CULTURA 20 septembrie 2024

7 lucruri pe care nu le știai despre șantierul arheologic de la Cheile Vârghiș

de Ana Chiricescu | 823 vizualizări

Nu te poți numi covăsnean dacă nu ai auzit de Cheile Vârghișului. Dacă le-ai și vizitat, cu atât mai mult știi cât de spectaculoase și sălbatice sunt. Tocmai acest aspect și cele peste 125 de peșteri au atras cercetătorii arheologi să le studieze. Luna aceasta am fost pe șantierul arheologic, prin peșteri și am discutat cu arheologi, geologi, istorici și studenții acestora și am aflat de la ei 7 lucruri interesante pe care, sunt aproape sigură că nu le știai.

1. Ce înseamnă un șantier arheologic interdisciplinar

Ca cercetările să se desfășoare în condiții optime, toate persoanele trebuie să îndeplinească și sarcini administrative pe lângă cele cu caracter științific. Cea mai mare provocare, în afara răbdării, meticulozității și oboselii, este lipsa condițiilor pentru igienă, cum ar fi dușul.

„Un șantier arheologic e condus de un arheolog, dar pe lângă sunt: paleontologi, geologi, fizicieni, sunt geofizicieni. De aceea se și cheamă șantier interdisciplinar, pentru că fiecare contribuie în funcție de specializarea sa, își cunoaște rolul. Eu sunt geograf și mă ocup de partea de baze de date și de sisteme informaționale geografice”, ne-a explicat   cadrul didactic de la Departamentul de Geografie din cadrul Universității Valahia, George Murătoreanu.

2. Câte persoane au fost anul acesta pe șantier?

Anul acesta campania de săpături s-a desfășurat în perioada 23 august - 8 septembrie. În timpul ei au venit și plecat mulți cercetători și oameni pasionați de arheologie.

„Doar în campania asta am fost, la un moment dat, cred că peste 30 de persoane în tabără, însemnând: cercetători, studenți, prieteni, pasionați, voluntari, foști studenți care au terminat și vin din pasiune, care își petrec concediile aici, muncind cu noi”, ne-a mai dezvălui George Murătoreanu.

3. De câți ani se fac cercetări în Cheile Vârghișului

Cheile Vârghișului erau acum 10 ani destul de puțin vizitate de turiști. Drumul era forestier și greu accesibil. Distanța din satul Vârghiș până în chei se parcurgea cam într-o oră. Fapul că erau sălbatice a atras, însă, atenția cercetătorilor, iar descoperirile i-au motivat să continue.

„Suntem aici din 2014, deci deja avem 10 ani de zile de când cercetăm în aria Cheilor Vârghișului. Zona sitului este inclusă în aria protejată natural, dar și fauna, flora sunt protejate de legislația din România. Ceea ce ne interesează pe noi este partea de arheologie, de prezența activității umane ce ține de la unelte, material și faună, de la paleolitic mijlociu și până în perioada medievală.

Evident că există și mărturii ce pot fi considerate arheologie din perioada contemporană, de la dopuri de bere până la nasturi și alte chestii lăsate de oameni”, ne-a declarat șeful de șantier Marian Cosac, de la Universitatea Valahia, din Târgoviște.

4. Colaborări naționale și internaționale în cercetările arheologice

Cercetările, articolele și cărțile publicate cu informații despre situl din Cheile Vârghișului au atras interes național, dar și internațional. Astfel, cercetători și prieteni din domeniu au cerut să fie parteneri în exploatarea acestui sit. În decursul anilor, au ajuns să fie implicate peste 10 instituții din România, Ungaria, Germania și Brazilia.

„Universitatea Valahia din Târgoviște a început cercetarea arheologică în parteneriat cu Muzeul Haáz Rezső (Odorheiu Secuiesc). De 10 ani de zile avem acest parteneriat și sperăm să îl avem în continuare.

În aceeași măsură, avem un parteneriat de colaborare cu Muzeul Național al Carpaților Răsăriteni (MNCR), care este și gestionarul patrimoniului, cu Universitatea de Pitești și cu Institutul de Speologie Emil Racoviță. De anul acesta am implicat și o Universitate din Brazilia, de la Sao Paulo”, ne-a explicat Marian Cosac.

5. Cel mai important lucru descoperit

Cel mai important lucru legat de cercetările din Cheile Vârghișului este faptul că s-au descoperit arme și vase ceramice. Acestea sunt urme ale locuirii umane. Studierea locului cu tehnica modernă a permis cercetătorilor să afle din ce perioadă a timpului provin.

Aici există poate, cele mai vechi urme de locuire din țară, sau s-ar putea dovedi ca fiind unele din cele mai vechi urme de locuire din țară. Acestea sunt estimate în jurul valorii de 40.000 de ani. Asta înseamnă cumva trecerea, sau ultima manifestare culturală a omului Neanderthal, care a dispărut de pe Terra acum aproximativ 40.000 de ani”, ne-a spus George Murătoreanu.

6. Ce animale au trăit în peșterile din chei

Cercetările arheologice din Peșterile Cheilor Vârghișului au scos la iveală resturi de dentiție, oase, fosile de la o mare varietate de animale pe care încă le mai găsim în zonă, dar și animale care au dispărut și poate nici nu ne-am fi putut imagina că trăiau în zona Cheile Vârghiș.

Ștefan Vasile este lector în cadrul Facultății de Geologie și Geofizică, Universitatea din București. A venit la Vârghiș în calitate de geolog.

Acesta ne-a spus: „Cele mai întâlnite specii în depozitele de aici, în siturile arheologice, sunt ursul de peșteră, capra, un tip de capră sălbatică - ibex (nu mai trăiește în România, dar mai sunt unele specii în Caucaz, Pirinei, Munții Albi), lupul și, într-o măsură mai mică, mistrețul. Foarte rar s-au găsit și fragmente de dentiție de leu de peșteră, rinocer lânos, vulpe. Foarte multe animale încă trăiesc, încă sunt prezente în fauna țării noastre, dar sunt și unele care, cu siguranță, nu ar fi avut ce să caute în peșteră, de exemplu rinocerul lânos. Dar pe lângă magniferele acestea mari, s-au găsit resturi de vertebrate mici. Aici ne referim mai ales la rozătoare, dar și la amfibieni și reptile, șopârle, șerpi, broaște, salamandre.

7. Primul an în care șantierul și-a deschis porțile către public

Anul acesta a avut loc prima campanie „Ziua porților deschise”. Adulții, dar mai ales copiii au putut experimenta meseria de arheolog. Dacă nu ați reușit să ajungeți până acum, să aveți acest lucru în vedere pentru anul viitor. Datorită recenziilor bune, cercetătorii ne-au spus că vor mai organiza astfel de sesiuni.

Informații despre Ziua Porților Deschise de anul acesta sunt AICI.

Dacă ți-am stârnit dorul pentru o drumeție în Chei, informații încă actuale găsești AICI și AICI.

Mai multe imagini AICI.

Distribuie articolul:
|

CULTURA

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.