EDUCATIE 3 octombrie 2022

Elevii de la „Brâncuși”, premiați pentru implicare într-un proiect de dezvoltare durabilă

de Diana Pantelimon | 961 vizualizări

Elevii Liceului Tehnologic „Constantin Brâncuși” din Sfântu Gheorghe au fost premiați joi, 29 septembrie a.c., în cadrul unui eveniment în sala de festivități a școlii, cu certificate de recunoaștere a voluntariatului depus în proiectul „BE-Rural - proiect european de bioeconomie”. Este vorba despre un proiect de dezvoltare durabilă în învățământ, ce i-a ajutat să înțeleagă mai bine ce se întâmplă cu clima planetei și ce este de făcut pentru a contribui la protejarea ei.

La evenimentul intitulat „Promovarea obiectivelor dezvoltării durabile în sistemul de învățământ” au luat parte, printre alții, Vajda Lajos, directorul Asociației Întreprinderilor Mici și Mijlocii Covasna (ASIMCOV), Mihai Toader, șef birou Monitorizare-Implementare din cadrul Departamentului Dezvoltării Durabile, dr. Carmen Păuna, cercetător științific la Institutul de Prognoză Economică, Marius Popescu, inspector Învățământ Profesional și Tehnic (IPT) din cadrul Inspectoratului Școlar Județean (IȘJ) Covasna, și Silviu Manole, președinte al Clusterului Regional Inovativ „Agrofood”.

„România durabilă va arăta exact așa cum ne dorim noi doar dacă acordăm încredere tinerei generații. Sunt de părere că o instituție de învățământ, cu tot întregul ei, adică elevi, profesori, directori, inclusiv părinții, ar trebui să urmeze aceste principii ale dezvoltării durabile. Provocarea este să-i educăm fără să creștem nevoia de consum a populației și să modificăm modelele de consum, limitând astfel poluarea. (...) Ne dorim, pe viitor, să ne mai implicați în asemenea proiecte. (...) Eu vă felicit pe toți și îmi doresc și în continuare să derulăm asemenea activități”, a spus, în deschiderea evenimentului, Liliana Constantinescu, directorul liceului.

Potrivit informațiilor furnizate la eveniment, parcursul implicării în proiect a Liceului Tehnologic „Constantin Brâncuși” a început în 2021, când a fost invitat de ASIMCOV să participe la activități de informare și promovare a proiectului BE-Rural în școală. La aceste activități derulate în cadrul săptămânii „Școala altfel”, au participat atunci 23 de cadre didactice și 100 de elevi.

Apoi, în perioada mai-iunie 2021, profesoara Carmen Tordai a fost selectată pentru a participa la școala de vară a instituției de învățământ superior „University of Stratchclyde” din Glasgow, Scoția, în format online.

„Nu mi-a venit să cred ce metode didactice folosesc cei din Occident și am zis că trebuie să le aplic și la școala mea. (...) Au fost implicați participanți în proiect din Polonia, Macedonia de Nord, Bulgaria, Germania și Letonia. (...) Am început să selectez materiale de pe platforma BE-Rural și i-am implicat și pe elevi”, a spus Carmen Tordai, profesor coordonator al proiectului.

Au urmat sesiuni de training, în martie-iunie 2022, scopul acestora fiind de a cunoaște obiectivele de dezvoltare durabilă ale ONU, de a crea sensibilități, de a forma atitudini de combatere a poluării mediului și de conștientizare a schimbărilor ce vor avea loc în economie. Totodată, au avut loc acțiuni responsabile de reciclare și combatere a risipei alimentare în activitățile zilnice ale elevilor.

S-au utilizat materiale didactice puse la dispoziție de ASIMCOV, trimise de inițiatorii proiectului BE-Rural. Informațiile oferite în cadrul acestor traininguri au ajuns la 275 de elevi din 10 clase de liceu-zi și școală profesională.

„Acest proiect care se numește „Bio-based strategies and roadmaps for enhanced rural and regional development in the EU” are ca abreviere BE-Rural. Este un îndemn care poate să ne ducă cu gândul pe o pistă greșită, dar el conține un mesaj foarte clar: să ne respectăm mediul în care trăim și în care avem privilegiul de a ne dezvolta fără să afectăm; activități economice care să țină cont de niște cerințe absolut firești, de a lăsa și generațiile viitoare să se bucure de mediul nostru”, a explicat Carmen Păuna.

„Vorbim despre dezvoltarea durabilă și despre obiectivele acesteia, dar care este povestea lor? În 2015, la summit-ul de la New York, țările membre ONU au decis că trebuie să facă o schimbare majoră în abordarea vieții noastre. S-au votat 17 obiective de dezvoltare durabilă. Toate sunt importante, dar în percepția noastră, a departamentului, unul din cele mai importante este educația. De ce? Pentru că un om educat poate înțelege mult mai bine viața de zi cu zi. În acest sens, departamentul a creat facilități pentru înțelegerea obiectivelor de dezvoltare durabilă prin materiale destinate copiilor de vârste mici, pentru care am elaborat o carte pentru preșcolari ce poate fi colorată și ajută la înțelegerea obiectivelor, pentru adolescenți o mapă cu explicații elaborate despre acest subiect, iar pentru mediul universitar, pentru profesori, am tradus documentele ONU în care sunt explicate pe larg cele 17 obiective de dezvoltare durabilă. Evident că sistemul nostru de valori, obiectivul de dezvoltare durabilă nr. 17, parteneriat, este la fel de important, pentru că niciodată n-am fi putut face ceva singuri, totul se face împreună”, a intervenit Mihai Toader, reprezentantul Departamentului Dezvoltării Durabile.

Din prisma președintelui regional „Agrofood”, Silviu Manole, certificatele primite de elevi sunt foarte valoroase, fiind un mare plus la angajare.

„Astăzi ați primit un certificat mai valoros decât vă gândiți. Oriunde v-ați duce de azi înainte, aveți grijă de aceste certificate, nu le pierdeți și întotdeauna depuneți-le. Certificatul acesta s-ar putea să vorbească în favoarea dumneavoastră mai mult decât face jumătate din CV. De ce? Arată o formă de educație. Arată că ați avut o preocupare într-o anumită direcție și vă caracterizează ca oameni. În momentul în care vă veți duce undeva, să zicem că depuneți un CV, omul acela va fi impactat, el n-a mai văzut așa ceva. Și deja în ochii lui veți sări altfel. (...) Aveți încredere în hârtiile acestea! Certificatele sunt foarte valoroase și datorită acelor oameni care au semnat pe ele. (...) Oamenii aceștia de la Institutul de Prognoză Economică (...) sunt unii dintre cei mai pregătiți și geniali oameni din econometrie, din economia românească, nu degeaba sunt la acel institut”, i-a încurajat pe elevii prezenți Silviu Manole.

Conceptul și acțiunile de dezvoltare durabilă ar trebui dezvoltate și de alte licee tehnologice, potrivit inspectorului școlar IPT.

„Privind aceste aspecte de bioeconomie, dezvoltare durabilă, în mod indirect, cu ajutorul școlilor, și mai ales cu ajutorul Liceului Tehnologic «Constantin Brâncuși», prin efortul depus de doamna Tordai Carmen, uitați că am reușit să facem un prim pas în pionieratul în acest domeniu. (...) Rolul nostru, al școlilor, al cadrelor didactice, este de a conștientiza necesitatea implementării acestor concepte. (...) Eu susțin în continuare constituirea, în cadrul a câtorva licee tehnologice, a unor comisii de implementare a conceptelor bioeconomiei și a BE-Ruralului și a dezvoltării durabile, și, cu ajutorul doamnei Tordai Carmen, să organizăm niște întâlniri de lucru în cadrul acestor școli, cu cadrele didactice și câțiva elevi, pentru a dezvolta conceptul și în cadrul altor școli, nu numai la Liceul Tehnologic «Constantin Brâncuși»”, a propus Marius Popescu, inspector IPT din cadrul IȘJ Covasna.

„Mulțumim pentru oportunitatea de a face parte dintr-un proiect care ne-a ajutat să înțelegem ce se întâmplă cu clima planetei și ce avem de făcut pentru a contribui și noi la protejarea ei. Mulțumim Departamentului Dezvoltării Durabile, vă mulțumim, Asimcov, vă mulțumim, doamna Carmen Păuna, că ați luptat alături de mine pentru ca acești copii să poată intra în posesia acestor certificate de voluntariat, (...) care le vor folosi foarte mult în parcursul lor profesional, atunci când în portofoliul lor, lângă CV, vor adăuga și acest certificat”, a mulțumit la final Carmen Tordai.

Proiectul BE-Rural, finanțat de UE cu aproape 3 milioane de euro, „va explora potențialul economiilor regionale și locale bazate pe bio, prin sprijinirea actorilor relevanți în dezvoltarea participativă a strategiilor, foilor de parcurs și modelelor de afaceri în materie de bioeconomie. Proiectul se va concentra pe dezvoltarea platformelor de inovare deschisă în Bulgaria, Letonia, Macedonia de Nord, Polonia și România, reunind părțile interesate cheie pentru a crea idei și a valorifica acest potențial al bioeconomiei”, potrivit https://cordis.europa.eu.

Distribuie articolul:  
|

EDUCATIE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.