LIFESTYLE 11 noiembrie 2015

Lipsa de minerale, periculoasă pentru organism: Alimente care îţi asigură necesarul zilnic de fier, calciu sau fosfor

de Agerpres | 162 vizualizări

Alimentaţia sănătoasă este cea mai importantă modalitate de tratament, susţine nutriţionistul Lygia Alexandrescu, aceasta atrăgând atenţia asupra carenţelor de minerale.

Lygia Alexandrescu a vorbit pentru Agerpres despre cele mai cunoscute minerale care se găsesc în mod uzual în cantitate mai mică decât cea necesară în organism.

Lipsa de fier

Nutriţionista a explicat că tulburările carenţiale produse de fier sunt cele mai frecvente şi apar în special în perioadele în care nevoile organismului sunt mult crescute: creştere, eforturi fizice, sarcină, alăptare. Carenţa de fier duce la tulburări caracteristice - scădere a cantităţii de hemoglobină, anemii sau tulburări metabolice.

Alexandrescu a punctat că în aceste cazuri dieta trebuie să aducă alimente bogate în fier: ficat, rinichi, inimă, muşchi, gălbenuş de ou, stridii, fructe uscate, legume uscate, nuci, verdeţuri (spanac, urzici, varză, pătrunjel), iar doza zilnică recomandată de fier este de 12 mg.

Lipsa de calciu

Totodată, specialis­tul arată că lipsa de calciu se manifestă prin hipocalcemie, care duce la decalcifierea sistemului osos şi la tulburări ale sistemului neuromuscular. În acest sens se va impune un regim alimentar care să fie bogat în alimente care aduc calciu utilizabil, dar care conţin şi ceilalţi factori de nutriţie cu rol în osteogeneză: fosfor, vitamina D, proteine. Calciul se găseşte în cantitate mare în brânzeturi, lapte dulce, bătut, iaurt, legume uscate, nuci, varză, conopidă, portocale, pătrunjel, etc. Doza zilnică recomandată de calciu este de 1 g.

Lipsa de fosfor

În ceea ce priveşte fosforul, Lygia Alexandrescu spune că este un factor de nutriţie cu acţiune dinamică în metabo­lismul protidic, glucidic şi lipidic şi cu acţiune plastică (intră în componenţa sistemului nervos central şi periferic).

În opinia specialiştilor, deficitul acestui mineral poate produce tulburări nervoase, musculare şi osoase, însă o dietă bogată în fosfor poate ameliora aceste tulburări. Alimentele bogate în fosfor sunt: gălbenuşul de ou, peştele, carnea, icrele, brânzeturile, dar şi legumele uscate, nucile, cerealele integrale, zarzavaturile şi fructele proaspete. Doza zilnică recomandată de fosfor este de 1,2 - 1,5 g.

Lipsa de iod

Lygia Alexandrescu arată că iodul este factorul de nutriţie necesar meta­bolismului general şi funcţionării glandei tiroide. El se află în cantităţi extrem de mici în alimentele uzuale, însă peştele, stridiile, creveţii, algele marine sunt bogate în iod.

Potrivit specialiştilor, iodul organic din alimente nu se pierde în timpul gătirii. Există şi o serie de legume cu acţiune antitiroidiană sau gusogena: conopidă, broccoli, varză, iar doza zilnică recomandată de iod este de 150 - 200 U.I.

Distribuie articolul:  
|

LIFESTYLE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.