SOCIAL 2 mai 2019

Apa de la Șugaș Băi, mai mult decât viață pentru copiii speciali

de Iulia Drăghici - Taraș | 2845 vizualizări

Programul cu apă, muzică, mișcare și fantezie se derulează până în iunie

Încă din februarie, aproape 40 de copii cu nevoi speciale din Sfântu Gheorghe și de la Olteni beneficiază, pentru al doilea an la rând, de un program deosebit de terapie, derulat la Șugaș Băi. Este vorba despre „Apă, muzică, mișcare și fantezie”, coordonat de Asociația HELP și sprijinit de coordonatorul Centrului de Cercetări Subacvatice de la Dalnic, Szabó Jenő.

Iată că Șugaș Băi, stațiunea din Sfântu Gheorghe care devine din ce în ce mai cunoscută în județ și în țară din punct de vedere turistic și al facilităților pe care le oferă, este și locul unde copiii cu dizabilități găsesc noi șanse de recuperare sau măcar de ameliorare.

În prezent, aici se derulează proiectul „Apă, muzică, mișcare și fantezie”, continuarea proiectului „Aqua - musica- muzica izvorând din mine!”, implementat cu succes în anul școlar 2017-2018. Ambele au beneficiat de finanțare în cadrul Programului „MOL pentru sănătatea copiilor”, al Fundației pentru Comunitate și MOL România.

Proiectul a început din februarie. În fiecare joi și vineri lucrez cu copiii de la Școala Specială și de la Centrul de la Olteni. Proiectul a fost depus de Asociația Help. Acest proiect este în derulare. La Șugaș Băi avem activitățile. Practic, facem exact aceleași lucruri ca anul trecut, doar că, pe lângă ascultarea muzicii și relaxare, cu cei cu care se poate, am început poveștile, care antrenează vizualizarea”, ne-a spus, într-un interviu la începutul lunii aprilie, renumitul scafandru și terapeut Szabó Jenő.

Anul acesta, un număr de 37 de elevi, cu mai multe tipuri de deficiențe și tulburări asociate, de la autism, epilepsie, diferite tipuri de pareze, spasticitate, sindrom Down sau deficiențe motorii, beneficiază de terapie emoțională.

„În proiectul „Apă, muzică, mișcare și fantezie” grupul țintă este alcătuit din elevi/copii ai Școlii Gimnaziale Speciale Sfântu Gheorghe, cu deficienţe ușoare, grave, severe, profunde și asociate, copii cu autism, selectați în funcție de participarea lor în proiectul anterior și în funcție de capacitatea de a înțelege, de a imagina și de a prelucra întâmplările prezentate de specialist. În proiectul actual participă în mare majoritate elevi din proiectul anterior, dar am inclus în anul acesta, 2018-2019, două clase noi”, ne-a spus unul dintre coordonatorii proiectului, Czinczok Orsolya.

Cum se derulează ședințele

După cum ne-au explicat coordonatorii, terapia emoțională utilizată în cadrul proiectului îmbină trei metode: meloterapia, unele elemente ale hidroterapiei și imageria ghidată.

„În timpul meloterapiei, copiii ascultă muzică selectată plutind pe suprafața apei, cu urechile și craniul introduse în apă. Muzica se aude sub apă, utilizând un sistem de difuzare subacvatic de stimulare duală. Copiii mai mari poartă veste gonflabile pentru confortul lor, cei mici sunt ținuți de către terapeuți sau părinți”, punctează coordonatorii.

În ceea ce privește activitatea cu elemente ale hidroterapiei, aceștia ne-au explicat, conform proiectului, că ea se desfășoară cu ajutorul kinetoterapeutului. „Elaborăm o serie de mișcări în funcție de nevoile grupei respective. Aceste mișcări vor fi efectuate în apă cu suport muzical în conformitate cu preferințele copiilor la ciclul gimnazial, iar la preșcolari și la ciclul primar cu cântece și jocuri de copii”.   

Iar imageria ghidată este „metoda utilizată la ciclul gimnazial. Paralel cu audiție muzicală, copiii ascultă o întâmplare/poveste, pe care și-o imaginează. Întâmplările/poveștile sunt scurte și concrete, selectate în funcție de nivelul de înțelegere al grupei. Aceste întâmplări/povești vor fi prelucrate în clasă (exemple: desen, dramatizare, recunoașterea și selectarea personajelor)”, ne informează aceeași sursă.

Sesiunile terapeutice durează câte 40 minute de minute și se derulează săptămânal. Copiii sunt împărțiți în grupe, de câte 4 - 12 participanți.  

Sesiunile terapeutice sunt implementate pe două nivele, în funcție de capacitatea de înțelegere a copiilor. Primul nivel presupune: Încălzire cu cântece de copii și mișcări de hidroterapie în apă (10 minute); Audiție de muzică subacvatică selectată, vocea delfinilor și a balenelor plutind pe suprafața apei, fiind introduse în apă craniul și urechile (15 minute); Activități individualizate de hidroterapie/ sau jocuri complexe pentru dezvoltarea mișcării, atenției, cognitive și socializări, pentru care se folosesc instrumentele terapeutice procurate în anul precedent (15 minute).

Nivelul al doilea se constituie din: Mișcări de hidroterapie cu suport muzical în conformitate cu preferințele copiilor (15 minute); Audiție de muzică subacvatică cu exerciții de imaginație ghidată (15 minute); și jocuri libere cu instrumentele terapeutice procurate în proiectul de anul trecut (10 minute).

„Copiii cu dificultăți câștigă în primul rând o stare emoțională pozitivă, o stare de bine, își dezvoltă memoria, crește capacitatea de concentrare a atenției. Starea de relaxare indusă de muzică și apă caldă sprijină deschiderea spre comunicare, interacțiune și mai multă receptivitate, totodată ameliorează dificultățile motrice”, ne-au spus coordonatorii proiectului din cadrul Asociației HELP.

Ședințele de audiții muzicale cu ajutorul sistemului subacvatic și exercițiile de imaginație ghidată sunt derulate de scafandrul Szabó Jenő, iar exercițiile de hidroterapie sunt ținute de către specialiștii implicați, elaborate de kinetoterapeutul școlii. Proiectul este coordonat de profesorii psihopedagogi din cadrul Școlii Gimnaziale Speciale Sfântu Gheorghe, cei care au și câștigat proiectul, Bereczki Zsuzsa-Ildikó, Varga-Orbán Boróka, Czinczok Orsolya-Katalin.

Terapia se încheie în luna iunie 2019, și atunci specialiștii vor face evaluarea efectelor terapiei.

Interes al ONG-urilor pentru copiii speciali

Până atunci, un lucru este cert: copiii speciali găsesc în județul Covasna sprijinul atât de necesar dezvoltării lor.

În cadrul sesiunii de finanțare 2018 – 2019 a Fundației pentru Comunitate și MOL România, și Asociația Bóbita din Târgu Secuiesc a câștigat un proiect numit „Răsare soarele prin culori - art terapie pentru copiii care au suferit traume, suferă de probleme emoționale”.

Nu doar atât, ci zilele trecute, Fundația Orange, un alt finanțator, a anunțat că Centrul de Cercetări Subacvatice din Dalnic a câștigat fonduri pentru o a doua ediție a proiectului „Dr. Peștișor”. Astfel se continuă eforturile de susţinere a copiilor cu deficienţe şi a familiilor acestora prin activități terapeutice emoționale (care îmbină terapia asistată de animale, meloterapia și elemente de hidroterapie), dar şi cu două ateliere pentru părinţii acestor copii.

Este adevărat totodată și că întotdeauna se poate și mai mult și că Statul ar fi cel care ar trebui să deruleze astfel de acțiuni atât de necesare, și nu doar ONG-urile. Până se va întâmpla acest lucru, merită, cu vârf și îndesat, să apreciem eforturile coordonatorilor pentru aceste proiecte.

Sursa foto: Facebook

Distribuie articolul:  
|

SOCIAL

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.