LIFESTYLE 6 octombrie 2021

Rebelul din Budapesta care tulbură Visor-ul din Sfîntu Gheorghe

de Covasna Media | 3146 vizualizări

Nu există nimic în această lume care să nu aibă un moment decisiv / Il n'y a rien en ce monde qui n'ait un moment décisif  – acesta este motto-ul unei celebre cărţi de fotografie, ale cărei premise sînt confirmate chiar şi de artiştii şi teoreticienii de pretutindeni ce pretind că le contrazic.  Este vorba de cartea lui  Henri Cartier-Bresson – The Decisive Moment – care, de la apariţie (1952) şi pînă astăzi, a rămas punctul de pornire al controverselor despre ce este sau ar trebui să fie fotografia – o artă creativă sau una reproductivă? O întrebare extrem de actuală astăzi, cînd fotografia a devenit cea mai populară ocupaţie de timp liber, care lasă în urmă miliarde de fotografii pe an. Din perspectiva acestei realităţi, ne întrebăm cu toţii: cînd devine fotografia artă?

Toate încercările de a răspunde la această întrebare ajung pînă la urmă la „momentul decisiv” al lui Cartier-Bresson. Adică, oricît de simplu sau sofisticat este aparatul fotografic şi indiferent de evoluţia tehnicilor de înregistrare şi de diversificarea formelor de expresie, fotografia devine artă doar cînd cel ce fotografiază are intuiţia, sensibilitatea şi cunoaşterea de a „prinde eternitatea într-o clipă”. Clipa decisivă teoretizată de maestrul francez, clipă care este şi momentul decisiv de creativitate al fotografului. Spectaculoasa evoluţie a tehnicilor de înregistrare a imaginilor deschide numeroase posibilităţi de intervenţie asupra formei de redare a fotografiei, dar toate elementele de expresivitate ale unei fotografii – subiectul, perspectiva, contrastul, nuanţele, claritatea, atmosfera – depind şi astăzi de intuiţia fotografului de a anticipa şi a înregistra clipa decisivă.  

Dacă nimic nu există pe lumea asta fără un moment decisiv (aşa cum a stabilit Cardinalul de Retz / Jean François Paul de Gondi încă din secolul XVII, căci a lui este celebra vorbă care a devenit motto-ul cărţii lui Cartier-Bresson), atunci printr-un moment decisiv trece şi VISOR – Festivalul de Artă Fotografică din Ţinutul Secuiesc. Iar Festivalul din Sfîntu Gheorghe trece printr-un astfel de moment decisiv datorită  prezenţei unui mare fotograf  contemporan, care este invitatul special al VISOR2021. Este vorba Vancsó Zoltán, un artist născut în 1972, la Budapesta, cu o biografie demnă de un film, din care eu reţin acum că, prin anul 2002, fotografiile sale alb-negru i-au atras atenţia lui Henri Cartier-Bresson. Artistul maghiar împarte cu maestrul francez nu doar obsesia pentru fotografia alb-negru, ci mai ales credinţa că fotografia este un mijloc de a înţelege realitatea, de a propune o perspectivă proprie asupra realităţii, avînd grijă să NU o modifici, ci doar să-i cauţi şi să-i răscoleşti necontenit sensurile cele mai adînci. „Perspectiva Vancsó” este deja un concept artistic care se studiază în şcolile de arte vizuale din Ungaria, inclusiv la Universitatea de Arte şi Design, unde, prin anii 1993-94, rebelul Zoltán Vancsó a fost respins de două ori la examenul de admitere, din cauza probei de desen. Biografia lui Vancsó lasă în urmă povestea unui artist-pelerin, aflat într-o nesfîrşită căutare şi interogare a lumii prin care rătăceşte, dar şi a lumii sale interioare. După ce a trecut prin diverse experienţe – de fotoreporter  la un săptămînal, de profesor, editor de imagine la un portal de ştiri, de inginer de sunet în devenire – Vancsó lucrează din 2009 ca artist-freelancer şi călătoreşte mult. Artistul a ajuns în vizorul pasionaţilor de fotografie prin cele peste 40 de expoziţii personale – la Budapesta, Paris, Roma, Bratislava, Bruxelles etc. –, prin cele 15 cărţi de fotografie, prin multele  premii naţionale şi internaţionale pe care le-a cîştigat.

Cîteva zile, între 8-10 octombrie, Vancsó Zoltán se află în Visor-ul / Vizorul Festivalului de Artă Fotografică din Ţinutul Secuiesc. Pasionaţii de fotografie îl pot întîlni:  la Centrul de Cultură al Judeţului Covasna, unde artistul deschide un Atelier de fotografie, în 8 şi 9 octombrie, ora15; la Vernisajul Expoziţiei de fotografie Vancsó Zoltán, din Piaţa Libertăţii (sîmbătă, 9 octombrie, ora 11) şi la proiecţiile cu două dintre filmele sale, de la Cinema Arta (din 9 şi 10 octombrie, ora 15).

Cum am spus, prin prezenţa lui Zoltán Vancsó în Visor-ul din Sfîntu Gheorghe, acest foarte tînăr şi necesar Festival de Artă Fotografică trece printr-un moment decisiv, în sensul că este de neratat, precum clipele memorabile pe care numai aparatul de fotografiat le poate salva de la dispariţie. Dar şi în sensul că ţinuta Visor-ului a fost ridicată la un nivel ce impune reflecţie din partea tuturor pasionaţilor de fotografie din zonă. A te confrunta cu privirea lui Vancsó Zoltán / cu lumea din fotografiile sale înseamnă a intra în dialog cu un amestec de ironie şi duioşie de factură cioraniană, nu întîmplător unele imagini ale artistului din Budapesta sînt însoţite de citate din Emil Cioran. O să vedeţi, Expoziţia din Piaţa Libertăţii dezvăluie surprinzătoare sensuri, la care nu putem ajunge decît prin acest ciudat amestec de  ironie şi duioşie, marca Vancsó.

Visor – Festivalul de Artă Fotografică din Sfîntu Gheorghe este un Proiect al Centrului de Cultură al Judeţului Covasna, coordonat de Levente Vargyasi, realizator de filme documentare şi fotograf. Visor se desfăşoară în cadrul Programului Zilele Ţinutului Secuiesc.

Nina Ţînţar

 

Distribuie articolul:  
|

LIFESTYLE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.