SOCIAL 8 august 2017

Întorsurenii au liber la apă caldă

de Iulia Drăghici - Taraș | 994 vizualizări

Criza apei calde prin care au trecut locuitorii blocurilor din Întorsura Buzăului se încheie după trei luni

Cei aproape 5.000 de beneficiari ai agentului termic furnizat de centrala din Întorsura Buzăului primesc, în sfârșit, după aproape trei luni de așteptare, apă caldă.

Reparațiile capitale începute în urmă cu trei luni la centrala din Întorsura Buzăului s-au încheiat oficial în cursul zilei de luni, iar de marți dimineața începe furnizarea apei calde, a declarat pentru Observatorul de Covasna, directorul Termo Întorsura, Claudiu Morar.

„Lucrările s-au încheiat, acum băgăm apă în instalații. În momentul în care trec cu presiunea de două atmosfere, dau foc. Cel mai probabil, marți dimineață, la prima oră, se poate folosi apa caldă. (...) Sperăm ca lucrurile să meargă bine. Vor fi multe alte probleme în rețea, care va trebui rezolvate ulterior. Mai întâi, trebuie să vedem presiunea din instalație, iar după ce reușim să ducem presiunea unde trebuie, va veni partea a doua, de remediere a tuturor punctelor termice din blocuri și de înlocuire a schimbătoarelor termice. Acest pas va fi realizat până la începerea sezonului rece. Dar asta nu înseamnă că va mai fi oprită apa caldă”, a mai spus directorul centralei termice din Întorsura Buzăului.

Proiectul de reabilitare a fost implementat atât de o firmă specializată, cât și de angajații centralei termice.

„Din punctul meu de vedere, lucrurile au fost foarte simple. Ce nu funcționa trebuia înlocuit. În momentul în care s-a defectat centrala, prin februarie, am făcut o analiză la ce e în interior și mi-am dat seama că nu am fi trecut încă o iarnă cu ea în acel stadiu”, a mai spus directorul Claudiu Morar.

Costurile reparațiilor centralei, inclusiv etapa înlocuirii schimbătoarelor termice, ajung la circa 850.000 de lei, iar suma este acoperită din bugetul local al Primăriei Întorsura Buzăului.

Întorsurenii, sătui să mai aștepte

În ceea ce îi privește pe beneficiari, aceștia s-au împărțit în două sau mai multe tabere. Unii dintre ei s-au dovedit ceva mai înțelegători și au preferat să aștepte acum, pe timp de vară, decât să mai suporte defecțiunile din iarnă, în vreme ce alții s-au arătat sătui de așteptarea care nu mai lua sfârșit și au făcut chiar pasul spre achiziționarea de boilere electrice. 

„Nu mai știu exact de când nu avem apă caldă, dar presupun că sunt deja trei luni. Când ne-au anunțat că pentru două săptămâni se întrerupe furnizarea a fost groaznic, dar tot speram că se remediază problemele. Aveam doar informații puține și incerte. Apoi am aflat că la conducerea Termo Întorsura a venit o persoana motivată, care, de altfel, a și făcut o pagină de Facebook pentru a ne ține la curent cu demersurile reparațiilor. Doar că aceasta perioadă s-a tot prelungit, într-un final s-a stabilit data de 7 august, însă nici urmă de fum. A fost foarte dificil, fiind foarte cald și temperaturi foarte ridicate, majoritatea și-au instalat boilere și așa au crescut facturile de electricitate. Cea mai urâtă parte a constituit-o faptul că presiunea apei reci, cu care funcționează bine boilerele/instant pe gaz, era foarte scăzută, obligând cumva oamenii să folosească „apa caldă”, care era de fapt tot rece. Acum oamenii sunt speriați pentru ce va fi la iarnă, dar s-au cam obișnuit cu încălzitul apei pe aragaz. Alte temeri sunt legate de costul facturilor, deși se spune că finanțarea pentru reparații a fost din altă parte”, ne-a explicat o întorsureancă.

 „Pur și simplu vă bateți joc de noi! Să vă fie rușine!”, a scris un alt beneficiar al serviciului pe pagina de Facebook Termo Întorsura. 

„Incredibil... S-a ajuns ca apa caldă și căldura, la Întorsura Buzăului, să fie apanaje ale luxului, în loc de lucruri absolut firești pentru un trai civilizat, conform secolului XXI”, este de părere alt cetățean.

„Sfârșitul lui iulie s-a făcut 4 august, apoi 6 august, apoi 7 august. M-am cam plictisit să aștept. (...) Sunteți conștienți că deja ați pierdut o parte din clienți pentru că au trecut la boiler, nu?”, a comentat o altă întorsureancă prin intermediul Facebook.

Centrala nu mai trecea de încă o iarnă

Din cauza administrării defectuoase, dar și pentru că era prea mare în raport cu numărul de beneficiari, centrala termică a devenit o adevărată povară pentru cetățeni și pentru autorități, mai ales că în ultimii ani se strica de câteva ori pe iarnă.

Reprezentanții autorităților locale au mai precizat că, din cauza lucrărilor temporare, făcute la fiecare defecțiune, centrala ajungea să funcționeze la un randament de 40%, lucru care aducea cu sine noi și noi defecțiuni, astfel că reparația capitală era absolut necesară, indiferent de costurile pe care aceasta le presupunea.

„Aceasta centrală are 14 ani. Faptul că nu există o centrală de rezervă a dus la neefectuarea reviziilor anuale. După oprire, am făcut o evaluare, iar concluzia la care am ajuns a fost că nu am fi trecut încă o iarnă, dacă nu am fi efectuat această reparație capitală. Aveți dreptate, nu am fost buni gospodari. Conduc această centrală din luna martie a acestui an, iar dacă până acum, din motive pe care nu le cunosc și nu doresc să le comentez, nu s-a făcut «ce trebuia», de acum se va face. Deși se creează o presiune mare cu fiecare zi care trece, vă rog să ne permiteți să nu ne îndepărtăm de calitate. Știu că este greu, pentru că locuiesc la bloc și sunt în aceeași situație ca și dumneavoastră. Sper ca, pe viitor, să nu vă creăm aceleași neplăceri”, scria, lunile trecute, directorul Termo Întorsura, Claudiu Morar, pe pagina de Facebook.

Lucrările de modernizare sunt departe de a se fi încheiat

Centrala termică din Întorsura Buzăului, care distribuie agent termic pentru circa 5.000 de locatari, dar și pentru instituțiile publice din zona centrală a orașului, funcționează din anul 2004. Aceasta a fost construită printr-un program de mediu, promovat de Guvernul României de la acea vreme și de Guvernul Danez prin Agenția Daneză pentru Protecția Mediului.

Din 2008, centrala termică a început să genereze pierderi la nivelul bugetului local, pentru că prețul biomasei necesare funcționării a crescut considerabil, iar numărul beneficiarilor a scăzut constant, centrala devenind astfel prea mare pentru oraș. De parcă acest lucru nu ar fi fost de ajuns, contractul care a stat la baza construirii centralei, obligă autoritățile locale să mențină în funcțiune centrala inclusiv și anul viitor, în 2018.

„Am făcut o analiză totală a ceea ce ar însemna să trecem iarna asta cu bine. La anul, mă gândesc la o nouă investiție pentru apă caldă. Sistemul este învechit ca gândire, deci va trebui schimbat. Dar asta nu înseamnă că lucrurile nu funcționează, dar ele funcționau la randament bun acum 20 de ani, când rumegușul era gratis. Acum nu ne mai putem permite să învârtim 500 de tone într-o rețea, doar ca să facă cineva un duș”, a concluzionat Claudiu Morar.

Distribuie articolul:  
|

SOCIAL

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.