Colegiul Național „Mihai Viteazul” și dimensiunea europeană prin proiectele Erasmus+
Anul școlar 2021 – 2022 a reprezentat pentru Colegiul Național „Mihai Viteazul” o mare provocare, deoarece activitatea cadrelor didactice și a elevilor a vizat atât componenta procesului educațional de predare – învățare – evaluare, cât și dezvoltarea competențelor vizate de documentele școlare prin activități în cadrul proiectelor europene Erasmus+.
Astfel, pe parcursul acestui an școlar au avut loc 7 mobilități internaționale (Eskișehir - Turcia, Napoli – Italia, Kutno – Polonia, Fürstenfeldbruck – Germania, Strumica – Macedonia de Nord, Tallinn – Estonia, Adana – Turcia). care au implicat atât elevi, cât și cadre didactice. Acestor mobilități li se adaugă alte 2 activități complexe derulate în Sfântu Gheorghe, context în care colegiul a găzduit pentru două săptămâni elevi și cadre didactice din 9 țări partenere în proiectele derulate de CNMV.
Aceste mobilități au implicat eforturi extraordinare atât din partea școlilor gazde, cât și din partea partenerilor, deoarece presupun activități extracurriculare intense (descoperirea patrimoniului cultural, dezvoltarea valorilor democratice europene – toleranță, non-discriminare, libertate, egalitate, conștientizarea valorilor tradiționale, ca aspect important al păstrării și afirmării identității etnice etc.), care se derulează atât în afara orelor de curs, cât și în timpul liber, implicând elevi, cadre didactice, personal auxiliar didactic și nedidactic din școli și, nu în ultimul rând, părinții elevilor, care reprezintă un suport substanțial în toate demersurile școlii în această direcție.
În ceea ce privește mobilitățile derulate în Sfântu Gheorghe, colegiul a găzduit partenerii în din cadrul proiectelor „The More Variety – The Better society” și MASTER „Multisystem Approach for Students to save the European Rights and the fundamental values” în lunile ianuarie și iunie 2022.
Tematicile întâlnirilor din România au fost „Back to History – Întoarcerea la istorie” și „European Value of Equality in contrast with discrimination, stereotypes, prejudices – Valoarea europeană a egalității în contrast cu discriminare, stereotipuri, prejudecăți”. Elevi și profesori din țările implicate au avut posibilitatea unui schimb de experiență deosebit de benefic în plan educațional, social, cultural și nu în ultimul rând culinar. Toate activitățile s-au circumscris tematicilor generale ale proiectului, urmărind abordarea din multiple perspective a drepturilor omului și a valorilor democratice fundamentale, dar și cu tematicile specifice acestor mobilități, axate atât pe valoarea de egalitate și mai ales de combatere a discriminării, stereotipurilor și prejudecăților, cât și pe importanța diversității în noul context european.
În cadrul acestora, elevii au prezentat o serie de interviuri realizate cu profesori, colegi, oameni de pe stradă, personalități locale, referitoare la ceea ce înseamnă pentru ei drepturile omului, în ce măsură sunt acestea respectate în fiecare țară participantă, ce poate face societatea civilă pentru a contribui la conștientizarea și respectarea drepturilor de către cetățeni. De asemenea, echipele de elevi au realizat câte un poster sau o prezentare Power Point despre „Femei și oportunități egale”, aceasta demonstrând totodată, pe lângă creativitate, și spiritul civic de care au dat dovadă elevii, mesajul lor fiind foarte convingător.
Alte activități interesante la care au participat elevii și profesorii au fost cele de socializare, cunoaștere reciprocă, descoperirea propriei identități sau introspecții ale propriei personalități. Activitățile au fost completate cu vizite la Muzeul Național al Carpaților Răsăriteni și la Prima școală românească, unde au participat la ateliere de scriere cu pana sau modelarea vaselor din lut.
Pentru că un obiectiv al proiectelor Erasmus+ este și cel de a descoperi valorile culturale din fiecare țară, au fost organizate vizite tematice la Castelul Bran și Castelul Peleș, acestea fiind deosebit de bine apreciate de toți participanții, deoarece au avut ocazia de a fi parte a unei călătorii în trecutul istoric al țării noastre. Prin activitățile complexe și variate, cele două întâlniri din Sfântu Gheorghe și-au atins obiectivele generale ale celor două proiecte Erasmus+. Mărturie în acest sens stau afirmațiile elevilor:
„Pentru mine, fiind primul proiect Erasmus+, mi s-a părut o experiență unică, plină de momente memorabile, prin care am legat prietenii cu câțiva oameni care ulterior au devenit speciali sufletului meu. Sper ca și următorul proiect să se desfășoare la fel de bine și să se încheie cu experiențe și mai bune” (Vulpoi Claudia); „Fiind în ultimul an de liceu, țin să mulțumesc și să spun că sunt recunoscătoare coordonatorilor proiectului Erasmus + pentru că, prin intermediul acestor activități, m-am format atât din punct de vedere educațional, cât și uman. Oportunitatea de a face parte din Erasmus+ m-a ajutat să-mi deschid inima și mintea către oameni frumoși și culturi care până în momentul respectiv mi-au fost străine. Părăsesc experiența Erasmus+ cu multe amintiri, cu inima împlinită și un bagaj plin de cunoștințe pentru ceea ce mă așteaptă mai departe. La cât mai multe proiecte Erasmus + !” (Gîngu Ștefania); „Pentru mine, această experiență a fost una pur și simplu unică! Am avut ocazia să cunoaștem, să legăm prietenii și să ne petrecem timpul alături de oameni minunați. Am învățat o mulțime de lucruri despre limba, cultura, tradițiile și obiceiurile oaspeților noștri, dar și despre propriul oraș, propria țară. Datorită acestui proiect, ne-am dezvoltat din punct de vedere social, lingvistic și cultural. Am avut onoarea de a fi gazde, de a prezenta orașul – casa noastră. Experiența a fost minunată, începând cu prima zi și până la ultima. Sper că vom avea și noi ocazia să participăm la cât mai multe proiecte Erasmus+” (Pandele Mara); „Erasmus+ a însemnat pentru mine o experiență deosebită pe care nu aș fi vrut să o pierd, prin care am putut face contact cu alte sfere de cultură, limbi și tradiții și care m-a făcut să ies din zona mea de confort și să socializez cu persoanele din diferite colțuri ale lumii. Deoarece colegiul a fost gazda, sper că musafirii noștri s-au simțit la noi „ca acasă” și sunt nerăbdătoare pentru următoarele proiecte!” (Bota Lorena); „Experiența Erasmus+ a însemnat pentru mine noi căi de cunoaștere, noi prietenii și noi planuri de călătorie! Sunt încântată că am avut șansa să-mi dezvolt abilitățile organizatorice, cele de muncă în echipă și socializare. Fiecare experiență Erasmus+ lasă o amprentă pozitivă asupra spiritului meu!” (Alexandrescu Victoria); „Pentru mine, la început Erasmus+ a fost o provocare, nefiind obișnuită cu atât de mulți oameni, toți vorbind limbi diferite, dar pe parcursul unei săptămâni am ajuns să mă înțeleg cu persoanele din proiect (atât din școala mea, cât și din alte țări), de parcă ne știam de o viață. Am doar amintiri bune din săptămâna Erasmus+ și sper să îi revăd pe toți curând. Abia aștept următorul proiect!” (Popa Anda); „Experiența Erasmus+ a însemnat pentru mine noi căi de cunoaștere, noi prietenii și noi planuri de călătorie! Sunt încântată că am avut șansa să-mi dezvolt abilitățile organizatorice, cele de muncă în echipă și socializare. Fiecare experiență Erasmus+ lasă o amprentă pozitivă asupra spiritului meu!” (Todor-Simion Ana Carolina); „Experiența Erasmus + a fost o provocare interesantă în care am cunoscut oameni foarte deschiși cu care am putut socializa foarte ușor. Am aflat foarte multe lucruri noi despre diferite țări și culturi din Europa și sunt recunoscător pentru această oportunitate” (Pethő Eduard); „Prin această experiență am realizat că există oameni incredibili oriunde în Europa și că diferențele dintre noi sunt neglijabile. M-am împrietenit cu oameni de pe tot continentul, dar și de prin școală. Nu mai am răbdare și abia aștept să particip la următorul proiect” (Petcu Victor).
În același timp, colegiul a încheiat o importantă etapă în ceea ce privește proiectele Erasmus+. În calitatea de coordonator, în luna iunie a acestui an, la Adana, în Turcia, colegiul a finalizat proiectul „Multiculturality, Diversity, Integration – equal opportunities for everyone”. A fost o experiență interesantă, solicitantă, dar în același timp foarte benefică, deoarece, în contextul pandemiei, perioada de timp a acestui proiect a fost prelungită cu încă un an, ceea ce a însemnat crearea de noi oportunități de cunoaștere reciprocă și dezvoltare a unor activități comune chiar și în mediul online.
Chiar dacă în prezent este vacanță, echipa de proiecte Erasmus+ a Colegiului Național „Mihai Viteazul” (prof. Costea Luminița Ana, prof. Băilă Maria, prof. Balog Constanța și contabil-șef Bucur Lavinia) lucrează continuu pentru pregătirea noilor mobilități din proiectele aflate în derulare, dar și pentru implementarea unui nou proiect de formare profesională din programul Erasmus+ destinat exclusiv cadrelor didactice ale colegiului. Acest nou proiect urmează a se derula pe o perioadă de 5 ani și vizează creșterea calității procesului educațional care se derulează la nivelul unității de învățământ.
Echipa de proiect