ACTUALITATE 25 august 2017

Reguli noi la Cimitirul comun din Sfântu Gheorghe

de Iulia Drăghici - Taraș | 2770 vizualizări

După ce a primit dreptul de administrare, Tega face ordine la cimitir prin stabilirea unui program fix, tarife noi și interdicții pentru autoturisme

Compania de salubritate Tega, noul administrator al Cimitirului comun din Sfântu Gheorghe, și-a intrat complet în atribuțiuni în ceea ce privește gospodărirea locurilor de veci. Șefii Tega promit personal pregătit, un program accesibil, servicii de calitate și fiscalizate, însă nu și negocierea prețurilor, care, spun ei, cad în sarcina Consiliului Local.

Reprezentanții Tega au susținut joi, 24 august, prima conferință de presă după ce Primăria și Consiliul Local de la Sfântu Gheorghe au acordat companiei de salubritate dreptul și obligația de administrare a Cimitirului comun din reședința județului.

„Noi nu comentăm aceste prețuri”

Primul punct de pe ordinea de zi în cadrul întâlnirii cu reprezentanții a presei a fost, desigur, cel al noilor tarife, considerate de cetățeni ca fiind prea mari. Conducerea Tega a subliniat că subiectul nu este unul negociabil, dat fiind faptul că prețurile sunt stabilite de Consiliul Local, prin votul celor aleși.

„Toate prețurile pe care le avem noi în contract sunt aprobate de Consiliul Local. Așa că nu  Tega a aprobat”, a declarat directorul general Máthé László, în vreme ce managerul administrativ, Kádár István, a exemplificat:

„Din 19 iulie au fost 15 înmormântări efectuate de noi. Ca să vă spunem cum variază aceste cheltuieli și costuri, am calculat informativ un preț. Pentru un loc de veci, concesionat pe 10 ani, cu toate cheltuielile incluse, deci concesiune și tot ce presupune înmormântarea, urcă în jur de 1.680 de lei cu TVA inclus. Pentru un loc de veci care a fost concesionat înainte și este amenajat cât de cât, cheltuiala pentru o înmormântare bate între 440 și 550 de lei. Acesta nu este un interval fix, ci depinde de cerințe. O altă categorie este aceea când locul de veci este deja cumpărat, concesionat și este pe jumătate făcut, adică e cineva înmormântat acolo, iar aparținătorii vor să îl utilizeze în continuare. Aici, cheltuielile de înmormântare ajung de la 1.100 de lei la 1.500 de lei. Trebuie neapărat știut că tarifele practicate sunt stabilite de hotărârea Consiliului Local și nu sunt negociabile”, a subliniat și managerul administrativ.

Acesta a mai precizat: „Noi nu putem să comentăm aceste prețuri, deoarece nu le-am stabilit noi. Le-am primit așa. Cei care sunt în măsură să spună de unde le-au scos, e treaba lor. Noi asta am primit, asta trebuie să practicăm”.

Un program fix, dar... flexibil

Porțile cimitirului nu vor mai fi deschise non-stop, spun reprezentanții Tega. Conform unui program stabilit, desigur, tot de Consiliul Local, în perioada 1 aprilie – 30 octombrie, vizitarea cimitirului trebuie făcută între orele 08:00 și 21:00. În perioada 31 octombrie – 2 noiembrie, orele în care cimitirul este deschis sunt 08:00 – 22:00, iar în 3 noiembrie – 31 martie, vizitele vor putea fi efectuate doar în intervalul 08:00 – 18:00.

Șefii Tega au mai precizat că vor pune la dispoziția clienților posibilitatea de a face plățile pentru înmormântare în două locuri: atât la sediul din Crângului, cât și la biroul care va fi deschis la cimitir. 

„Noi am și început să pregătim clădirea administrativă în care, din septembrie, se va înființa un post, unde cine vrea să poată plăti întreținerea sau alte formalități. În prezent, pentru aceste lucruri oamenii trebuie să vină aici, pe strada Crângului, la sediul SC Tega SA”, a spus directorul general.

Biroul de la cimitir va funcționa între orele 12:00 și 16:00.

„Acolo vrem să facem un program de la 12:00 până la 16:00, iar, în rest, tot aici la sediu vor veni clienții noștri. Începând din 21 iulie, cimitirul e încuiat în afara intervalului orar stabilit de Consiliul Local”, a spus directorul general al Tega, Máthé László.

Deși programul este unul fix, cei de la Tega spun că, dacă vor fi sunați, vor putea sprijini cetățenii și în afara orelor de program.

„Înmormântarea se poate face la orice oră, doar că actele și facturile se vor face a doua zi, dacă nu se încadrează în programul specificat”, a spus Kádár István.

Numărul de telefon făcut public de Tega, cu scopul de a fi apelat în situații legate de serviciile cimitirului, este: 0733.937.831.

„E bine de știut că, înainte de o înmormântare, trebuie sunat la numărul de telefon specificat, pentru că omul care va răspunde știe cel mai bine ce e acolo și va merge cu cei apropiați decedatului să aleagă locul. De asemenea, trebuie știut că nu vindem locuri înainte, ci doar în cazul decesului. Deja sunt probleme cu locurile”, a mai spus managerul administrativ.

„Fără  această adeverință, nu există înmormântare”

În rândul noutăților, noii administratori ai cimitirului au scos în evidență o informație importantă: „Neapărat la înmormântare trebuie prezentată adeverința de înhumare. Aceasta se virează de către Primărie. Fără această adeverință, nu există înmormântare. Exemplarul nu trebuie să meargă nici la preot. Eventual o copie. Este unicat și, cum am spus, se eliberează de Primărie”, a spus Kádár István.

Accesul autoturismelor în cimitir este interzis

Interzicerea accesului autoturismelor în cimitir, fără plata în prealabil a unei taxe, este o nouă directivă a administratorilor cimitirului.

„Porțile sunt închise pentru accesul auto, acesta făcându-se doar cu permis și cu plata anticipată. Pentru autoturisme tariful este de 10 lei plus TVA pe oră, iar în cazul autoturismelor autoutilitare, sub 3,5 tone, taxa este de 25 de lei plus TVA pe oră. Peste acest tonaj, numai autovehiculele noastre au dreptul să intre, pentru colectarea deșeurilor sau pentru lucrări mai mari”, a precizat managerul administrativ.

În această restricție nu se încadrează mașinile de la pompele funebre, care transportă morții la groapă.

Lucrările de modernizare

Reamenajarea capelei, stabilirea unor puncte de colectare a deșeurilor de-a lungul cimitirului, schimbarea steagurilor negre, implementarea unor uniforme pentru personal sunt alte câteva noutăți pe care Tega le-a adus, până acum, în organizarea cimitirului.

„Acum o lună, am angajat cinci oameni, dintre care patru gropari și un casator. Cu ajutorul angajaților noi, într-o lună am reușit deja să curățăm cimitirul în proporție de 80%, pentru că anul acesta nu fusese curățat și era iarba mare și mizerie multă”, a punctat directorul Tega.

Printre lucrările de modernizare care sunt în plan se numără și refacerea gardurilor care împrejmuiesc cimitirul sau amplasarea de bănci pe aleea principală.

Reprezentanții Tega mai spun că la nivelul Cimitirului comun s-au identificat până acum, în mare, 50–60 de locuri de veci disponibile, iar în circa un an se va începe și procesul de extindere a cimitirului.

Distribuie articolul:  
|

ACTUALITATE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.