Cum își securizează românii conturile la serviciile online
Studiul derulat de YouGov este unul reprezentativ și s-a derulat online în perioada 4-20 septembrie 2018, pe un eșantion de 1001 persoane adulte.
Mai mult de jumătate dintre români (53%) folosesc aceeași parolă pentru mai multe dintre conturile lor, reiese dintr-un studiu realizat în România de YouGov pe tema securității online și protecției datelor personale în acest mediu.
În unele cazuri pentru majoritatea conturilor (25%) sau chiar pentru toate (7%). Un procent de 43% spun că au parole diferite pentru fiecare serviciile online pe care le folosesc. Ce tip de parole folosesc? Cea mai mare parte aleg o combinație între numere și cuvinte (36%), iar un sfert (26%) adaugă în acest mix al formării unei parole și simbolurile.
În general, românii nu sunt prea preocupați de riscurile la adresa securității online. Mai mult de jumătate dintre cei care folosesc servicii online care necesită o parolă au răspuns că nu sunt îngrijorați (44% nu foarte, iar 11% deloc) de faptul că oricare dintre conturile lor de servicii online ar putea fi atacat. În cealaltă tabără se află 41% dintre respondenți: 9% foarte îngrijorați, iar 32% destul îngrijorați.
În ceea ce privește autentificarea în doi pași, 62% dintre români spun că folosesc această metodă pentru cel puțin unul dintre serviciile online pe care le utilizează. Motivele pentru care restul persoanelor (38%) nu utilizează această metodă sunt diverse, plecând de la faptul că nu s-au gândit la acest lucru (29%) sau nu au auzit de el (14%) și până la lipsa nevoii (19% nu cred că e necesară) sau a încrederii (17% nu cred că le face conturile mai securizate).
Plecând de la acest rezultate, Google oferă câteva sfaturi pentru o securitate mai bună a conturilor la serviciile online:
- Securizați-vă parolele
Parolele sunt prima linie de apărare contra infractorilor cibernetici. Este esențial să alegeți parole puternice, diferite pentru fiecare dintre conturile dvs.
- Folosiți o parolă unică pentru fiecare dintre conturile importante
Alegerea aceleiași parole pentru toate conturile dvs. online (rețele sociale, magazine, online banking, email, etc) este similară cu folosirea aceleiași chei pentru casă, mașină și birou – dacă un infractor reușește să pună mâna pe una dintre ele, toate celelalte sunt compromise. Așadar, nu folosiți pentru un magazin aceeași parolă pe care o utilizați pentru căsuța email sau contul bancar. Poate că e mai puțin comod, dar alegerea unor parole diferite vă oferă mai multă protecție.
- Administrați-vă parolele multiple
Un manager de parole, precum Smart Lock din Google Chrome și Android, vă ajută să protejați și să urmăriți toate parolele pentru diferitele conturi online. Este capabil să rețină chiar și răspunsurile la întrebările de securitate și să genereze parole aleatorii pentru dvs.
Configurați-vă opțiunile de recuperare a parolelor și mențineți-le actualizate
- Dacă vă uitați parola sau vi se blochează accesul la cont, trebuie să găsiți o modalitate pentru a putea intra din nou în cont. Multe servicii vă transmit un mesaj la o adresă de email de recuperare dacă trebuie să vă resetați parola, deci asigurați-vă că adresa respectivă este actualizată și că se referă la un cont pe care îl puteți accesa.
- Uneori, puteți adăuga și un număr de telefon profilului dvs. pentru a primi un cod de resetare a parolei printr-un mesaj text. Adăugarea unui număr de mobil contului dvs. este una dintre cele mai ușoare și fiabile modalități de a vă proteja contul.
- De exemplu, serviciul online la care aveți cont poate utiliza numărul de telefon pentru a-i împiedica pe cei care încearcă să vă acceseze contul în mod neautorizat. De asemenea, vă pot trimite un cod de verificare astfel încât să puteți intra în cont în situația în care vă este blocat accesul la acesta. Transmiterea unui număr de telefon de recuperare către Google nu înseamnă că veți inclus în liste de marketing sau că veți primi mai multe apeluri de tele-marketing.
- Numărul de mobil este o metodă de identificare mai sigură decât adresa de email de recuperare sau decât o întrebare de securitate, pentru că, spre deosebire de celelalte două, telefonul mobil se află fizic în posesia dvs.
- Cu toate acestea, dacă nu puteți sau nu doriți să adăugați un număr de telefon la contul dvs., multe site-uri vă pot solicita să alegeți o întrebare pentru verificarea identității dvs. în cazul în care vă uitați parola. Dacă serviciul pe care îl utilizați vă permite să creați propria întrebare, încercați să găsiți o întrebare la care doar dvs. ați putea ști răspunsul și care se referă la ceva ce nu ați publicat sau postat pe rețelele de socializare.
- Încercați să găsiți o modalitate pentru a vă asigura că răspunsul dvs. este unic și că nu l-ați putea uita cu ușurință – puteți face acest lucru apelând la sfatul de mai sus – astfel încât și dacă răspunsul ar fi ghicit de cineva, persoana respectivă să nu știe cum să îl introducă în mod corect. Este foarte important să țineți minte acest răspuns – dacă îl uitați, există riscul să nu vă mai puteți accesa niciodată contul.
Autentificarea în doi pași
- Autentificarea în doi pași înseamnă că, pentru a vă putea autentifica în contul dvs., trebuie să parcurgeți un al doilea pas, după introducerea numelui de utilizator și a parolei. Dacă activați autentificarea bifactorială, hackerii nu vor putea intra în contul dvs. exclusiv pe baza numelui de utilizator și a parolei.
- Acest al doilea factor (pe lângă parolă) poate îmbrăca diferite forme, în funcție de serviciul online. La Google, de exemplu, acest pas poate fi o solicitare în aplicația Google de acceptare a autentificării de pe un dispozitiv autorizat, o cheie fizică de securitate sau un cod pe care să îl introduceți (cum ar fi un cod din șase cifre generat de aplicația Google Authenticator).
- O cheie de securitate este un dispozitiv fizic care se introduce în portul USB al computerului dvs. sau se conectează la dispozitivul dvs. mobil prin Bluetooth sau NFC (Near Field Communication).
- Multe dintre conturile dvs. online, inclusiv cele bancare sau cele de pe rețelele de socializare, oferă opțiuni de autentificare bifactorială. O mare parte dintre acestea vă permit să folosiți aceeași cheie de securitate sau aceeași aplicație Google Authenticator ca și cea pe care o utilizați pentru contul dvs. Google.
Google sprijină în orice moment oameni în a-și proteja confidențialitatea și securitatea online. Iar instrumentele sunt la dispoziția tuturor:
My Account: oferă acces la toate setările pentru protejarea datelor și confidențialității
Privacy Checkup: te ajută să verifici și să modifici datele pe care Google le utilizează pentru a-ți personaliza experiența online
My Activity: te ajută să verifici și să ștergi informații privind activitatea online asociată contului tău.