„Resursa umană – șansă pentru dezvoltare”, un proiect încheiat cu succes de Afacov
Afacov Consulting Group a încheiat la sfârșitul săptămânii trecute un proiect cu impact pozitiv asupra pieței de muncă din județul Covasna, denumit „Resursa umană – șansă pentru dezvoltare” și desfășurat în parteneriat cu Asociația Națională a Consultanților în Agribusiness (ANCA), inițiatorii programului la nivel național.
Cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Sectorial „Dezvoltarea Resurselor Umane 20017-2013”, proiectul a avut drept principal obiectiv orientarea forței de muncă disponibile în mediul rural către ocupații non-agricole de perspectivă precum ospătari, bucătari, frizeri, manichiuriști, lucrători în alimentație publică sau în comerț, baby sitter, infirmieri etc. Pornind de la acest scop, proiectul a avut în vedere trei obiective specifice care au constat în consolidarea unei atitudini pozitive pentru un număr de 1.400 de persoane din mediul rural față de procesul de formare profesională continuă, facilitarea accesului la servicii de informare, consilierea și formarea profesională a 1.310 persoane din mediul rural și creșterea ratei de ocupare pentru populația rezidentă în mediul rural prin integrarea pe piața muncii a 210 persoane.
„Resursa umană – șansă pentru dezvoltare” a fost un proiect care li s-a adresat deopotrivă persoanelor inactive, celor ocupate cu agricultura de subzistență și celor aflate în căutarea unui loc de muncă. Desfășurat la nivel național, el a presupus acțiuni întreprinse la nivel local în mai multe județe între care Ilfov, Harghita, Alba, Brașov, Sibiu și Covasna.
După Ilfov, care are o populație mult mai numeroasă, al doilea județ clasat la nivel de rezultate a fost Covasna, unde 541 de persoane au fost instruite în direcția formării profesionale dintr-un total de 1.683. În cadrul proiectului, cei interesați au fost nu doar pregătiți pentru profesia pentru care au optat, ci și consiliați cu privire la oportunitățile de angajare, la modul de prezentare la un interviu sau la felul în care trebuie să-și întocmească un CV. „Nu toată lumea a putut să participe la acest proiect, ci doar anumiți oameni. Principalele două condiții de eligibilitate au fost: să provii din mediul rural și să nu ai venituri”, a explicat managerul de proiect Afacov, Constantin Gheorghincă.
Deși proiectul s-a asemănat în anumite privințe cu alte proiecte similare desfășurate în România, el a avut particularitatea de a fi conceput pe termen lung în sensul că Afacov și partenerii săi nu s-au rezumat la a le oferi participanților o diplomă de calificare, ci s-au asigurat că aceștia își vor găsi și un loc de muncă, mulți dintre ei fiind deja angajați, ceilalți fiind incluși într-o bază de date și ținuți în evidență în vederea plasării ulterioare pe piața muncii. Mai mult decât atât, proiectul „Resursa umană – șansă pentru dezvoltare” i-a ajutat pe cei care stăpâneau deja o meserie să obțină și certificarea care le lipsea în domeniul în care activează.
Certificatele obținute de către cursanți au recunoaștere națională însă ele îi pot ajuta pe absolvenți să ocupe locuri de muncă și în spațiul Uniunii Europene, dar și în alte state din afara acesteia, oferind în felul acesta noi perspective de angajare. „Cu toate certificatele eliberate, oamenii pot să lucreze în afară. Este normal să spunem că în Uniunea Europeană, dar nu este numai atât. Există așa-numita Convenție de la Haga datorită căreia la Uniunea Europeană se adaugă și vreo 30 de state care nu fac parte din UE”, a declarat Constantin Gheorghincă, subliniind că, prin proiectul derulat, piața de muncă din județul Covasna s-a modificat datorită numărului de angajări făcute, dar și pentru că acesta a fost realizat la modul cel mai realist posibil, prin raportare directă la necesitățile de personal existente în rândul angajatorilor de la noi.
Clasarea atât de sus a județului Covasna în ceea ce privește rezultatele implementării proiectului este consecința efortului și implicării active a echipei Afacov, care pe întreg parcursul desfășurării acestuia a mers în mediul rural unde a informat și recrutat un număr foarte mare de participanți.
Bazându-se pe experiența pe care au avut-o pe parcursul colaborării cu Afacov, reprezentanții Asociației Naționale a Consultanților în Agribusiness își doresc să inițieze noi proiecte cu Afacov, fiind extrem de mulțumiți de profesionalismul și eficiența echipei de lucru a companiei. „După 20 de luni de implementare, cu părere de rău, a venit și momentul în care trebuie să ne despărțin pe acest proiect. Am debutat în acest proiect cu sentimentul că o să am un partener puternic, dar îl cunoșteam numai din auzite și din ce informații am apucat să iau de pe net. Odată prezent aici, m-am convins că exact ceea ce aflasem era real. Am avut în Afacov un sprijin pe tot parcursul implementării proiectului. Dacă vorbim realist, la început, gradul de încredere între noi era puțin mai mic și corespondam prin hârtii. Odată ce am căpătat încredere unii în alții, am ajuns ca printr-un simplu telefon să rezolvăm problemele într-un timp foarte scurt, fiind astfel mult mai eficienți”, a spus managerul proiectului din partea ANCA, Bogdan Negrea, care și-a exprimat totodată intenția de a relua colaborarea cu Afacov și pentru alte proiecte viitoare.