EDUCATIE 26 septembrie 2022

Farmecul limbii române, descoperit de elevii de la „Váradi” prin meșteșuguri

de Diana Pantelimon | 1850 vizualizări

Elevii claselor 0-IV „Step by Step” de la Școala Gimnazială „Váradi József” din Sfântu Gheorghe au participat în perioada 19-23 septembrie a.c. la workshop-ul intitulat „Să ne cunoaștem mai bine prin creație”, desfășurat în tabăra de la Câmpul Benedek, din apropierea municipiului. Pe parcursul celor doar cinci zile, copiii au prins din arta meșteșugurilor predate de meșteri populari veniți din Târgu Neamț, Suceava, Iași, Republica Moldova și Arad. Potrivit acestora, aici, în Covasna, ne putem mândri cu copii talentați, creativi, serioși, care dau dovadă de mult calm și răbdare. Totodată, scopul activităților a fost și acela de a-i învăța pe elevi limba română prin intermediul meșteșugurilor, clasele de „Step by Step” din cadrul școlii fiind doar cu predare în limba maghiară. 

Inițiativa a luat naștere datorită învățătoarei Pál Melinda, care, fiind și ea la rândul ei meșter popular, a participat la târguri și tabere în Copou, Iași. Aici i-a cunoscut pe acești oameni minunați, care au lăsat deoparte toate treburile personale și au venit cu bucurie pentru a da mai departe elevilor covăsneni din meseriile lor, din cunoștințele lor, din arta meșteșugurilor populare.

„A fost o încântare să pot vedea în ochii copiilor dorința de a crea și de a învăța. La «magia meșteșugurilor», cu mare atenție și răbdare, și-au însușit cunoștințele diverselor îndeletniciri. Au devenit mult mai deschiși la fapte și la dialog. Copiii au vrut să descopere, prin lucru, cât mai multe meșteșuguri și au participat simultan la mai multe ateliere, căutând în permanență să-și termine creațiile. Mulțumesc, și pe această cale, prietenilor meșteșugari, pentru că și-au lăsat deoparte activitățile personale și au venit atât de departe ca să ne învețe toate aceste lucruri extraordinare. Timpul petrecut împreună, în această săptămână, este neprețuit pentru noi și sperăm că vor păstra și ei amintiri frumoase de aici, de la Sfântu Gheorghe. Îi felicit pe toți colegii care s-au implicat în reușita acestui proiect. Încă o dată se arată că oamenii au mai multă putere atunci când sunt uniți. Mulțumesc foarte mult părinților pentru ajutorul acordat în realizarea acestui vis. Și, nu în ultimul rând, vreau să mulțumesc copiilor, pentru că au fost atât de activi, curioși, interesați și răbdători în a dobândi toate aceste cunoștințe pe care le vor purta cu ei toată viața”, a spus joi, pentru CovasnaMedia.ro și Observatorul de Covasna, Pál Melinda, în cadrul unui „târg” improvizat cu obiectele realizate de mânuțele micilor meșteri populari, unde au participat și părinții.

Meșterii invitați au rămas uimiți de talentul, creativitatea și răbdarea de care au dat dovadă elevii covăsneni. În cadrul micului târg, ei au avut ocazia să îi laude și să-i felicite pe părinți pentru educația oferită acestora.

„Aveți niște copii minunați, educați! Vreau să vă spun că la noi se spune că «omul sfințește locul», și am făcut așa... o paralelă. Că localitatea se numește Sfântu Gheorghe și se vede «de la o poștă» că oamenii se aseamănă într-adevăr cu niște sfinți. Aveți niște copii minunați! Ceea ce realizam eu într-o săptămână cu copiii mei, aici am reușit în doar două zile”, a spus Eugenia Moldovanu, meșter de împletituri pănuși.

„Meșteșugul meu este încrustarea și confecționarea toiegelor și baltagelor, dar și încrustarea lingurilor, ceea ce am făcut și cu copiii zilele acestea. Sunt copii foarte ambițioși. Am lucrat cu cei mai mari și ne mai trebuiau încă doar trei zile și ar fi ajuns aproape la fel ca mine, atât de ambițioși și de talentați sunt”, a menționat și meșterul popular Costi Lungu.

„I-am învățat pe copii confecționarea măștilor populare. Așa cum știți, la noi în Moldova încă se mai păstrează acest obicei, că, de Anul Nou, toată lumea îmbracă o mască și merge cu uratul. Ce pot să vă spun, dacă or fi învățat copiii dumneavoastră ceva de la mine... poate-poate... dar eu am învățat multe de la ei! Am văzut atâta creativitate la ei, că am teme de lucru pe ani de zile”, a spus și Iulian Mihalachi, meșter în țesături.

„Eu fac mozaic de aproape patru ani. Copiii au început să lucreze aproape cot la cot cu mine. În prima zi aproape că nu mai aveam ce să le dau de lucru. Chiar m-a uimit treaba asta! Și asta deoarece ei au și creativitate, dar și calm, ceea ce chiar e nevoie ca să lucrezi în arta mozaicului”, a menționat și meșterul popular Iosif Mărginean.

„Experiența mea cu copiii a fost extraordinar de interesantă. Nu vreau să compar, dar vreau să fac o paralelă cu ceea ce lucrez eu cu copiii la noi, la Târgu Neamț. Primul impact a fost să văd copiii că sunt foarte curioși. Metoda mea de lucru este de a le arăta pas cu pas, în principal, iar ei să-și pună amprenta proprie, pentru că, la sfârșit, obiectul pe care îl confecționează îi reprezintă. Le și spun: «Nu mă copiați! Și în general în viață nu copiați, ci doar inspirați-vă! E foarte important!». Mi-am dat seama că unicitatea obiectelor spune ceva despre cel care creează. Deci să se inspire, dar să-și facă în felul lor. Le-am predat o cănuță sau un țărănel. N-au ieșit toate la fel, pentru că fiecare își pune amprenta proprie. Întotdeauna am spus că este vorba despre inteligență multiplă, adică dacă un copil este bun la matematică, nu înseamnă că nu poate fi bun în artă, sau dacă un copil e bun la arte, e mai deștept sau mai puțin deștept. Toți copiii au o parte artistică. Și e foarte important să le scoatem partea asta creativă în evidență. Ora de modelaj, la mine, este o lecție de viață. Dacă faci obiectul din lut fragil, se va rupe. Dacă-l faci dur, puternic, va rezista. Am încercat să îmbin utilul, cu o lecție de viață. Și, în general, să știți că o lecție de meșterit este o lecție de viață, pentru că meșteșugul, în general, nu este neapărat ceva învechit, ci luăm din trecut ceea ce ne trebuie și folosim în prezent pentru a lăsa și pe viitor ceva... Toate meșteșugurile pe care le-am prezentat noi aici țin de îndemânare, dar țin și de noi, ca popor. Să nu pierdem aceste îndemânări, tradiții și obiceiuri”, a povestit pentru redacția noastră Ionela Lungu, meșter în modelarea lutului.

Alături de meșterii populari mai sus menționați, au mai fost alături de copii și Maria Vasiliu la croșetat și tors lâna, Mariana Mihalache la țesături, Silvia Cozmincă la împletituri și tehnica nodurilor și Elena Gheorghian la confecționarea podoabelor din mărgele.

Obiectivele propuse au fost atinse, dovadă și mesajul Ionelei Lungu postat pe Facebook la sfârșitul săptămânii, în care menționează faptul că nu doar elevii au mai învățat cuvinte în limba română specifice îndeletnicirilor meșteșugărești, dar și ei, meșterii populari, au prins cuvinte din limba maghiară.

„Am încheiat o săptămână de lucru pe ateliere cu elevii unei școli din Sfântu Gheorghe, jud. Covasna, scopul acestor activități fiind învățarea limbii române prin intermediul meșteșugurilor. Am cunoscut un colectiv inimos, primitor și dornic de cunoaștere, iar pe copii i-am găsit cu mult entuziasm și foarte curioși în a descoperi meșteșuguri vechi. Cred că, până la urmă, câștigători am fost și noi, și ei: unii au învățat limba română, alții câteva cuvinte în maghiară, dar toți, împreună, am învățat despre prietenie, despre a împărți, despre lecții de viață”, conchide Ionela Lungu pe pagina sa de Facebook.

Faptul că săptămâna de artă meșteșugărească a fost un real succes ne-o confirmă și părerile câtorva părinți, care spun că experiența ar trebui repetată în fiecare an.

„Este minunat! Fetița mea zilnic a venit acasă cu noi cuvinte românești în vocabular. Ar trebui să se mai organizeze așa ceva, deoarece este foarte benefic pentru copii. Pe lângă faptul că vorbesc mai mult românește decât de obicei, sunt mai deschiși către lucru manual, ceea ce le stimulează creativitatea”, a spus mama unei eleve de clasa a II-a.

„Băiatul meu a venit acasă cu o brățară împletită. Ceea ce mi s-a părut «Wow», pentru că nu-l știam cu înclinații înspre așa ceva”, ne-a dezvăluit mama unui elev în clasa a IV-a.

„Eu țin minte că făceam multe lucrușoare din acestea în școală și am încercat să o învăț și pe fiica mea, dar nu s-a arătat interesată până acum. Însă după săptămâna asta, ce să mai! E dornică să facă tot felul de minuni, i s-a apăsat un «buton de trezire», să zic așa...”, ne-a spus și mama unei fetițe din clasa pregătitoare.

Meșteșugurile populare pot deschide noi orizonturi. „Gustate” de la vârste fragede, ele pot deveni pasiuni și uneori chiar meserii. În rândul copiilor în special, acestea testează mai ales răbdarea și creativitatea.

Sursa foto: Facebook / Ionela Lungu și CovasnaMedia.ro

Distribuie articolul:  
|

EDUCATIE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.