PNRR: Sfântu Gheorghe și Arcuș vor 12 autobuze electrice pentru zona metropolitană Sepsi
Municipiul Sfântu Gheorghe și comuna Arcuș au început demersuri pentru solicitarea de finanțare în vederea achiziționării a 12 autobuze electrice care să asigure transportul în viitoarea zonă metropolitană Sepsi. În acest scop, joia trecută, într-o ședință extraordinară, consilierii locali din reședința de județ au adoptat un proiect de hotărâre care face referire la investiția „Achiziție de mijloace de transport public - autobuze electrice, 12 m în cadrul parteneriatului: UAT Municipiul Sfântu Gheorghe – UAT Comuna Arcuș”.
Autoritățile vor să obțină fonduri, aproximativ 39 de milioane de lei, pentru acest demers prin Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Ar urma să fie achiziționate astfel 12 autobuze cu propulsie electrică de dimensiune normală (12 m), 12 stații de încărcare lentă, respectiv 4 stații de încărcare rapidă, se arată într-un document atașat proiectului adoptat de CL Sfântu Gheorghe.
„Municipiul Sfântu Gheorghe va asigura spații adecvate pentru amplasarea unui număr de 45 de stații de încărcare pentru vehicule electrice, precum și costurile necesare pentru punerea în funcțiune a acestora, iar pe raza comunei Arcuș vor fi instalate 2 stații de încărcare pentru autovehicule electrice. Contravaloarea celor 45 de stații de încărcare pentru vehicule electrice, în cuantum de 5.538.037,50 lei, va fi suportată din alocarea suplimentară asigurată în cadrul apelului de proiecte, stațiile fiind achiziționate centralizat de către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației”, se mai arată în descrierea sumară a proiectului.
„Se lucrează foarte straniu în cazul PNRR-ului. Fiind niște termene foarte scurte, solicită numai câteva acte. Noi trebuie să depunem doar o solicitare pentru cele 12 autobuze cu acest acord de parteneriat, fiindcă nu este timp să înregistrăm la Judecătorie ADI-ul pentru zona Sepsi. (...) Va trebui să se facă studiu de oportunitate și ne-am angajat că vom găzdui cele 45 de stații de alimentare cu energie electrică. (...) Pericolul este că foarte mulți depun cereri pentru autobuze și degeaba avem noi o sumă care e rezervată pentru municipiu, dacă numărul de autobuze atinge ținta la nivel național, rămânem fără. De aceea ne-am grăbit să facem repede acest demers. E foarte straniu cum se procedează (n.red. în obținerea de finanțări prin PNRR), trebuie să fii rapid și să ai informații la zi”, ne-a spus, după ședința de joia trecută, viceprimarul Tóth-Birtan Csaba.
Pe lângă modernizarea și extinderea transportului în comun, printre beneficiile acestui proiect se numără și faptul că nivelul de CO2 va fi redus semnificativ, „întrucât autobuzele electrice nu vor produce emisii care să afecteze mediul înconjurător”, mai arată documentele oficiale.
Investiția este o completare a proiectului câștigat deja de Primăria Sfântu Gheorghe, prin POR, astfel încât transportul public în comun să fie modernizat nu doar în oraș, ci și în împrejurimi.
„Municipiul Sfântu Gheorghe își propune continuarea demersurilor începute în cadrul POR 2014 -2020 privind asigurarea unui serviciu eficient de transport public de călători și îmbunătățirea condițiilor pentru utilizarea modurilor nemotorizate de transport, în vederea reducerii numărului de deplasări cu transportul privat (cu autoturisme) şi reducerea emisiilor de echivalent CO2 din transport.
Astfel, în vederea dezvoltării orașului și creșterii calităţii vieții locuitorilor zonei urbane și periurbane Sfântu Gheorghe, autoritatea publică locală își propune extinderea sistemului de transport public local de persoane și la nivel periurban, prin achiziția de autobuze nepoluante. Reţeaua de transport dezvoltată va susține mobilitatea persoanelor și mărfurilor, creând astfel cadrul pentru afirmarea municipiului Sfântu Gheorghe până în 2030 ca oraș inteligent, îmbunătățirea calităţii vieții și a mediului urban, un mediu urban atractiv, modern, ecologic și accesibil pentru locuitorii săi, pentru turiști și pentru locuitorii zonei metropolitane, care învață sau muncesc în oraș”, se prezintă în actele oficiale ale primăriei.
În ședința ordinară a lunii aprilie, Consiliul Local Sfântu Gheorghe a aprobat asocierea municipiului cu alte 12 localităţi în vederea înfiinţării Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară „Zona metropolitană Sepsi”. Sunt cuprinse astfel comunele Reci, Ozun, Chichiş, Arcuş, Valea Crişului, Ghidfalău, Micfalău, Bodoc, Malnaş, Bixad, Moacşa și probabil și Ilieni. Sediul central va fi în reședința de județ.
Scopul asociației va fi de a facilita cooperarea între unităţile administrativ-teritoriale componente şi de a crea un instrument de dezvoltare durabilă a întregii zone.
Actele oficiale mai arată și că Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană şi Planul de Mobilitate Urbană Durabilă pentru Zona Metropolitană, împreună cu documentele de înfiinţare ale asociaţiei, urmează să fie depuse la ADR Centru pentru verificare până în data de 30 iunie.
Un alt demers, cu alte 12 autobuze, aflat în derulare
La finele anului trecut, Primăria Sfântu Gheorghe anunța că Planul de Mobilitate Urbană Durabilă conține o serie de intervenții care privesc modernizarea transportului public urban, cum ar fi achiziționarea de autobuze electrice, construirea de stații de autobuz moderne, dar și de piste pentru biciclete ori de trotuare. Ar fi vorba despre achiziționarea altor 12 autobuze ecologice cu propulsie electrică (demers aflat la stadiul de licitație publică), dar planurile autorităților prevăd și extinderea rețelei pentru bicicliști sau înființarea a 16 puncte de bike sharing cu aproape 200 de biciclete. Lucrările de modernizare și investițiile planificate vor fi finalizate până la sfârșitul anului 2023.
Foto: arhivă/ilustrativ