Béres Norbert: „Am găsit bucuria în organizare”
Interviu în cadrul campaniei „Tineri care fac diferența: 20 de portrete”
La doar 23 de ani, Béres Norbert din Sfântu Gheorghe a devenit o forță în domeniul educațional și al tineretului. S-a specializat atât în Economie, cât și în Asistență Medicală Generală, iar în prezent își împarte pasiunile între coordonarea programelor Erasmus+ și dezvoltarea unei platforme de turism. De la vârsta de 8 ani, de când a devenit voluntar, Norbert și-a dedicat timpul și energia pentru a ajuta comunitatea. Tânărul crede că domeniul sanitar este chemarea sa, însă, în prezent, se simte cel mai bine în calitate de lider. În ciuda provocărilor de a coordona echipe tinere și dinamice, el consideră că satisfacția atingerii obiectivelor și valorilor sale depășește cu mult orice dificultate. Hai să îl cunoști și tu mai bine în următorul interviu, care face parte din campania ziarului Observatorul de Covasna, intitulată „Tineri fără etichete: 20 de portrete”.
- Povestește-ne despre începutul parcursului tău. Unde ai studiat?
Am studiat la liceul Mikes Kelemen din Sfântu Gheorghe. Apoi am continuat studiile la Universitatea Babeș Bolyai, la Facultatea de Economie și pe linia sanitară am terminat în Brașov, la F.E.G., ca asistent medical general.
- Cam pe la ce vârstă ți-ai dat seama ce vrei să faci în viață?
Am avut aproximativ 8 ani când am început să lucrez ca voluntar, prima dată la Serviciul de Ajutor Maltez, apoi la Crucea Roșie și la 13 de ani am intrat în HÁRIT. Acești ani au avut o influență foarte mare asupra vieții mele. Am hotărât atunci că vreau să lucrez în domeniul sanitar, vreau să ajut oamenii aflați în nevoie. În același timp am știut că am găsit bucuria în organizare. Deci am hotărât că o să am o profesie stabilă, la care în orice moment am posibilitate să mă întorc, iar acum sunt într-un domeniu în care în fiecare zi trebuie să organizez ceva.
- Mai ții minte ce voiai să devii atunci când erai mic?
Am vrut să fiu preot, militar, pompier și primar. Apoi, datorită influenței mamei, care este tot asistent, am vrut să fiu și eu asistent sau doctor.
- Care este ocupația ta de bază acum?
În momentul aceasta lucrez în organizarea programelor Erasmus+, în domeniul YOUTH și VET (Vocational Educational Training), în biroul StartUp HUB.
- Cum ai ajuns să coordonezi echipa Erasmus+ și cu ce responsabilități vine la pachet acest lucru?
Primul proiect Erasmus unde am participat 100% a fost în 2016. N-am vorbit limba engleză deloc, dar am avut ambiție să învăț și a fost o provocare perfectă pentru mine. În anul 2019 am început să lucrez în domeniu. Până în 2022 numai două persoane am lucrat în proiectele Erasmus, iar în acel an au venit angajați noi și astfel a fost nevoie de un coordonator. Este greu și interesant să coordonezi o echipă cu care lucrezi zi de zi. Echipa noastră în majoritate este alcătuită din tineri între 20 și 30 de ani, dar avem și o colegă căsătorită, cu 2 copii. Deoarece suntem toți și prieteni în același timp, este dificil să găsesc un echilibru între prietenie și muncă. Trebuie să știu să gestionez toate problemele personale, cine și când poate să ia concediu etc. Și trebuie să lucrăm într-un mod în care să organizăm cât mai multe proiecte, să aducem cât mai mulți elevi din străinătate pentru activități de mobilitate la noi în mod profesional. În concluzie, sunt o grămadă de responsabilități, dar îmi place și cred că pot face față.
- Ce înseamnă să fii lider de echipă la o vârstă atât de fragedă? Ai întâmpinat vreodată greutăți în legătură cu acest aspect?
Sincer, în echipa noastră, n-am avut niciodată problemă din cauza vârstei mele, pentru că toată lumea din birou este conștientă că de mai mult de 10 ani mă ocup de organizare și coordonare în asociații și ONG-uri. Dar când vorbesc față în față cu directori, profesori sau administratori de instituții, am simțit uneori că nu era clar pentru ei dacă sunt student Erasmus sau chiar eu sunt Managerul Operativ al VET Center România. Dar nimeni n-a avut niciun reproș sau vreo problemă. Avem o echipă foarte bine închegată și organizăm activități de mobilitate de calitate. Am avut de la cine să învățăm.
- Ce inovații și îmbunătățiri crezi că pot fi aduse în cadrul proiectelor Erasmus pentru a răspunde mai bine nevoilor tinerilor?
În programele Erasmus+ sunt o grămadă de posibilități. Problema este că nu prea cunosc oamenii aceste oportunități. Cel mai popular program este cel pentru studenți. Dar sunt programe și pentru cei mici din grădinițe, sunt pentru elevi, pentru elevi care învață o profesie, pentru cadrele didactice/profesori, pentru tineri sau pentru liderii de tineret. Chiar am avut proiect unde cea mai tânără fată avea 14 ani și într-un alt proiect cea mai în vârstă persoană avea 70+. Deci sunt destule programe, numai nivelul de organizare este diferit. Eu chiar aș da oportunitatea tuturor să participe la programele acestea, să vadă, să călătorească, să învețe o săptămână sau zece zile în afara țării. Merită.
- Cum te-ai implicat în calitate de vicepreședinte în HÁRIT și cum te-a ajutat acest rol în cariera pe care ți-ai construit-o până astăzi?
În HÁRIT am intrat când aveam 13 ani, ca voluntar. Când eram în clasa a X-a am fost ales ca președintele al Consiliului Elevilor din județul Covasna. Această poziție a fost automat una fixă în președinția organizațională din HÁRIT. Apoi în 2022 am fost ales încă o dată ca unul dintre vicepreședinții HÁRIT. M-a ajutat și încă mă ajută sistemul în care sunt. Ne ajutăm unul pe celălalt, lucrăm zi de zi împreună cu țeluri mari, dar reușim. Este o echipă cu mare ambiție și talent.
- Pe lângă profesia de economist, ești și asistent medical. Te-ai gândit vreodată să profesezi în acest domeniu?
Da. Sunt 100% convins că o să lucrez în domeniu. Știu că o să lucrez pe ATI, UPU sau pe ambulanță. Îmi place foarte mult profesia și pot să spun că am și talent la asta. Dar acum sunt într-un sistem foarte motivațional, foarte bun și cu oportunități foarte mari. Din nefericire, întotdeauna oameni bolnavi și în nevoie vor fi, deci oricând pot să mă întorc și să ajut.
- Ești și cofondatorul stayhere.ro. Ce ar trebui să știe oamenii despre această platformă care se află încă la început de drum?
Ideea de a crea un startup care să ajute la promovarea turismului din România a venit ca o consecință a răspunsului pozitiv al populației către digitalizare, în special după pandemie.
Startup-ul a primit recent și licența de turism de la Ministerul Antreprenoriatului și Turismului, care atestă statutul de agenție de turism intermediară, pas necesar în vederea lansării platformei de rezervări online. Acum, aceasta este în testare cu unitățile de cazare din mai multe județe din țară.
- Care dintre activitățile pe care le faci în viața de zi cu zi îți aduce cea mai mare satisfacție?
Cea mai mare satisfacție o am atunci când suntem pe finalul unui proiect, unei activități de mobilitate sau la finalul unui eveniment și văd în ochii participanților, elevilor, profesorilor fericire, mulțumire și încredere. Cel mai bine este când auzi: „Nu vreau să merg acasă“ sau/și „Vom veni înapoi când o să mai avem posibilitate”. În aceste momente știu că nu numai organizăm proiecte, ci și creăm valoare pentru oameni.
- Cum îți faci planul pentru o zi astfel încât să reușești să bifezi cât mai multe dintre activitățile pe care vrei să le faci? Ai vreun sfat în acest sens pentru tinerii care vor să fie mai productivi?
Nu știu dacă sunt cel mai în măsură să dau sfaturi la acest capitol. Sunt conștient că ar trebui să mă concentrez mai mult și să îmi fac un plan, dar e foarte diferită fiecare zi. Sunt zile când stăm în birou în liniște și lucrăm online, cu mail-uri, contracte etc. și sunt zile când fugim toată ziua și nu mai știm de noi. În fiecare dimineață îmi scriu toate lucrurile pe care le am de rezolvat pentru ziua respectivă și după masă fac o concluzie, ce am reușit și ce mai trebuie rezolvat. În fiecare săptămână sau chiar în fiecare zi, când avem timp, facem o întâlnire cu toți colegii și așa ne dăm seama cine și ce mai are de făcut.