ACTUALITATE Acum 2 ore, 28 minute

Rutinele create încă din ultimele zile ale vacanţei – ancoră pentru disciplină, responsabilizare şi abordare pozitivă a vieţii de şcolar

de Covasna Media | 110 vizualizări

Textul a fost publicat prima dată în Revista OCV, ediția 4621,  23  - 29 august 2024.

Încep să apară ofertele „back to school” care ne trezesc din ritmul lent al vacanţei şi ne şoptesc să începem pregătirile pentru grădiniţă şi şcoală. Parte din această pregătire este şi nevoia de a ne ajusta rutina noastră şi a copiilor, din timp, pentru a face tranziţia mai uşoară spre un alt program. 

Mai avem la dispoziţie câteva zile pentru asta şi ar trebui să fim atenţi la câteva aspecte. Cel mai important dintre ele este somnul. Finalizarea lecturilor și a altor teme sau activităţi de vacanţă, pregătirea rechizitelor şi uniformelor sunt alte lucruri de luat în seamă. Pentru copiii care intră la grădiniță sau şcoală, dar şi pentru cei care schimbă ciclul şcolar, ar fi bine să avem în vedere o pregătire mentală legată aşteptări sau îngrijorări. 

Să le luăm pe rând:

Acum ar fi momentul să reglăm bioritmul după orele de trezire, respectiv de culcare, necesare în timpul anului şcolar. Recomandarea ar fi ca deja să mutăm ora de culcare mai devreme cu 15-20 minute la fiecare 3-4 zile, astfel încât în weekendul dinainte de prima zi de şcoală copilul deja să fie obişnuit cu un program care să îi ofere cele 8-10 ore de somn necesare (în funcţie de vârstă), şi care să ajute la o trezire mai uşoară. Deşi uneori şi pentru adulţi asta poate fi o provocare, expunerea la ecrane înainte cu 3 ore de somn ar trebui dată uitării.

Scopul temelor şi lecturilor pentru vacanţă este acela de a menţine creierul antrenat legat de activitatea academică, de a menţine memoria de lucru activă, însă într-un cu totul alt ritm decât până atunci. Dacă nu aţi avut de-a lungul vacanţei momente alocate pentru asta, e important să vă asiguraţi că sunt totuşi parcurse, măcar o parte dintre ele, acum în al doisprezecelea ceas.

Mare parte din pregătiri o alocăm însă discuţiilor cu privire la ceea ce urmează, ajustăm aceste aşteptări astfel încât să fie cât mai conforme cu realitatea, adoptând o atitudine relaxată, fără ameninţări de genul: „lasă că o să vezi tu la şcoală…”. Nu ajută cu nimic, ci dimpotrivă, cresc fără rost anxietatea celor mici. Fii deschis pentru orice întrebări, temeri sau dezbateri şi tratează-le cu multă curiozitate şi răspunsuri pe măsură, astfel încât să clădească un sentiment de siguranţă şi încredere.

Pregătirea rechizitelor şi a hainelor, fie că sunt uniforme sau nu, se face împreună cu copilul la început. Însă, treptat îi predăm acestuia responsabilitatea pregătirii ghiozdanului şi ţinutei, de preferat cu o seară înainte, pentru ca dimineaţa să îi rămână timp suficient pentru micul dejun şi igienă. Menţionez aici că sunt cazuri izolate unde, din diverse motive, copilul are nevoie de o abordare personalizată, şi atunci e în regulă să îl lăsăm să îşi aleagă două ţinute de seara, iar dimineaţa decide pe care o va lua. Alt copil poate avea nevoie de un orar vizual pentru a scana dintr-o privire tot ceea ce are de făcut, lucru care îl ajută la organizare şi gestionare mai bună a timpului astfel încât să nu fie în întârziere. Dacă sunt mai mulţi copii în familie se poate întâmpla să aibă nevoi chiar opuse pentru că ei sunt diferiţi, şi atunci, pentru liniştea tuturor, asigurăm fiecăruia timpul de care are nevoie ajustând rutina. Pe cât posibil, încurajăm independenţa şi intervenim doar când e necesar cu ghidaj, nu facem lucrurile în locul lor. 

Poate mai există şi alte aspecte care trebuie ajustate în perioada asta, şi indicat ar fi să se petreacă treptat, fără presiunea începerii iminente a şcolii şi, totodată, adaptat fiecărei familii şi particularităţilor copilului.

E firesc să apară provocări, iar faptul că te ții de rutinele create încă din ultimele zile ale vacanţei va reprezenta o ancoră pentru disciplină, responsabilizare şi abordare pozitivă a vieţii de şcolar. 

La final, te las cu câteva întrebări de reflecţie: îţi mai aminteşti cum era de obicei pentru tine prima zi de şcoală? Ce aveai nevoie, ce ai fi vrut să se fi întâmplat diferit? Ce era important pentru tine? Răspunsurile care îţi vin îţi aduc informaţii şi despre ce ai de făcut în raport cu copiii tăi acum.

Graţiela Stroie,

Psiholog clinician, psihoterapeut şi terapeut ABA

Distribuie articolul:  
|

ACTUALITATE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.