Planuri pentru 2010 la Ambulanţa Covasna
Criză sau nu şi în ciuda lipsei acute de personal cu care se confruntă, Serviciul de Ambulanţă Covasna a funcţionat şi anul acesta la foc continuu şi are în plan pentru anul viitor inclusiv o serie de acţiuni pe care speră să le realizeze cu ajutorul autorităţilor judeţene şi locale.
Directorul Serviciului, Tiberiu Poştoacă, a afirmat că în 2010, cu sprijinul Consiliului Judeţean, se pare că vor reuşi să demareze o acţiune de consolidare a garajului din staţia Sfântu-Gheorghe, vechi de mai bine de 30 de ani, în timp ce la Baraolt Primăria încearcă să cuprindă într-un proiect european staţia care stă să se dărâme, proiect prin care vechea staţie să fie înlăcuită de una nouă, modernă. Între timp, la Întorsura Buzăului Primăria a racordat recent staţia din oraş la încălzirea centrală, la Târgu-Secuiesc tot autorităţile locale au refăcut acoperişul prin care se infiltra apa, iar la Covasna fie cu sprijinul CJ, fie al Consiliului Local, trebuie terminată partea de mansaradă a staţiei şi refacerea acoperişului.
Microstaţii la Belin, Micfalău şi Breţcu.
În afara acestor staţii care funcţionează în oraşe, Serviciul de Ambulanţă şi-a propus încă de acum 4 – 5 ani să înfiinţeze alte trei microstaţii la Belin, Micfalău şi Breţcu, dar socoteala de acasă nu se potriveşte mereu cu cea din teren, astfel că uneori fie nu aveau clădire, alteori dacă aveau clădire erau posturile blocate şi nu aveau maşină de intervenţie, şi aşa mai departe.
Tiberiu Poştoacă a explicat că înfiinţarea unei microstaţii la Belin ar fi foarte utilă pentru a acoperi acea zonă, dacă ne gândim că pe axa Vâlcele – Araci - Belin nu există niciun astfel de punct şi timpii de intervenţie sunt mari, la Micfalău ar fi acoperită partea spre Baraolt, Bixad, iar la Breţcu deşi nu este foarte departe de Târgu-Secuiesc, reprezintă calea cea mai bună de acces spre graniţa cu Bacău, iar de la Târgu până la graniţă sunt aproape 50 de km.
„De la Tg Secuiesc până la limita de judeţ sunt 49 de km, ori dacă se întâmplă un accident de circulaţie la 40 de km, care e de grad zero, trebuie să ajungem repede”, a spus directorul Ambulanţei.
Pentru înfiinţarea acestor microstaţii, Tiberiu Poştoacă a precizat că „aşteptăm cu interes şi multă speranţă“ sprijinul autorităţilor locale, care de altfel s-au arătat interesate. Mai ales la Belin, povesteşte directorul Ambulanţei, la un moment dat acum doi ani acolo au existat discuţii cu primarul şi găsiseră un spaţiu în sediul Diakonia, la fel şi garaj pentru maşină potenţială de intervenţie, dar a rămas la stadiul de idee, întrucât nu aveau nici maşină şi nici posturi pe care să angajeze oameni.
Defibrilatoare noi
Din punctul de vedere al dotării, Ambulanţa stă mult mai bine decât în ceea ce priveşte personalul – cu 30% sub minimul impus de normele legale – şi recent a primit şase defibrilatoare noi care vor fi montate pe maşinile de intervenţie în locul celor vechi, uzate.
Ambulanţa dispune în prezent de 37 de maşini de intervenţie şi ar mai fi loc de câteva, până la 51, însă situaţia din acest punct de vedere s-a îmbunătăţit faţă de anii anteriori.
Problema rămâne la personal – doar 3 medici sunt activi faţă de 23 de câţi ar fi nevoie în realitate – şi alţi angajaţi se apropie de pensie. Necazul face ca nici voluntarii care mai dau o mână de ajutor să nu poată fi plătiţi.
„Prin lege, medicii au program redus la 7 ore zilnic, nu ai voie să faci ore suplimentare, sau şi dacă faci, nu se pot plăti. E aberant ca şi atunci când găsim voluntari, să nu-i putem plăti”, a spus Tiberiu Poştoacă.
În ceea ce priveşte finanţarea de la Casa de Asigurări de Sănătate, anul acesta a „mers bine”, spune directorul Ambulanţei, neplăcerile fiind create din cauza concediului forţat. Având în vedere specificul activităţii lor, precum şi lipsa de personal, angajaţii de aici au lucrat astfel şi în zilele fără plată, atât în noiembrie, cât şi în decembrie.
Ana Sidon