ACTUALITATE 22 august 2019

Școlile care nu și-au făcut toate „temele”

de Iulia Drăghici - Taraș | 1296 vizualizări

Câte unități de învățământ mai sunt încă fără autorizație de securitate la incendiu și câte cu WC-uri în curte

Este județul Covasna pregătit să înceapă un nou an școlar în condiții propice? Da, spun reprezentanții Inspectoratului Școlar Județean (IȘJ) Covasna, care vin cu o statistică în susținerea răspunsului: din peste 400 de clădiri ale unităților de învățământ, doar 56 nu au încă autorizație de securitate la incendiu, iar din cele 309 de unități de învățământ din județ, în prezent sunt 20 care nu dețin autorizații sanitare de funcționare. Cu grup sanitar în exterior mai sunt doar 5, dar și acestea au proiecte în diverse stadii de implementare. Prima concluzie: e bine, dar se poate și mai bine.  

Cei aproximativ 33.000 de elevi care din 9 septembrie se vor întoarce la școală, se pot aștepta, în mare, la condiții similare ca cele din anul trecut școlar. Nu neapărat mai bune, dar în niciun caz mai rele, a spus inspectorul școlar general din județul Covasna, Kiss Imre, miercuri, 21 august, în cadrul unei conferințe de presă. 

14% dintre clădirile școlilor nu sunt autorizate ISU 

Față de situația din urmă cu un an, când pe lista autorităților erau 58 de clădiri ale școlilor fără autorizație de securitate la incendiu, emisă de ISU, în anul școlar 2019/2020 vor trece cu aceeași situație 56 dintre acestea, pentru că două au sărit de acest hop. 

Potrivit conducerii IȘJ, autorizarea din punct de vedere al securității la incendiu este un proces de durată, care presupune de multe ori investiții uriașe. Dar, a punctat Kiss Imre, toate școlile vor avea avize, care atestă că lucrurile au început să se miște. 

Este un proces mai lung, unde clădirile au nevoie investiții mai mari, trebuie să construiască scări exterioare de incendiu, în unele situații sunt necesare chiar modificări de structură. Practic nu se pot realiza de la o zi la alta. (...) Peste tot a început și este în derulare această procedură de avizare-autorizare. (...) Ăsta nu e un semn de panică. Sunt școli care nu au avut niciodată autorizație de securitate la incendiu. Sunt situații în care doar lipsește un dosar sau este în curs de evaluare. (...) Toate aceste intervenții necesare costă. Cert este că și directorii, cât și primarii, sunt preocupați de a intra în legalitate. Dar durează. Nu se poate de la o zi la alta”, a subliniat inspectorul. 

Și județul Covasna mai are școli cu WC-urile în curte

WC-urile din curtea școlii sunt încă de domeniul prezentului în unele școli, mai arată statistica IȘJ. Dar pentru toate aceste situații, unde încă nu există autorizații sanitare de funcționare, care trebuie emise de către DSP, s-au găsit soluții, care sunt în curs de implementare. 

Pe lângă cele 5 școli cu grupuri sanitare exterioare, (Grădinița cu Program Normal Ariușd de la Școala Gimnazială „Romulus Cioflec” din Araci, Școala Gimnazială Vâlcele, Școala Primară Ariușd, Școala Primară Hetea și Școala Gimnazială din Zăbala), mai sunt alte 15 unități de învățământ care nu au primit autorizarea din diferite motive: lucrări de modernizare, clădiri noi, rețea centralizată fără apă potabilă sau neasigurarea grupurilor sanitare corespunzătoare. Astfel de situații sunt la Belin, Vârghiș, Micfalău, Micloșoara, Racoșu de Sus, Întorsura Buzăului sau Sita Buzăului. 

De menționat este că 4 din cele 5 școli cu grupuri sanitare exterioare sunt incluse pe lista de investiții a Ministerului, prin care se prevede construirea de noi grupuri sanitare. 

Totodată, inspectorul a ținut să precizeze că în această perioadă, echipe formate din reprezentanți ai Prefecturii, IȘJ și DSP sunt la monitorizare prin tot județul pentru a se asigura că într-adevăr situația din acte corespunde cu cea de la fața locului. 

Eu am numărat 20 de cazuri, dar toate au soluții, ori pe termen foarte scurt, ori pe termen lung. Asta în ideea în care pe parcurs nu vor mai fi alte localități în care se va dovedi că apa, existentă de altfel, nu este potabilă. Sunt chestiuni în care deocamdată nu avem ce face. Care sunt soluțiile în aceste situații? Procurarea de dozatoare de apă potabilă”, a mai spus Kiss Imre, care a punctat că „noi stăm bine. Dar am putea și mai bine”. 

Mesajul pentru începutul de an: unitatea între profesori, părinți, elevi și comunitatea locală 

În ceea ce privește data aleasă pentru începutul anului școlar, 9 septembrie, inspectorul a precizat că timpul scurt comasează multe activități, dar că, în definitiv nu e un capăt de țară. 

În același timp, mesajul transmis de inspector cu ocazia începutului unui nou an școlar se centrează pe ideea că școala, părinții, elevii și autoritățile locale trebuie să formeze o echipă pentru a se asigura bunul mers al lucrurilor. 

Și eu sunt părinte, am copil în școală și pot să vă vorbesc și din această perspectivă. Dacă ești părinte și ai copil în școală, trebuie să ai atașament față de școală. Ăsta e primul lucru. Dacă părintele este interesat de ce se întâmplă cu copilul de la prima oră până la ultima oră, înseamnă că și școala, ca furnizor de serviciu educațional poate să relaționeze și să colaboreze cu familia copilului. Mereu vorbim de unitate – dascăl, părinte, elev. Această unitate trebuie păstrată mereu. Dacă unul dintre ei lipsește, înseamnă că educația nu poate să își atingă obiectivul principal. În plus, școala este întreținută de comunitatea locală, care este al patrulea factor”, a mai declarat miercuri Kiss Imre, care a ținut să puncteze și importanța colaborării dintre școală și autoritățile locale, în vederea unei dezvoltări armonioase. 

 „În concluzie: școala poate să înceapă”, a încheiat inspectorul școlar general.  

Distribuie articolul:  
|

ACTUALITATE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.