Ford va produce modelul Fiesta în România, din 2017
Producţia modelului Fiesta a constructorului american Ford ar putea fi mutată parţial în România, întrucât fabrica din oraşul german Köln ar urma să fie nevoită să economisească drastic, după ce filialele europene ale companiei au înregistrat pierderi de 1,2 miliarde de euro în 2013. Potrivit informaţiilor publicate luni de cotidianul Bild, un nou model de afaceri ar presupune mutarea unei părţi a acestei producţii la fabrica Ford din Craiova.
Compania Ford consideră important ca următoarea generaţie a modelului Ford Fiesta să fie produsă la uzina de la Koln.
„Cu ocazia unei întâlniri cu angajaţii din secţia de producţie de la Koln din luna decembrie a anului trecut, Ford a confirmat că va trebui să poarte discuţii cu reprezentanţii sindicatelor germane cu privire la producţia următoarei generaţii a modelului Ford Fiesta în cadrul uzinei. Deşi acest moment este încă destul de departe, este important ca producţia Fiesta să continue să fie competitivă la uzina de la Koln. Nu avem nimic în plus de adăugat în acest moment”, conform poziţiei oficiale a companiei Ford transmisă luni AGERPRES.
Reacţia companiei intervine după ce presa germană a scris luni că producţia firmei de automobile Ford pentru marca Fiesta ar putea fi mutată parţial în România din motive economice.
Angajaţii de la fabrica din Köln au posturile garantate până în 2017, însă după aceea, aproximativ 1.000 dintre aceştia ar putea fi concediaţi. Nici directorul fabricii din Germania, Bernhard Mattes, nici conducerea americană nu au arătat concret care le-ar fi planurile pe termen mediu. „Planul prevede ca angajaţii din Köln să construiască în turele de dimineaţă şi seară 1.200 de unităţi. Potrivit cererii, colegii din România ar putea să preia restul producţiei Ford Fiesta”, se arată în comunicatul de presă transmis de companie.
Mutarea producţiei în România ar fi motivată în principal de costuri, arată Bild. Spre deosebire de Köln, cheltuielile pentru salarii şi consumul de energie sunt semnificativ mai mici. Chiar şefii de la Ford susţin că „în Köln, cei care muncesc în tura de noapte, câştigă cu 500 de euro net mai mult decât colegii din turele de dimineaţă sau seară. Este vorba de 1.000 de posturi din tura de noapte - în vremuri de criză, aici este potenţialul de economisire”.
În 35 de ani, şapte milioane de maşini Ford au ieşit de la fabrica din Köln. Din 2017, ameninţă mutarea parţială la fabrica Ford din Craiova, întrucât acolo ar urma ca producţia să fie mult mai ieftină. Bild constată că, potrivit Frankfurter Allgemeine Zeitung, salariile din România sunt plătite la nivelul de 5 euro pe oră, ceea ce reprezintă numai 10% din costurile totale suportate în Germania. Astfel, românii pot construi, cu salarii mai mici, un Ford Fiesta cu 1.300 de euro mai ieftin decât colegii din Köln. În cele două fabrici muncesc la producţia Ford Fiesta câte 4.000 de angajaţi.
Şefii de la Ford susţin că vor să discute cu reprezentanţii angajaţilor, astfel încât Ford Fiesta să poată fi construit şi pe viitor în Köln, la fel de profitabil. Anterior, purtătorul de cuvânt al acestora, Martin Hennig, declara pentru presa locală că este cea mai eficientă fabrică de automobile din lume şi că, dacă se restrânge, înseamnă o lichidare parţială. El susţinea că pot fi făcute economii în sectorul IT, la vânzări sau la chiar la amplul aparat de management al companiei.
Bild aminteşte că, din cauza crizei vânzărilor, gigantul automobilistic care are 80 de fabrici în toată lumea, cu 165.000 de angajaţi, are de gând să reducă numai în Europa 6.000 de posturi din totalul de 47.000. Ford, care deţine o fabrică de asamblare şi una de motoare la Craiova, a fost, în 2013, al treilea cel mai mare exportator al România, potrivit unei statistici prezentate în exclusivitate de Economica.net. Producţia Ford a fost de circa 68.000 de maşini anul trecut, aproape toate fiind exportate. La un preţ mediu de circa 15.000 de euro, ar rezulta că Ford România a avut exporturi de circa un miliard de euro în 2013.Compania nu a prezentat datele oficiale cu rezultatele lui 2013, pentru România.
Fiesta este cel mai bine vândut model Ford din gama actuală, cu 290.000 de maşini vândute în Europa anul trecut. Este, de asemenea, cel mai bine vândut model din clasa mică, din Europa, anul trecut.