ACTUALITATE 23 martie 2022

Program hibrid unic de consiliere în carieră a elevilor, lansat în județul Covasna

de Iulia Drăghici - Taraș | 730 vizualizări

Centrul Județean de Resurse și de Asistență Educațională (CJRAE) Covasna a lansat o platformă hibrid inedită, prin care elevii pot obține consiliere vocațională și sfaturi concrete în carieră, personalizate, de la psihologi. Programul este online, dar  include și întâlniri directe cu specialiștii, derulate tot prin mijloace tehnice, astfel încât să ajungă la elevii din toate colțurile județul. Demersul este unic la nivel național și chiar internațional, fiind dezvoltat de CJRAE Covasna. 

Este o inițiativă originală pe plan național, dar pot să vă spun că și pe plan internațional. (...) Perioada pandemiei a fost ultima picătură în pahar. Am făcut un efort extraordinar, în sensul că noi am descoperit acele programe care pot fi utilizate pentru acest demers, am făcut toată interfața, tot, tot, noi am gândit. (...) Copilul are nevoie de o autocunoaștere extinsă pentru a avea într-adevăr bazele pentru a decide o profesie”, a declarat dr. Brassai László, coordonatorul și dezvoltatorul principal al proiectului. 

Proiectul a fost prezentat marți, într-o conferință de presă la sediul Inspectoratului Școlar Județean Covasna, cu ocazia lansării și variantei în limba română, după ce anul trecut s-a început folosirea platformei în limba maghiară. 

De când am venit aici, mi-am pus ca prioritate să avem la nivelul județului o activitate intensă de orientare școlară și profesională. (...) O orientare profesională corectă, bine făcută de specialiști, îi ajută foarte mult pe elevi să își aleagă o meserie în viitor, precum și domeniul în care vor să desfășoare activitatea în viitor. (...) Aici nu e vorba doar de un chestionar și un răspuns că ești bun să devii „tâmplar” sau că poți să mergi într-o clasă de matematică-informatică. Este un proces mai lung. Dacă vrei să ai un elev bine consiliat și elevul să primească feedback corect e nevoie și de timp, dar ai nevoie și de experți în domeniu”, a declarat inspectorul școlar general, Kiss Imre. 

Platforma poate fi accesată prin site-ul cjraecovasna.ro, la secțiunea „Programe online”. 

Programul de consiliere în carieră este format din trei categorii principale (personalitate, influențe exterioare și cunoștințe specifice legate de profesii), care au în total 16 pași, pe diverse teme (valori, interese, hobby, familie, prieteni, profesii, oportunități etc.). Totul trebuie parcurs într-o ordine logică, de la 1 la 16. Platforma este interactivă și include și diverse testări și analize, ale căror răspunsuri vor fi analizate de specialiști, iar rezultatul final va fi trimis fiecărui participant în parte pe e-mail. Totodată, vor fi și trei întâlniri online, în direct, particulare, cu psihologii CJRAE și CJAP. Programările, adică data și ora acestora, vor fi stabilite de comun acord cu elevul, în funcție de disponibilitatea amândurora. De precizat este și că toate discuțiile sunt confidențiale. 

Parcurgerea tuturor etapelor durează până la trei săptămâni, mai spun dezvoltatorii. 

Când se finalizează programul, ne așteptăm ca elevul să câștige o imagine în ansamblu asupra a ceea ce se gândește și cum dorește să facă să ajungă la o profesie de viitor, care sunt acele profesii care sunt cele mai potrivite personalității și aptitudinilor lor. (...) Sper să aibă prindere și la elevii vorbitori de limbă română”, a mai explicat Brassai László.

Grupul țintă al acestui program sunt elevii covăsneni, pornind de la clasa a VII-a, până în a XII-a. Recomandat le este celor din clasele terminale, pentru că după acest proces vor avea în față o perspectivă mai clară a abilităților și a felului cum pot fi folosite pentru a avea o carieră frumoasă, de succes. 

Anul trecut, prin intermediul acestei platforme au fost consiliați 175 de elevi și 72 dintre aceștia au dus până la capăt procesul, iar anul acesta, în curs de consiliere sunt 84 de elevi, dintre care 16 au finalizat. 

De precizat este și că în program sunt angrenați cinci psihologi, doi pentru elevii care vorbesc românește și trei pentru cei vorbitori de limbă maghiară, ceea ce înseamnă că dacă numărul elevilor înscriși va crește considerabil, va crește și timpul de așteptare pentru a intra în discuție directă cu specialistul. 

Ca perspective, coordonatorii se gândesc să implice și consilierii școlari în dezvoltarea acestui program, pentru că parte din atribuțiile acestora sunt legate de consilierea profesională a elevilor, dar și să găsească specialiști în IT care să îi ajute să facă programul și mai accesibil și prietenos. 

Distribuie articolul:  
|

ACTUALITATE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.