ECONOMIC 20 august 2019

ITM Covasna: Încep controalele în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă la cei ce desfăşoară activităţi de transport şi distribuţie energie electrică

de Covasna Media | 1270 vizualizări

În perioada următoare, până la finalul lunii noiembrie 2019, Inspectoratul Teritorial de Muncă Covasna va desfăşura Acţiunea nr. 14 din Programul Cadru de Acţiuni al Inspecţiei Muncii intitulată „Acţiunea de control pentru verificarea modului în care angajatorii care desfăşoară activităţi de transport şi distribuţie energie electrică respectă prevederile legale în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă la lucrările de mentenanţă sau la intervenţiile ocazionale”.

Obiectivele acţiunii sunt:

– creşterea gradului de conştientizare al angajatorilor şi al lucrătorilor din domeniul transportului şi distribuţiei energiei electrice, în ceea ce priveşte necesitatea respectării prevederilor legale referitoare la securitatea şi sănătatea în muncă, pentru promovarea stării de bine la locul de muncă, aceste situaţii având consecinţe benefice în plan social şi profesional;

– încurajarea unei abordări participative prin implicarea angajaţilor şi angajatorilor în diminuarea consecinţelor sociale şi economice negative care derivă din nerespectarea prevederilor legale, aplicabile în domeniul transportului si distribuţiei energiei electrice;

– promovarea bunelor practici în activităţile de transport energie electrică-cod CAEN 3512 şi de distribuţie energie electrică-cod CAEN 3513.

Sectorul energetic reprezintă infrastructura strategică de bază a economiei naţionale, pe care se bazează întreaga dezvoltare a țării. În acelaşi timp, energia reprezintă o utilitate publică cu un puternic impact social.

Toate aceste schimbări de ordin economic și organizatoric care au loc în sectorul de transport şi distribuţie energie electrică au dus în ultimii ani la implicaţii sociale profunde asupra forţei de muncă angajată în acest sector economic.

Principalii factorii de ordin social care produc îngrijorare şi afectează lucrătorii din sectorul energetic sunt:

  • preocuparea permanentă asupra păstrării locului de muncă;
  • scăderea numărului de lucrători specializaţi, concomitent cu suplimentarea sarcinilor de serviciu pentru cei rămaşi în activitate;
  • creşterea exigenţei tehnologice în urma apariţiei de noi echipamente şi tehnologii;
  • îmbătrânirea forţei de muncă;
  • schimbări produse în dinamica accidentelor de muncă din sectorul energetic.

Activităţile din sectorul energetic, datorită complexităţii şi riscurilor specifice, sunt, la nivel european, activităţi în care afecţiunile suferite de lucrători ca urmare a accidentelor de muncă tind să fie mult mai grave decât în alte sectoare ale economiei naţionale, de cele mai multe ori accidentele soldându-se cu pierderea vieţii lucrătorilor.

În ultimii 10 ani, din statistica accidentelor de muncă înregistrate în baza de date a Inspecţiei Muncii pentru Secţiunea D-Diviziunea 35 - Producţia şi furnizarea de energie electrică şi termică, gaze, apă caldă şi aer condiţionat, a rezultat o tendinţă de creştere a frecvenţei şi gravităţii accidentelor de muncă înregistrate în sectorul energetic.

Această tendinţă a fost factorul determinant în luarea deciziei de a se declanşa acţiunea de verificare a modului în care unităţile de profil respectă prevederile legale în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, precum şi a modului în care sunt implementate de către angajator, la locul de muncă, măsurile de securitate şi sănătate dispuse de inspectorii de muncă.

Campania de control se va desfăşura în 2 etape:

– prima etapă se va desfăşura în luna august 2019, constând în informarea partenerilor sociali din judeţ care desfăşoară activităţi în domeniul transportului şi distribuţiei energiei electrice privind modul de derulare a acţiunii şi tematica abordată;

– a doua etapa constă în  verificarea prin acţiuni de control la angajatori a modului de implementare a prevederilor legale care au făcut obiectul acţiunii, în perioada septembrie - noiembrie 2019.

Rezultatele obţinute în urma controalelor, precum şi datele privind principalele deficienţe

constatate şi exemplele de bune practici, vor fi mediatizate atât pe site-ul Inspectoratului

Teritorial de Muncă Covasna, cât şi prin comunicate de presă.

Inspector Şef

Ördög Lajos

Distribuie articolul:  
|

ECONOMIC

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.