EDUCATIE 11 ianuarie 2022

Colegiul Național „Mihai Viteazul” – promotor al valorilor democratice europene prin proiecte Erasmus+

de Covasna Media | 2093 vizualizări

Anul școlar 2021 – 2022 a debutat pentru colegiul nostru cu numeroase pregătiri în vederea participării la mobilități cu elevi și profesori în cadrul celor 3 proiecte Erasmus+ pe care le derulează. Temele acestor proiecte se circumscriu realităților contemporane cum ar fi  respectarea valorilor democratice, combaterea prejudecăților și stereotipurilor, precum și ideilor de libertate, egalitate și integrare. Titlurile proiectelor „Multiculturalitate, diversitate, integrare- oportunități egale pentru fiecare”, „Cu cât este mai mare varietatea  – cu atât  societatea este  mai bună” (la care școala a participat în septembrie 2021, în întâlnirea de la Eskisehir), „Abordare multisistemică  de către elevi pentru salvarea  drepturile europene și valorile fundamentale” sunt relevante pentru abordarea acestor domenii.

În acest context,  în cadrul proiectului „Abordare multisistemică  de către elevi pentru salvarea  drepturile europene și valorile fundamentale”, doamnele profesoare Băilă Maria și Balog Constanța au participat la o activitate de formare pentru  cadrele didactice la școala parteneră din Italia, în orașul Napoli.  Au fost derulate activități legate de noi metode și strategii care să faciliteze procesul de integrare a elevilor sau abordare noilor tehnologii pentru predarea online. Beneficiile participării  la această mobilitate s-au concretizat  și cu ocazia vizitelor socio-culturale care  au reflectat caracterul multicultural al regiunii și al orașului Napoli.

În cadrul proiectului „Multiculturalitate, diversitate, integrare - oportunități egale pentru fiecare”, în care școala noastră are calitatea de coordonator de proiect, a avut loc o activitate de formare pentru cadrele didactice cu tema „Crearea unui context favorabil  dezvoltării unui sentiment al identității. A fost o săptămână extrem de benefică sub toate aspectele, cele patru cadre didactice participante, acumulând o bogată experiență în ceea ce privește aspectele multiculturale ale landului Bavaria, precum și impactul migrațiilor contemporane asupra regiunii.

OPINII PERSONALE

Doamna profesoară Băilă Maria: „Întâlnirea din Fürstenfeldbruck  a reprezentat pentru mine un exemplu de responsabilitate, calitate și seriozitate în abordarea procesului educațional. Pot spune că investiția în educație se reflectă în valoarea societății actuale și a viitoarei generații. În Germania m-au impresionat în primul rând punctualitatea, ordinea, disciplina, deschiderea cadrelor didactice și a elevilor, dar și resursele materiale și umane de care dispun școlile. Respectul și respectarea regulilor sunt valori incontestabile care se reflectă în viața școlii, dar și în cea cotidiană. Întreaga experiență din Germania ne-a motivat și ne-a făcut mai bogați, dar în același timp ne-a încurajat în derularea unor noi activități prin care să implementăm noi idei cu impact la nivelul procesului instructiv-educativ din școala noastră”

Doamna profesoară Kanyo Elena: „Participarea la acest proiect a fost o experiență interesantă, am avut oportunitatea de a interacționa cu colegi din alte țări, am aflat despre sistemul lor de învățământ, despre cultura lor. M-a impresionat felul în care se respectă regulile, faptul că oamenii nu sunt stresați și sunt politicoși. Mi-aș  dori să am dotările din clasele din Germania și la orele de matematică”. 

Doamna profesoară Balog Constanța: „În cadrul acestei mobilități am avut prilejul de a afla  ce înseamnă un sistem educațional în spirit german, cu multă disciplină, corectitudine, respectarea regulilor, cooperarea între cadrele didactice și elevi. Am putut avea un schimb de experiență  interesant cu colegii de istorie din această școală, dar și cu cei din țările partenere, dovedind încă o dată că multiperspectivitatea în abordarea istoriei, facilitează accesul la cunoașterea evenimentelor”. 

Doamna contabilă Bucur Lavinia: „Am acceptat această provocare prin care am  descoperit o abordare diferită a sistemului de învățământ  axată pe o bază materială generoasă, care vine în sprijinul elevilor și a cadrelor, facilitând procesul educațional. Am observat că implicarea organizațiilor nonguvernamentale în procesul de învățământ înlesnește accesul la cultură al copiilor cu situații speciale, de asemenea implicarea elevilor în proiectele acestor entități conduce la dezvoltarea laturii lor sociale. Proiectul a fost un real succes cu efecte benefice, sper să putem implementa cât mai multe din viziunea dobândită”.

Un alt proiect în care colegiul nostru a participat recent este „Cu cât este mai mare varietatea  – cu atât  societatea este mai bună”. Astfel un grup de 5 elevi, Manea Darius, Munteanu Andrada, Todor Simion Ana, Blaga Mara și Țifrea Laurențiu, însoțiți de doamnele profesoare Băilă Maria și Balog Constanța au luat parte alături de alte țări implicate în activitățile care s-au derulat la școala parteneră din Polonia. Elevii au avut o experiență interesantă, și-au dezvoltat competențele și abilitățile de comunicare în limba engleză, de socializare, muncă în echipă, relaționare.

Eleva Ana Todor Simion ne-a declarat: „Pentru mine experiența Erasmus+ avută în Polonia a însemnat o nouă cunoaștere, explorare și o escapadă mult așteptată într-o țară străină. M-a împlinit să pot socializa cu elevi din colțuri diferite ale Europei și să descopăr că, în ciuda multor diferențe culturale și etnice, ne asemănăm de fapt foarte mult. M-am bucurat că am putut avea o nouă ocazie de a-mi dezvolta aptitudinile lingvistice și sociale, cât și spiritul călător!”

Laurențiu Țifrea, elev în clasa a XII-a ne-a spus: „Proiectul Erasmus+ m-a făcut să ies din zona de confort și să trăiesc o experiență de neuitat. Fiind primul meu proiect în altă țară, am fost impresionat cu câtă ușurință am comunicat și am legat prietenii în decurs de o săptămână cu elevi din alte țări europene, dornici de noi experiențe. Am vizitat numeroase locuri încărcate de istorie, iar cadrul cultural a fost unul impresionant. Mă consider norocos că am avut ocazia să particip în proiectul Erasmus+ și recomand cu tărie această experiență din care am avut foarte multe de învățat.”

Andrada Munteanu, consideră că „participarea în programul Erasmus+ a însemnat o experiență de neuitat. Am reușit să leg prietenii frumoase alături de elevii din alte țări, aceștia fiind și ei de asemenea entuziasmați de proiect și foarte sociabili și prietenoși! Chiar dacă am stat doar o săptămână, am progresat în ceea ce privesc abilitățile de comunicare, gestionarea timpului și, bineînțeles, gestionarea banilor alocați. Mă bucur că am avut ocazia de a merge într-o țară așa de frumoasă precum Polonia, țară în care am avut parte de priveliști de neuitat.”

Elevul Darius Manea, participant în aceeași deplasare evidențiază faptul că „programul Erasmus+ din Polonia mi-a adus numeroase experiențe plăcute, prieteni din alte țări europene, dar și noi provocări dinamice, antrenante. Prin intermediul acestuia, am făcut o incursiune deosebită în spațiul cultural, istoric și social polonez. Consider că acest program a constituit pentru mine un prilej de lărgire a orizonturilor și de dezvoltare pe o multitudine de planuri. ”

Mara Blaga, participantă în mai multe activități extracurriculare organizate la nivelul școlii noastre ne declară că „experiența petrecută în Erasmus a fost una de neuitat. M-a făcut să realizez cu adevărat ce înseamnă să trăiești, să socializezi și să te descurci în altă țară, doar într-o săptămână. Am fost în locuri incredibil de frumoase, orașe faimoase, am întâlnit studenți dornici să cunoască alte culturi și cel mai important să socializeze cu ceilalți participanți din proiect. În mare parte, această experiență, fiind al doilea proiect al meu la care particip, m-a învățat să valorific mai mult timpul petrecut cu colegii mei și să învăț cum să îmi gestionez timpul, bugetul alocat pentru întreaga excursie.”

În perioada care urmează, Colegiul Național „Mihai Viteazul” urmează să deruleze și alte activități în cadrul acestor proiecte. În perioada 16-22 ianuarie vom fi gazde pentru partenerii noștri din proiectul „Cu cât este mai mare varietatea  – cu atât  societatea este  mai bună”, urmând ca în lunile următoare echipe de elevi și profesori să se deplaseze în țării ca Macedonia de Nord, Estonia, Turcia etc. 

Conducerea colegiului consideră că astfel de proiecte oferă atât elevilor, cât și cadrelor didactice oportunități reale de dezvoltare în spiritul valorilor europene, chiar dacă efortul pentru scrierea proiectelor și realizarea activităților ulterioare este impresionant. 

(Echipa proiectelor Erasmus+: dir. prof. Costea Luminița Ana, dir. adj. prof. Băilă Maria, prof. Balog Constanța și contabil șef - Bucur Lavinia)

Distribuie articolul:  
|

EDUCATIE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.