Secretar de stat în Ministerul Transporturilor, despre viitoarea autostradă A13: „Comuna Ilieni va deveni oraș”
Prezent la dezbaterea publică de sâmbătă, derulată la Căminul Cultural din Ileni, pe tema traseului viitoarei autostrăzi Brașov – Bacău, secretarul de stat de la Ministerul Transporturilor, Gábor Sándor i-a asigurat pe participanți că va duce la București mesajul cetățenilor nemulțumiți că șoseaua de mare viteză este planificată să treacă așa aproape de satele lor, dar le-a și explicat beneficiile în a avea o astfel de investiție în zonă. A dus argumentul chiar și până acolo încât le-a garantat oamenilor că Ilieni va deveni oraș.
„Suntem încă la început, la faza de gândire. Mai e până să se facă proiectul, mai e până să se facă autostrada, esențial este să putem valorifica împreună toate aceste demersuri la eficacitate maximă. Am încheiat considerațiunile intervențiilor proprii (n.red. în discursul purtat prima dată în limba maghiară) în ideea că, dacă mă uit în sus (n.red. pe tavanul Căminului Cultural), văd ștampila comunei, care în fapt a fost cândva oraș, v-am garantat că dacă autostrada, ea va trece prin zonă pe undeva, dar unde doriți dumneavoastră nu știu, rămâne de văzut, esențial este că într-un termen previzibil comuna aceasta va deveni oraș, în mod garantat, fiindcă marele avantaj al conectării la rețeaua de comunicații o va garanta inclusiv acest succes”, a spus secretarul de stat de la Ministerul Transporturilor, Gábor Sándor.
Principalul argument în favoarea construirii autostrăzii în zonă a fost cel al dezvoltării din punct de vedere comercial, a mai explicat, în luarea sa de cuvânt, reprezentantul Ministerului Transportului.
„Un lucru este cert: lumea va evolua cu sau fără noi. Important este să facem parte din această dinamică, fiindcă tot universul acesta se subordonează dinamicii. Mereu este o dilemă foarte mare dacă e bine să fim mai aproape sau mai departe de autostradă. Nu știu câți ați vizitat localități diferite care sunt mai aproape sau mai departe de autostradă, cert este că deocamdată mă bucură faptul că toată lumea este de acord că construcția de autostrăzi este o prioritate națională, fiindcă asta ne conectează la un flux, inclusiv comercial. Dacă ne conectăm la fluxul comercial, avem șanse în plus pentru a ne dezvolta. Esențial este ca în acest cadru să inserez câteva considerațiuni de ordin tehnic, în ceea ce privește promovarea demersurilor dumneavoastră. (...) Prima constatare cu care inclusiv sala a fost de acord este faptul că în orice activitate, prima șansă în a reuși este să te poziționezi, să te pui în poziția de a le face. Momentan asta e starea de fapt. Prin activitatea demarată prin creionarea liniei roșii respective s-a poziționat executantul în poziția de a efectua acea lucrare care a fost contractată. (...) Îmi imaginez că proiectantul, când a văzut câte valori sunt în zona dumneavoastră imediat a înregistrat anumite încorsetări în ceea ce privește variantele prin care a putut să le aibă în vedere. (...) Acum suntem într-o a treia etapă și sigur, vor trebui să țină cont și de părerile dumneavoastră”, a mai dat asigurări secretarul de stat.
Pe subiectul avantajelor autostrăzii, din sală s-a subliniat și că principalii beneficiari nu vor fi oamenii de rând sau localitățile mici prin care aceasta va trece, ci tot marile orașe și zonele industriale.
Căminul Cultural din Ilieni a fost sâmbătă scena unei dezbateri aprinse între sătenii din Ilieni, Dobolii de Jos și Podu Olt (Hărman, județul Brașov) și autorități privind traseul viitoarei autostrăzi. La eveniment au fost prezenți, pe lângă secretarul de stat, și președintele Consiliului Județean Covasna, Tamás Sándor, prefectul de Covasna, Ráduly István și managerul public al județului, Kovács Ödön.
Oamenii s-au arătat nemulțumiți în special de faptul că ruta aleasă în final pentru această investiție este una foarte apropiată de comunitățile lor, fapt care va genera poluare (fonică și de mediu).
Anterior dezbaterii a fost inițiată în acest sens și o petiție, semnată de peste 1.000 de persoane.