Proiect de parteneriat educaţional CNMV – IPJ Covasna
În cadrul săptămânii Şcoala Altfel – „Să ştii mai multe, să fii mai bun”, la Ciclul primar din Colegiul Naţional „Mihai Viteazul” din Sfântu Gheorghe, miercuri, în Ziua Educaţiei Informale, s-a derulat un proiect educaţional în parteneriat cu Inspectoratul de Poliţie Judeţean Covasna, Biroul Analiza şi Prevenirea Criminalităţii, cu titlul „Cum ne comportăm pe stradă?”. În cadrul acestui parteneriat ne-am propus să facem cunoscute copiilor regulile de circulaţie pe drumurile publice şi să le formăm acestora conduita preventivă.
Motivele care au dus la ideea acestui proiect sunt următoarele:
- numărul mare de evenimente rutiere ale căror victime sunt copiii ne-a îngrijorat şi de aceea este o datorie să încercăm să prevenim astfel de evenimente;
- copiii nu-şi aleg în mod corect locurile de joacă, iar noi îi putem îndruma în această direcţie;
- observându-le comportamentul în traficul pietonal am considerat că trebuie să-i îndrumăm pentru a învăţa, aplica şi respecta regulile de circulaţie;
- prezentându-le şi analizând cauzele care duc la producerea unor evenimente rutiere nedorite şcolarii noştri îşi dau seama de propriile comportamente în trafic, învaţă cum să se comporte în trafic, au oportunitatea de a dezbate mai multe teme de acest gen pentru a afla noutăţi în domeniul abordat.
Am organizat activităţi variate, adaptate şi potrivite nivelului de dezvoltare al copiilor: întâlniri cu agentul de poliţie la nivelul claselor pregătitoare şi I-IV, ABC-ul circulaţiei (vocabularul rutier, studierea semnelor, indicatoarelor de circulaţie), vizionarea unor filmuleţe educative cu urmările circulaţiei rutiere incorecte, citirea ori ascultarea unor povestioare cu morală pe teme rutiere, jocuri de rol, confecţionarea unor indicatoare rutiere, concursuri între clasele de copii – întreceri pe teme / activităţi aplicative în viaţa de zi cu zi a regulamentului rutier, completarea unor rebusuri .
Ieşind din cadrul strict al educaţiei formale, printr-o „şcoală altfel”, elevii au dobândit informaţii utile cu aplicabilitate imediată în cotidian, s-au jucat învăţând şi au învăţat jucându-se. Pentru efortul lor, au fost răsplătiţi cu diplome, câştigul cel mai mare fiind, în opinia noastră, pasul mic, dar sigur, făcut către o comportare preventivă şi conştientă a micilor pietoni, dar şi pasageri ai mijloacelor de transport.
Mulţumim tuturor colaboratorilor, doamnei poliţist, domnilor poliţişti, învăţătorilor implicaţi, iar copiilor participanţi le dorim o copilărie fără evenimente rutiere!
Coordonator de proiect,
profesor pentru învăţământ primar Ilyés Ibolya