Afacerile din județ, aproape invizibile în online
Ce au de spus pe acest subiect antreprenorii covăsneni, dar și experții în marketing online
Datele Camerei de Comerț și Industrie (CCI) Covasna arată că doar 25% dintre firmele de top din județ au o pagină web în care își promovează afacerile. Astfel, pentru celelalte trei sferturi din companii, prezența în online nu face parte din viziunea de ansamblu pe care o pun în aplicare. Unii experți în marketing online spun că subestimarea mediului virtual este inexplicabilă, pentru că beneficiile pe care le poate furniza sunt mult mai mari decât costurile pe care le implică. Aceștia spun că până și afacerile care sunt la început de drum și care doresc să înceapă cu dreptul ar trebui să consulte un specialist.
Doar 205 companii din cele 813 care se regăsesc în Topul Firmelor pe 2019 (cele care s-au clasat pe locul I, II și III la categoriile lor) dispun de o pagină de internet în care să își promoveze activitatea, conform datelor furnizate de Camera de Comerț și Industrie (CCI) Covasna.
Edler András-György, președintele CCI Covasna, trage un semnal de alarmă cu privire la aceste cifre. În primul rând, o vizibilitate în mediul online ar putea spori cifra de afaceri pe care o produc în prezent aceste companii, spune el.
„Este un lucru foarte interesant că din aceste firme de top, din 813 firme, 750 de firme, adică 92% au o adresă de e-mail și 8% nu au. În schimb, ceea ce mai lasă loc de dezvoltare este numărul paginilor web. (...) Dintre firmele de top, numai 25% au o pagină de web, în condițiile în care, zic eu, o prezență online este esențială în secolul XXI. (...) Îndemn aceste firme să își facă o prezență online pentru că dacă vine cineva, să zicem un mare producător de ciocolată, acesta intră în baza noastră de date, face o filtrare și caută firmele care îndeplinesc condițiile. Cei care nu au date nu au cum să intre în contact cu firmele respective. Nu sunt vizibili și atunci ei pierd această posibilitate de afacere. Tocmai de aceea ar trebui firmele să conștientizeze că prezența online este importantă”, ne-a explicat Edler András-György.
Prezența în mediul online este pusă în valoare mai ales în orașele mari din țară, spune el.
„A fost o surpriză și pentru mine. Și nu vorbim de toate firmele, ci de firmele care sunt de top. Deci aici mai avem de lucru. Nu înțeleg nici eu de ce vrem să ne ascundem și de ce e o atât de mare problemă să fim mândri de ceea ce facem. Nu sunt costuri mari. Dacă vrei să îți faci o prezență online, la momentul de față depinde mai mult de voință decât de costuri”, a mai spus președintele CCI Covasna.
Pe lângă paginile de internet, o altă metodă de promovare care este la îndemâna firmelor covăsnene este și baza de date a Camerei de Comerț și Industrie din județ. Totuși, doar 200 dintre cele peste 800 de firme de top au un cont activ în catalogul online, pus la dispoziție gratuit.
„Ca să ajungem din urmă Occidentul, ne trebuie minim cinci ani, dacă nu zece”
Reprezentantul Grupării Tinerilor Antreprenori din Transilvania, Czine Zsolt-Attila spune că mai ales acum, în vremuri de pandemie, când o mare parte dintre activități s-au mutat în mediul online, este cu atât mai important ca firmele să nu ignore toate avantajele pe care le pot obține odată cu o prezență mai activă pe internet.
Antreprenorul spune totodată că și materia care se predă în facultăți ar trebui actualizată, astfel încât să fie în concordanță cu realitatea din ziua de azi.
„Domnul Edler a avut dreptate. Asta este o problemă foarte mare, după mine. Suntem foarte rămași în urmă din acest punct de vedere. Acum cinci ani spuneam că ăsta va fi viitorul, dar acum deja este prezentul. Mai ales în situația asta cu pandemia ne-am trezit că nu suntem pregătiți. Tot ce ține de marketingul online este rămas în urmă la noi. Tinerii deja s-au trezit și văd că ei fac tot posibilul ca să ajungă din urmă pe cei care sunt mai în față, dar nu avem pregătirea necesară pentru asta. La facultăți la noi se predă materia care se preda în urmă cu foarte mult timp. Trebuie să punem mult mai mult accent pe educația în acest sens și pe digitalizare. Trebuie o viziune nu numai la nivel de județ, ci la nivel de țară, după mine. La nivel de județ nu e de ajuns. Ca să ajungem din urmă Occidentul, ne trebuie minim cinci ani, dacă nu zece. Până atunci, trebuie inventat ceva. Nu avem suficienți profesioniști care se pot ocupa de partea asta de marketing. Cei care sunt, sunt ocupați deja și intern face fiecare ce poate, dar din punct de vedere al competitivității nu este de ajuns, din păcate. Deci trebuie să facem mai mult”, ne-a declarat Czine Zsolt-Attila.
Ce costuri implică?
Căutările de oportunități de afaceri, inclusiv căutările după furnizori de marfă și servicii, s-au mutat în mediul online, spune specialistul în marketing online Sike Csanád.
„Cei care nu sunt prezenți pe internet cu o pagină de web proprie, nu au vizibilitate. Nu au pagină de web pentru că nu au cunoștințele necesare realizării și nu prea cunosc specialiști care se ocupă de acest lucru. (...) Chiar dacă sunt consumatori de conținut online nu au o viziune cum ar putea veni online-ul în ajutorul lor. Nu cred că prețul este problema, ci frica de necunoscut. Chiar și o firmă mare dacă nu are specialiști interni, trebuie să subcontracteze aceste servicii. Mentenanța necesită timp și cunoștințe specifice și de multe ori se subestimează impactul online-ului”, a precizat Sike Csanád.
Acesta ne-a oferit și câteva detalii despre costurile pe care le-ar putea implica prezența în mediul virtual.
Astfel, găzduirea web (hoasting) începe de la 5 euro pe lună, în timp de suportul tehnic pornește de la 20-30 de euro pe lună. Suportul pentru creație de conținut și update-uri periodice pot să coste de la 200 de euro pe lună, spune el. Pentru reclamele plătite antreprenorii ar putea scoate din buzunar de la 100 de euro pe lună pentru Google și de la 200 de euro pe lună pe Facebook. Pentru crearea unui banner publicitar, de exemplu, prețurile încep de la 15-20 de euro, spune Sike Csanád.
Realizarea unui site simplu valorează peste 500 de euro, în timp ce un site tip blog de la 1.000 de euro. Cele mai costisitoare sunt magazinele online. Acolo prețul pornește de la 2.000 de euro, spune specialistul, adăugând totodată că sumele cresc exponențial în funcție de complexitate.
„În funcție de piață, un site bine realizat poate deschide oportunități regionale, naționale, internaționale. Un site bine realizat aduce business și are costuri de realizare și de întreținere foarte mici în comparație beneficiul adus”, a concluzionat specialistul în marketing online.
Aceste prețuri pot fi totuși destul de piperate pentru antreprenorii care se află la început de drum sau care încearcă să se repună pe picioare după ce pandemia le-a schimbat toate planurile.
„E foarte importantă prezența în online, doar că fiind la început de drum implică niște costuri care de multe ori nu sunt mici. Mulți clienți au aflat despre cafenea de pe Facebook”, ne-a spus antreprenoarea care a deschis în luna februarie o cafenea la Sfântu Gheorghe, Ramona Kövér.
„Pentru cei aflați la început de drum, un prim sfat ar fi sa consulte un profesionist”
Un alt om de afaceri din județ ne-a oferit un punct de vedere din ambele perspective. Agenția de marketing pe care o conduce Csanád Birtalan oferă sprijin firmelor care vor să fie active în mediul online, însă fără o prezență constantă pe internet, nici compania lui nu reușea să atragă suficienți clienți.
„Cred că unele dintre aceste firme de top au o activitate Business 2 Business foarte specializată și sunt cu idea că nu au nevoie, că au mulți clienți, dar vedem mai des că au probleme cu forța de muncă. O activitate în online, site web, pagină de socializare pe LinkedIn sau Facebook nu ajută doar să atragă clienți noi, dar și pe partea de Corporate Social Responsibility (din engl. responsabilitatea socială a întreprinderilor) sau branding de angajator. (...) Pentru cei aflați la început de drum, un prim sfat ar fi să consulte un profesionist. Costă mai puțin decât ar consuma financiar și din timpul lor începând drumul cu o strategie care nu este adecvată. Noi, având în vedere că avem o activitate de digital marketing și consultanță, fără activitatea online nu am putea supraviețui”, ne-a împărtășit Csanád Birtalan.
Cele peste 800 de firme covăsnene de top produc aproape 70% din cifra de afaceri a județului și oferă un loc de muncă pentru 55% din totalul salariaților.
Ca și în multe alte domenii, se pare că și în cel al afacerilor, în unele cazuri este nevoie de mai multă voință pentru a avea mai mult succes. Antreprenorii covăsneni nu ar trebui să mai neglijeze importanța mediului online, mai ales că în joc nu sunt doar banii, ci și imaginea companiei lor.