Schimbări la Rabla 2014
Pot fi casate autovehicule cu vechime de 8 ani, iar tichetele vor fi alocate electronic
Posesorii de autovehicule cu o vechime mai mare sau egală cu opt ani îşi vor putea achiziţiona o maşină nouă prin Programul „Rabla” din acest an pe baza unui tichet valoric în sumă de 6.500 de lei, care se va aloca electronic, se arată într-un proiect de Ordin al ministrului Mediului şi Schimbărilor Climatice, supus, începând din 5 martie 2014, consultării publice pe site-urile Administraţiei Fondului pentru Mediu (AFM) şi Ministerului Mediului şi Schimbărilor Climatice (MMSC), informează Agerpres.
Potrivit documentului, pentru prima dată, voucherele nu vor mai fi acordate fizic beneficiarilor, urmând să fie alocate electronic în sistemul informatic al AFM. De asemenea, se va utiliza un singur tichet electronic pentru achiziţionarea unui autovehicul nou, iar valoarea acestuia este de 6.500 lei.
Pentru ediţia din acest an vor fi disponibile 20.000 de tichete, cu un buget total de 140.000 de lei, în timp ce persoanele fizice care doresc să beneficieze de un tichet electronic se vor adresa direct producătorilor/dealerilor validaţi în program.
În vederea stimulării achiziţionării autovehiculelor cât mai prietenoase cu mediul, se va oferi posibilitatea acordării, pe lângă prima de casare, a unui eco-bonus în valoare de 500 lei în următoarele situaţii: achiziţionarea unui autovehicul nou, încadrat în norma de poluare Euro 6, achiziţionarea unui autovehicul nou, al cărui motor generează o cantitate de emisii ce CO2 mai mică de 100g/km, respectiv achiziţionarea unui autovehicul nou, cu sistem de propulsie hibrid.
Tichetele alocate pentru persoanele fizice vor fi distribuite pe fiecare judeţ, în raport cu numărul autovehiculelor uzate aflat în evidenţele Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV).
La nivelul fiecărui judeţ vor fi repartizate în mod egal între punctele de lucru aparţinând producătorilor validaţi şi situate în respectiva unitate teritorială.
În cazul persoanelor fizice, sesiunea de finanţare va fi organizată în patru etape, fiecare etapă având o durată de câte 60 zile.
Astfel, în prima etapă, toate tichetele alocate destinate persoanelor fizice vor fi repartizate pe fiecare judeţ, în raport cu numărul autovehiculelor uzate aflat în evidenţele DRPCIV.
În a doua etapă, tichetele aferente fiecărui judeţ rămase neutilizate, precum şi cele alocate pentru care s-au anulat notele de înscriere, vor fi redistribuite în mod egal între punctele de lucru aparţinând producătorilor validaţi din respectiva unitate teritorială.
În a treia etapă, tichetele rămase se împart, în mod egal, între punctele de lucru ale producătorilor validaţi din judeţul respectiv. În această etapă, orice producător validat poate ceda tichetele alocate în favoarea unui alt producător validat, cu obligaţia de a informa, în prealabil, AFM.
Totodată, în ultima etapă, tichetele rămase se vor împărţi în mod egal, între punctele de lucru. Pot participa doar producătorii validaţi care, în etapa a treia, au consumat toate tichetele alocate. În cazul în care la sfârşitul ultimei etape vor rămâne tichete neutilizate, acestea vor fi anulate.
AFM precizează că, în acest an, calendarul Programului „Rabla” va fi comunicat ulterior pe site-urile MMSC şi AFM.
Dezbaterea publică pe marginea Programului „Rabla” 2014 se va întinde pe durata a zece zile.
Programul Rabla sau Programul de Stimulare a Înnoirii Parcului auto este un program guvernamental susţinut din fonduri alocate de Ministerul Mediului şi Schimbărilor Climatice, prin Administraţia Fondului pentru Mediu.
Conform AFM, românii au cumpărat, până în prezent, aproape 13.400 de autoturisme noi prin intermediul Programului „Rabla 2013”, iar circa 19.900 de maşini mai vechi de zece ani au ajuns la casat. Din numărul total de autovehicule cumpărate, 690 au beneficiat de eco-bonusuri.
AFM a alocat, în 2013, în primă fază, 135 de milioane de lei pentru 20.000 de tichete „Rabla”. Ulterior, din noiembrie, numărul voucherelor a fost suplimentat cu 3.000 de exemplare.
Datele Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) arată că parcul auto naţional din România ajunsese, la finele anului 2013, la aproximativ 5,98 milioane de unităţi, în creştere cu 4,73% faţă de aceeaşi perioadă din 2012.