LIFESTYLE 10 august 2014

Siesta - un obicei benefic tot timpul anului și la toate vârstele

de Agerpres | 47 vizualizări

Siesta este un obicei benefic la orice vârstă, pe tot parcursul anului, iar vara are și avantajul că, reglând temperatura corporală, ajută organismul să facă față mai bine zilelor toride, informează ziarul spaniol „ABC”.

Așadar, dacă programul din cursul anului nu permite, măcar perioada vacanțelor estivale ar trebui să fie un sezon al siestei.

Pentru a fi cât mai eficientă această mică pauză de după prânz, trebuie respectate anumite reguli, explică doctorul Diego García-Borreguero, director al Institutului pentru Igiena Somnului din Madrid. El recomandă să se evite mesele prea bogate, care vor îngreuna digestia și vor afecta calitatea somnului, cu atât mai mult cu cât poziția orizontală a corpului încetinește digerarea alimentelor. Specialistul atrage atenția și asupra consumului de alcool, care inițial provoacă somnolență, dar, într-o fază ulterioară, duce la treziri de scurtă durată, astfel încât somnul nu mai este odihnitor.

Siesta trebuie să fie scurtă, de cel mult 20-30 de minute, deși chiar și numai zece minute vor avea efecte benefice asupra randamentului, spune Diego García-Borreguero, atrăgând atenția că nu trebuie depășită această durată. „Este important să nu se intre în faza de somn profund, din care te trezești mai greu. Dă senzația de oboseală și, în plus, va fi afectată capacitatea de a dormi în timpul nopții”.

Foarte importantă este și pozi­ția, fiind preferabil ca siesta să se facă așezat sau puțin înclinat într-un fotoliu și nu culcat. În acest fel, siesta nu va fi prea lungă. „În timpul somnului, se produce o relaxare musculară care devine aproape completă când se intră în faza REM. Dacă suntem în poziția așezat, această atonie determină trezirea, ceea ce nu se întâmplă când corpul este la orizontală”.

Cafeaua, pe care mulți obișnu­iesc să o consume ca stimul după trezire nu este necesară, mai afirmă medicul madrilen. „Cafeina blochează adenosina, neurotransmițător care inhibă sistemul nervos central și stimulează creierul, menținându-ne în stare de veghe. Dacă dormim câteva minute după prânz, cafeina devine inutilă”, asigură el.

Micul somn de prânz trebuie făcut pe întuneric, susține doctorul american James Maas în cartea sa „Sleep for Success!”.

Nu mai puțin important este ca organismul să fie bine oxigenat în timpul siestei. Așadar, spune fizioterapeutul Joan Gallart, de la Centrul Mézieres Miró de Vilanova i la Geltrú din Barcelona, somnul de prânz trebuie făcut cu fereastra deschisă sau, atunci când este posibil, în aer liber. Vara, sunt indicate locurile situate la umbră, desigur.

Cel mai potrivit moment pentru odihna de prânz este ora 14.00 — de altfel și cuvântul „siestă” vine de la cea de-a șasea oră solară romană, care corespunde orei două după-amiază.

Siesta ajută nu numai la autoreglarea temperaturii corporale, ci și la creșterea capacității de învățare și la prevenirea infarctului, spun specialiștii.

Distribuie articolul:  
|

LIFESTYLE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.