctat că fiecare pacient are dreptul la gratuitate.
„Probabil că cei care au plătit s-au dus la cabinete medicale private, pentru că în mod normal toate aceste documente se eliberează gratuit. Pentru certificate medicale și pentru referate nu trebui să plătești, dar dacă te duci la privat, atunci da. Dacă de exemplu știi că certificatul expiră în luna mai, atunci eu cu 60 de zile înainte pot să încep să fac pregătirea dosarului”, a spus directoarea DGASPC Covasna.
Procedurile pentru revizuirea medicală nu au fost amânate
Părintele persoanei cu dizabilități care ne-a semnalat situația amintită mai devreme, ne-a spus totodată că timp de câteva luni, din mai până în septembrie, pensia de handicap a fost sistată, pe motiv că n-a reușit să își reînnoiască certificatul de încadrare în grad de handicap. Chiar dacă până la urmă situația s-a rezolvat, iar banii au ajuns la beneficiar, acest lucru nu ar fi trebuit să se întâmple, spune femeia.
Am cerut un punct de vedere în legătură cu această situație reprezentanților de la Casa Județeană de Pensii Covasna. Conform acestora, chiar dacă certificatele de încadrare în grad rămân valabile, odată cu încetarea stării de urgență, procedurile pentru revizuirea medicală s-au efectuat în continuare pentru acele persoane care beneficiază de pensie de handicap.
„În perioada stării de urgență activitatea de revizuire medicală a fost suspendată dar, cu toate acestea, plata drepturilor de pensie de invaliditate a fost continuată. În această perioadă termenele și procedurile pentru revizuirea medicală s-au suspendat cu menținerea valabilității deciziilor medicale asupra capacității de muncă 30 de zile de la data încetării stării de urgență, urmând ca plata pensiilor de invaliditate să se suspende începând cu data de 1 iulie 2020, dacă până la data de 15.06.2020 nu se prezenta o nouă decizie. Practic, acești oameni nu au fost expuși deloc riscului de îmbolnăvire. Odată cu trecerea la starea de alertă activitatea de relații cu publicul, implicit activitatea de expertiză medicală a fost reluată gradual. Începând cu data de 15.05.2020, medicii experți ai asigurărilor sociale au solicitat telefonic documentele medicale care au fost emise de la ultima revizuire medicală precum și programul de recuperare, pensionarii care au avut termenul de revizuire fiind îndrumați să trimită documentele medicale prin serviciul poștal sau prin mijloace de comunicare electronică. În situația în care documentele medicale nu ar fi fost concludente, medicul expert al asigurărilor sociale urma să programeze pensionarul pentru examinare clinică. Nu au fost solicitate documente medicale suplimentare, neexistând posibilitatea procurării acestora în termenul prevăzut”, transmit reprezentanții Casei Județene de Pensii Covasna.
Conform acestora, în prezent activitatea de expertiză medicală continuă cu respectarea distanțării sociale, a efectuării triajului epidemiologic în holul de intrare, cu programarea pensionarilor pe ore, scurtarea pe cât posibil a duratei consultației și cu utilizarea de către personalul medical a echipamentului de protecție.
Casa Județeană de Pensii Covasna precizează că pensionarii de invaliditate sau aparținătorii ar trebui să se preocupe din timp de efectuarea investigațiilor și analizelor medicale solicitate de către medicul expert și să urmeze tratamentele necesare îmbunătățirii sau menținerii stării de sănătate.
Mesajul DGASPC Covasna pentru persoanele cu dizabilități și aparținători
Directoarea DGASPC Covasna, Vass Maria a mai precizat că birocrația excesivă și dificultățile în ceea ce privește livrarea mesajului către beneficiari sunt resimțite și de cei din sistem. Cu toate acestea, cu puțină răbdare, spune Vass Maria, orice situație, cât de dificilă, poate fi rezolvată.
„Toată procedura este destul de greoaie. Trebuie să strângi o groază de acte. Mai ales dacă ești și bolnav sau dacă ești aparținător și bolnavul e imobilizat la pat, trebuie să umbli, să bați la uși, să faci lucruri chiar imposibile câteodată ca să întocmești dosarul, deci este destul de greoi, dar trebuie să aibă răbdare toată lumea, și ei și noi, pentru că în ultima vreme toată lumea e puțin mai sensibilă și le e frică să nu piardă drepturile de care beneficiază. Repet, în mod normal și conform legii, nu au cum să piardă aceste drepturi”, a explicat directoarea DGASPC Covasna.
Așadar, mesajul pentru aparținători este să se informeze la timp și să ceară sprijinul atunci când e nevoie.
„Pe site informația este afișată. Știu că nu toată lumea citește ziare sau se uită pe site, dar dacă ne sună, noi putem să îi ajutăm cu orice informație. Noi încercăm să programăm lumea în așa fel încât să nu existe risc de infectare, pentru că până acum noi nu am avut nici un caz de infectare la Biroul de evaluare complexă, unde s-au făcut evaluările încontinuu”, a încheiat Vass Maria.
Conform acesteia, la nivelul județului Covasna în jur de 6.000 de persoane sunt încadrate în grad de handicap. Peste 2.000 au certificat de încadrare permanent, iar aproape 3.800 de persoane trebuie să fie evaluate anual. Biroul de evaluare complexă a persoanelor adulte cu dizabilități din cadrul DGASPC Covasna analizează în jur de 10 cazuri pe zi, spun reprezentanții instituției.