LIFESTYLE 23 februarie 2016

"Fast Fashion" - Revoluția din lumea modei

de Agerpres | 95 vizualizări

Tot mai mulți designeri intenționează să-și scoată la vânzare articolele vestimentare imediat după defilările de modă, o revoluție care a început timid în timpul Săptămânii modei de la New York sub presiunea rețelelor de socializare, relatează AFP.

New York Fashion Week va marca fără îndoială o cotitură în istoria prezentărilor de modă, cu o vechime de peste 150 de ani. Moda pret-a-porter este obligată să-și revizuiască funcționarea istorică ce consta în prezentarea colecțiilor cu șase luni înainte de venirea lor în magazine. Emergența multimedia și rețelele de socializare au bulversat totul deschizând porțile și ferestrele unei industrii care până acum era rezervată doar profesioniștilor, jurnaliștilor și celebrităților.

Publicul poate de acum să vadă colecțiile încă de la prezentarea lor pe podium. "Tinerii clienți nu vor să aștepte. Vor să poarte modelele încă de a doua zi", a declarat pentru AFP stilistul american Tommy Hilfiger.

Să nu credeți că publicul își va mai aminti ce a văzut acum opt luni... Între timp s-au perindat mii de alte imagini, este de părere și Marshal Cohen, analist la NPD Group, firma de cercetare a pieței cu sediul central la New York. Pionieră în domeniu, stilista americană Rebecca Minkoff a prezentat la New York Fashion Week o colecție intitulată #SEEBUYWEAR , iar 70% dintre articole au fost disponibile imediat publicului.

La rândul său, legendara creatoare de modă Diane von Furstenberg anunța la scurt timp după prezentarea din Statele Unite că unele "siluete" din prezentarea sa de modă vor fi "imediat disponibile spre cumpărare". Americanul Tory Burch i-a urmat exemplul a doua zi. În schimb Tom Ford a preferat să lase să treacă un sezon, pentru a fi gata cu noua sa colecție în septembrie. O strategie validată și de casa de modă britanică Burberry, dar și de Tommy Hilfiger, care va prezenta o colecție decalată la toamnă pentru a deveni complet operațională până la sfârșitul anului.

Pentru a se poziționa pe rețelele de socializare, mărcile de pret-a-porter vor încerca să facă din defilările de modă un spectacol adresat marelui public, fără a avea însă un profit comercial imediat. Suprimând perioada de răgaz dintre prezentare și vânzare, casele de modă vor face din defilare un eveniment comercial, care se traduce printr-o cifră de afaceri și nu doar printr-o operațiune de marketing.

Schimbarea este totodată o protecție împotriva uriașelor firme de pret-a-porter în masă precum H&M sau Gap, care au perioade de producție foarte scurte, se pot inspira din prezentările de modă și pot scoate produsele în mare viteză. Până în prezent decalajul de șase luni era ușor de respectat și nu afecta unele persoane. Mai ales că nimeni nu putea grăbi procesul de producție, notează Rebecca Minkoff.

Pentru a reuși acest pariu ea a prezentat o a doua colecție pentru primăvara 2016, reluând o parte din modelele prezentate în septembrie anul trecut. Restul a fost produs în regim de urgență, o bună parte în SUA, dar și în Asia. În paralel creatoarea de modă și-a pregătit colecția pentru toamnă 2016, care a defilat pe podium la New York rezervată doar cumpărătorilor și care va fi dezvăluită marelui public abia în septembrie. Prin urmare răgazul de producție este păstrat.

"Am dorit să găsim o cale pentru a nu dăuna ecosistemului actual", a explicat ea. Potrivit fratelui ei, Uri Minkoff, care gestionează finanțele, revoluția a fost deja angajată. "Nu spun că este vizată și moda haute couture însă sectorul de pret-a-porter este deja supus unui model economic diferit", a spus el. Rămâne de văzut dacă această revoluție va avea un impact asupra vânzărilor, a spus Uri.

Stilistul american Zac Posen este totuși îngrijorat de această accelerare a procesului care ar putea stimula supraconsumul. Curentul "Fast Fashion" (moda accelerată) va distruge lumea. Va polua oceanele. În ultimii ani volumul articolelor vestimentare a crescut de trei sau chiar de patru ori", a declarat el pentru AFP. Designerul mizează totuși pe o conștientizare a consumatorului, astfel încât, spre deosebire de ceea ce se întâmplă cu risipa de alimente, să aibă o abordare mai responsabilă în privința articolelor vestimentare.

Distribuie articolul:  
|

LIFESTYLE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.