ACTUALITATE 11 noiembrie 2022

„Un simplu like și un comentariu pot face cât o comandă”

de Daniela Luca | 3217 vizualizări

Patru idei simple despre cum să susții afacerile locale fără să cheltuiești un ban 

Celor care nu au fost niciodată în pielea unui antreprenor le este mai dificil să înțeleagă greutățile prin care trec aceștia atunci când pornesc la drum. După diverse piedici puse adesea de hârțogăraia excesivă și de acel du-te-vino interminabil de la o instituție la alta, mulți dintre ei au nevoie de o simplă încurajare. Am vorbit cu câțiva antreprenori covăsneni din diferite domenii despre cum ar trebui oamenii din comunitate să se implice în promovarea afacerilor mici, aflate la început de drum. Am aflat că oricine poate ajuta, fără să scoată un leu din buzunar. E nevoie doar de puțină implicare și bunăvoință. 

1. Un like, un share sau un comentariu pot valora cât o comandă 

Printre conținutul legat de afacerea meșteșugărească, Vrabie Kovács Zsolt sau Csuri Bácsi, autorul celebrului mustăcios Pista Bá, mai postează și despre nevoia antreprenorilor de a fi susținuți de cei din jur.

„Văd o groază de prieteni care dau like-uri la staruri și la diferite pagini care nici nu știu de existența lor, dar de un prieten nu prea se ocupă. Dar ce l-ar costa să-mi dea și mie, pe lângă Angelina Jolie și nu știu ce pagini de modă, un like sau un share sau chiar un comentariu banal de câteva cuvinte «bravo ție, îmi place ce faci». Eu mă chinui de ani de zile să îmi fac mai mare profilul și abia anul acesta am reușit să ajung la peste 2000 de urmăritori”, ne-a spus Csuri Bácsi. 

El a precizat că like-ul cuiva poate fi semnalul către rețeaua de socializare că acel conținut merită apreciat și văzut de mai multă lume. „Un simplu like și un comentariu pot face cât o comandă”, a mai adăugat el. 

O încurajare este uneori impulsul necesar pentru a continua, spune un tânăr din Sfântu Gheorghe care și-a deschis recent o cafenea. 

„Eu am fost puțin mai norocos. Am fost înconjurat de oameni dragi care m-au ajutat cu ce au putut ei. Chiar dacă am mai întâmpinat dificultăți, oamenii au fost acolo să mă ajute. La început de drum este greu, iar sprijinul oamenilor este foarte important, chiar dacă te ajută doar cu o vorbă bună și aceea este binevenită”, ne-a spus Gabriel Ungureanu. 

2. Promovarea de la gură la gură nu trebuie subestimată 

Pentru că de cele mai multe ori avem mai mare încredere într-o recomandare de la membrii familiei sau de la prieteni, decât într-o campanie publicitară, este important să împărtășim și cu alții dacă ne place un serviciu sau un produs, spun antreprenorii locali. 

Proprietara unui business sustenabil din Sfântu Gheorghe care are la bază produsele naturale din cacao spune că metoda de marketing de la gură la gură nu este doar eficientă, ci poate fi singura cale de creștere a unei afaceri aflate la început de drum. 

„Eu cred că fără oamenii care să te susțină nu prea poți face multe la început. Doar acum când am lansat produsele în Bertis s-au dat cam 70 share-uri și nu numai de la prieteni, ci și de la oamenii care au gustat produsele la un moment dat și le-a plăcut. Consider că promovarea word-to-mouth (din engl. de la gură la gură) e cea mai eficientă și sigură cale de creștere a unei afaceri mici”, ne-a spus Oana Macovei. 

Și make-up artista Iuliana-Mădălina Pîntea spune că promovarea din vorbă în vorbă i-a adus cele mai multe avantaje. Antreprenorii trebuie să le ofere așadar clienților oportunitatea de a-și împărtăși opinia. Nici scrierea unei recenzii nu costă nimic, însă poate conta foarte mult pentru cei din spatele afacerii. 

„Începutul a fost dificil pentru mine. Machiam gratuit persoane pentru a exersa și a mă face cât de cât cunoscută. Le scriam fotografilor din oraș de care auzisem și le propuneam să le machiez gratuit modelele pentru promovare și am fost refuzată de cele mai multe ori. Îmi machiam prietenele și le postam și tot așa. Am avut sprijinul apropiaților 100%. Atât pentru încrederea lor, cât și pentru banii lor din care mi-am plătit cursul de bază și primele produse, le sunt infinit recunoscătoare. Prietenele mele mă plăteau uneori cu câte 10-20 de lei să îmi scot măcar o parte din produse. Sigur, erau și oameni sceptici în jurul meu, dar nu mi-o spuneau în față. În prezent am o mulțime de cliente și le îndrăgesc pe toate. Internetul m-a ajutat să mă promovez, acolo poate fi văzută munca mea de potențialele cliente. Însă adevărată promovare s-a făcut din vorbă în vorbă. Aproape toate clientele mele au auzit de mine de la cineva, prea puține m-au găsit pe Facebook/Instagram/Google, că într-un timp le întrebam pe toate de curiozitate”, ne-a spus tânăra din Sfântu Gheorghe. 

3. Pune-te pentru o clipă în locul celor din spatele afacerilor 

Cei care tind să judece sau să ignore cu intenție eforturile celor din spatele micilor afaceri, ar trebui să se gândească și la sacrificiile pe care le fac, mai ales la început, cei din domeniul antreprenorial. Primii pași au fost anevoioși și pentru Szabó Emőke. Tânăra spune că se aștepta la mai multă curiozitate din partea celor din jur atunci când a pus bazele unui atelier de patiserie. 

„În experiența noastră, reacția celor din jur a fost una mai pasivă și sceptică, în afara celor foarte apropiați care ne susțin în orice ar fi. Noi ne așteptam să fie mai multă curiozitate față de ce avem de oferit. Noi am apelat la mai multe surse care să ne ghideze și să ne sfătuiască despre cum să ne promovăm mai bine. Am și luat țeapă cu anumite oferte de promovare care inițial ni se păreau super bune, dar s-au dovedit chiar inutile. Din acest motiv ne-am schimbat în totalitate planul de afacere și toată viziunea cu care dorim să parcurgem drumul businessului nostru. În schimb, trebuie să spunem și ceva pozitiv și anume că, din fericire, clienții noștri sunt mulțumiți de produsele și serviciile noastre și ne confirmă mereu acest lucru. La noi cea mai bună metodă de promovare s-a dovedit a fi clientul mulțumit care duce vestea și sentimentul bucuriei mai departe și împărtășesc asta și cu cei dragi lor”, ne-a povestit Szabó Emőke. 

Farmacista Fazakas Kata a înființat o firmă de produse cosmetice naturiste în plină pandemie, însă cu ajutorul susținerii celor din jur a reușit să se mențină pe linia de plutire. Acum se bucură de succes, iar greutățile de atunci s-au transformat într-o experiență din care a avut doar de învățat. 

„Imediat se împlinesc trei ani de când sunt pe piață. Am început afacerea când a început și pandemia. Era foarte greu. Eu așa simt că oamenii au fost deschiși la produsele mele. (...) Cu trecerea timpului, clienții au început să mă cunoască mai bine și își dau seama că această afacere și produsele sunt preparate cu știință și cu toată inima, iar astfel primesc mai multe solicitări. Dar cel mai important lucru e să își spună ei părerea despre produs. Pe social media o distribuire ajută foarte mult ca să ajungă informația la cât mai multe persoane”, ne-a spus Fazakas Kata.

4. Criticile constructive pot fi de mare folos 

Președintele Asociației Junior Business Club, Karácsony Zsolt, a venit cu câteva sfaturi pentru cei care nu vor să rămână indiferenți și doresc să contribuie cât de puțin la succesul cuiva, iar unul dintre acestea se referă la criticile constructive. Acestea pot fi cheia unor schimbări importante, chiar vitale pentru unii antreprenori. 

„Aveți încredere în tinerii întreprinzători. Nu ezitați să le încercați produsele și serviciile, iar în cazul în care nu sunteți mulțumiți, sprijiniți-i cu critici constructive pentru ca să se dezvolte. Dacă sunteți mulțumiți de produsele și serviciile companiei, spuneți-le și altora despre aceasta și chiar împărtășiți experiența dumneavoastră cu alții și pe rețelele de socializare. Dacă aveți posibilitatea și sunteți în contact cu proprietarul afacerii, împărtășiți informațiile și oportunități de afaceri, care sunt utile pentru domeniul respectiv.Dacă sprijiniți și motivați continuu managerul și angajații firmei, veți inspira lucrători ai întreprinderii fără ca aceștia să își dea seama. Astfel, ei pot lucra mai eficient și pot produce mai mult și mai bine pentru comunitate”, ne-a spus Karácsony Zsolt. 

Însumând toate cele patru îndemnuri, putem ajunge la concluzia că nu ne costă nimic să fim oameni și să ajutăm chiar și atunci când știm că nu vom obține ceva la schimb, pentru că astfel putem să le dăm antreprenorilor o încurajare de care au adesea mare nevoie. 

Există însă și cazuri în care cei din spatele unor businessuri nu se „obosesc” să își promoveze afacerea, fapt dovedit de lipsa de interes a unora dintre ei pe care i-am contactat în legătură cu acest articol. 

 

 

 

 

Distribuie articolul:  
|

ACTUALITATE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.