Noua modă a toamnei printre tineri: mersul la vot
Inițiatorii proiectului Generația VOT spun că „Tinerii vor să joace… Țară, țară, vrem votanți!”
De multe ori ne întrebăm, poate în gând, sau uneori în discuțiile cu prietenii și apropiații „ce viitor pot avea în localitatea, județul sau țara asta?”, fiind nemulțumiți de evoluția acestora, fie ele comunități locale sau chiar întreaga țară. Totuși, atunci când avem oportunitatea să alegem viitorul lider al comunității sau al țării noastre, auzim din ce în se mai des opinii ca: „Votul meu nu contează!” și „Toți sunt la fel!”. Generația VOT își propune să ne aducă aminte că fiecare vot contează, iar pentru a-și duce mesajul cât mai departe, au lansat două pagini în mediul online, stickere, gif-uri și glume – toate acestea pentru a arăta tinerilor că mersul la urne este ceva cool!
„Keith Elison spunea: „A nu vota nu este un protest. Înseamnă că te predai. Generația tânără a hotărât că nu vrea să se predea””, spun tinerii inițiatori ai proiectului Generația VOT
Cristi Drăgan și Tushar Advani, cei care au întemeiat proiectul care își propune să facă mersul la urne mai popular în rândul tinerilor, spun că încă de mici copiilor li se spune că sunt prea mici pentru a înțelege anumite lucruri, deci, sunt de părere aceștia, acesta este motivul pentru care generația tânără merge într-un număr foarte mic la vot.
„Dreptul de VOT este prin excelență unul dintre drepturile cetățenești fundamentale nominalizat de către Constituția României la art. 36. Doar prin faptul că acesta se numără printre puținele drepturi reținute de legea fundamentală, de Constituție, ar trebui să înțelegem importanța pe care acesta îl are în România, un stat democratic și social în care noi, poporul, trebuie să avem ultimul cuvânt.
Toate acestea sunt cuvinte mari, poate prea mari pentru un tânăr român care abia a împlinit 18 ani și se vede pentru prima dată în fața unor viitoare alegeri. De multe ori tinerilor li se spune că sunt prea mici pentru a înțelege lucrurile și ajung să creadă că votul lor nu contează. Din cauza aceasta procentajul de prezență la urnele de vot în rândul generației tinere este tot mai mic, iar asta a început să ne sperie pe toți cei care ne dorim să avem un viitor în România.
În contextul acesta au apărut Cristi Drăgan și Tushar Advani, doi tineri implicați și pricepuți la a da naștere comunităților, care au găsit o soluție pe măsura acestei probleme și anume Generația VOT - o gașcă unde mersul la urne e ceva cool”, transmit, într-un comunicat de presă, inițiatorii proiectului.
Ce este Generația VOT?
Proiectul se bucură de peste 1.200 de urmăritori pe pagina de Instagram, acolo unde în ultima vreme se strâng tinerii pentru mișcări civice, conform lui Cristi Drăgan și Tushar Advani.
„Generația VOT este o comunitate online făcută de tineri pentru tineri, unde expresiile formale și exprimările pe ocolite nu își au locul. Cum am spus în incipit, este o gașcă unde mersul la urne este cool.
Ei sunt tinerii din ziua de azi – dedicați, ambițioși, curajoși, responsabili și gata de acțiune. Ei sunt cei care s-au săturat de nu ies la vot pentru că nu am cu cine vota sau de lasă că merge și așa. Ei sunt cei care știu că pot face orice și care, culmea, o și fac. Prin ei mă refer la cei peste 1200 de urmăritori ai paginii Generația VOT. Și da, vorbim despre o pagină de Instagram, pentru că mișcările tinerilor acolo se duc. Și da, tinerii stau atât de mult cu ochii în telefon și pentru astfel de inițiative care aduc beneficii imense societății.
Pentru tineret, subiectul politică este destul de tern și de insipid pentru că vine adesea îmbrăcat în ceva pentru oameni mari.
Generația VOT i-a pregătit politicii o schimbare de look. Tinerii Generației VOT vor să discute ca între prieteni despre a vota și despre lumea politică – simplu, fără complicații și plin de haz, de creativitate și de culori. Ei vor să meargă împreună la vot, cât mai mulți, pentru ca vocea să le fie auzită.
Generația VOT își dorește conștientizarea unei probleme stringente – absenteismul la urnele de votare în rândul tinerilor, în special a celor între 18 și 24 de ani”, se mai arată în comunicatul de presă.
Cine sunt Cristi și Tushar, inițiatorii Generației Vot?
Cei doi inițiatori ai proiectului au experiență atunci când vine vorba despre astfel de proiecte. În timp ce Cristi Drăgan a trăit și studiat în SUA, Coreea de Sud, India, Germania și Argentina, Tushar Advani este de origine indiană, locuiește de cinci ani în România și a terminat o facultate în domeniul turismului.
„Cristi Drăgan are 22 de ani și studiază la Minerva Schools în Statele Unite ale Americii. Tocmai ce s-a mutat pentru un semestru la Londra. A trăit, studiat și lucrat în SUA, în Coreea de Sud, în India, în Germania și în Argentina. Cristi este un om de acțiune care iubește să caute soluții pentru problemele supărătoare ale societății și să se implice în proiecte pentru tineri și pentru comunitatea sa. Tushar are 20 de ani și a terminat recent Facultatea de Economia Turismului Intern și Internațional de la Universitatea Româno-Americană. Este indianul care de 5 ani stă în România, și se implică în tot ce poate aduce binele în comunitate. Cristi este co-fondator al târgului de cursuri și voluntariat pentru liceeni, Opportunity Weekend, iar Tushar face parte din echipa principală a acestuia. Amândoi sunt co-fondatori ai proiectului online When It’s Over care în primele luni ale pandemiei amintea celor peste 13 000 de urmăritori din toată lumea că în curând ne vom putea bucura din nou de lucrurile mărunte și de libertate. Pe scurt, sunt doi tineri doritori să schimbe ceva în societatea în care trăiesc. Mai mult decât atât, sunt doi tineri care au învățat că ideile nu au nicio valoare dacă nu le pui în practică”, arată sursa citată anterior.
Generația VOT s-a născut din dorința de a găsi o soluție pentru ca tinerii să nu mai fie în frunte la absenteismul de la urnele de vot, iar inițiatorilor nu le-a luat prea mult timp până când au luat decizia să dea naștere comunității de tineri unde mersul la vot este la modă.
„Generația VOT s-a născut din curiozitate. Mai exact, Generația VOT s-a născut din curiozitatea lui Cristi și a lui Tushar de a vedea care este situația cu prezența la VOT în rândul tinerilor. Conștientizând cat de gravă este problema, cei doi au decis să încerce să găsească o soluție. În aceeași seara au dat naștere unei comunități în care tinerii să se susțină reciproc și să se convingă că merită sa iasă la vot – o gașcă unde votul devine din datorie ceva cool”, explică inițiatorii.
Ce a făcut Generația VOT până acum?
Chiar dacă mare parte din activitatea Generației VOT are loc în mediul online, aceștia au avut vizibilitate și în mediul offline, pe străzile mai multor orașe și localități mari sau mici din țară, datorită tinerilor care au ieșit cu pancarte pe care erau scrise mesaje care încurajau mersul la vot.
Până în prezent Generația VOT a demarat fel de fel de campanii, de la postări amuzante, la citate celebre și până la a lansa primele stickere și GIF-uri de pe Instagram pe tematica votului în limba Română. Toate acestea au fost posibile datorită zecilor de designeri grafici și artiști din țară care au participat la un call to art organizat de echipă. Lucrări de tot felul continuă să fie trimise către echipa Generația VOT, constituind design-urile care vor înfrumuseța mii de Instagram Story-uri ale tinerilor din România în întâmpinarea alegerilor.
Generația VOT a ieșit și din mediul online în stradă. Prieteni din diferite colțuri ale țării (București, Brașov, Constanța, Timișoara, Bran, Bușteni, Câmpina) au ieșit cu pancarte în grupuri mici și ținând cont de măsurile de siguranța. Ei au preluat expresiile consacrate ale Generației VOT precum „te scot la un vot?” sau „dragoste la prima votare” pentru a le arăta tinerilor de pretutindeni că pe 27 septembrie este nevoie de o mobilizare generală”, se anunță în comunicatul de presă.
Ce își propune Generația VOT să facă?
Principalul obiectiv în viitorul apropiat al proiectului este ca pe 27 septembrie, la alegerile locale, să iasă cât mai mulți tineri la vot, iar acest lucru nu ar fi posibil fără organizațiile de elevi și studenți din țară, spun reprezentanții mișcării.
„În perioada următoare, Generația VOT își propune să scoată tinerii la vot pentru alegerile locale din 27 septembrie. Își propune să impactele cat mai mulți tineri și să-i facă să înțeleagă cât de importantă este prezența la VOT. Impactul echipei nu ar însemna nimic fără susținerea organizațiilor de elevi și de studenți din țară, ori fără suportul altor organizații și proiecte care au ales să se alăture mișcării online și offline. Nu se vor opri aici. Vor continua cu și mai mare putere pentru alegerile Parlamentare (pentru care deja au început să scrie motto-uri noi) și speră să reușească să facă spiritul civic să fie cool (și doar în vreme de votare). Generația VOT vrea să poată spune peste 10 ani că toate eforturile au contat”, speră tinerii implicați civic.
Care sunt câteva din valorile Generației VOT?
Sunt patru valori pe care cei pentru care votul poate fi ceva la modă și le-au însușit:
„Proactivitate – Generația VOT susține tinerii să-și implementeze ideile, să nu le lase pe acestea doar la stadiul de simple teorii.
Autenticitate – toate mesajele aduse în spațiul public de Generația VOT sunt simple și specifice tinerilor, sunt jucăușe, vesele și mereu emană autenticitate.
Imparțialitate – Generația VOT își propune doar a invita tinerii la vot, nu a le spune cu cine să voteze, motiv pentru care păstrează neutralitatea politică.
Responsabilitate – Generația VOT se vrea o gașcă de oameni pregătiți să facă ce este necesar pentru binele comunității din care fac parte, gata să dea importanță spiritului civic și mersului la vot”, anunță tinerii de la Generația VOT.
Care este mesajul Generației VOT pentru tinerii din România?
„Dragi prieteni, anul acesta nu a fost deloc blând cu noi, însă ne-a arătat cât de departe ne pot duce solidaritatea și faptele mici, dar bune. De aceea, sperăm ca pe 27 septembrie să ne strângem la urne ca niciodată. Sperăm ca 2020 să fie anul când am pus în cui fraze de tipul toți sunt la fel sau la ce contează votul meu? și să le înlocuim cu a venit rândul meu și o să schimb cev. Ne-am plâns destul, este momentul să acționăm. Poate nu sărim noi de la rău la excelent, dar suntem siguri că la un binișor tot ajungem.
Bunicii și chiar părinții noștri au luptat pentru dreptul de a alege și de a-și exprima propriile opinii. Acum este timpul nostru să facem un pas spre o societate educată și gata de o schimbare spre mai bine.
Dacă în viața personală nu lăsăm ca altcineva să decidă ce e mai bine pentru noi și familiile noastre, de ce să lăsăm pe cineva să decidă viitorul țării? Putem să aducem multe schimbări, oricât ne-ar spune lumea că suntem de mici. Trebuie să începem de undeva. Alegerile locale sunt o oportunitate pentru a ne face vocile auzite. Haideți să le transformăm într-un megafon al Generației VOT!
Așadar, te scoatem la un vot?
Cu drag,
GV
Termin această incursiune în lumea Generației VOT spunându-vă că antrenamentele pentru „Țară, țară, vrem votanți” încep să se intensifice. Veniți repede și voi ca să nu pierdeți cele mai importante momente. Pe 27 septembrie jucăm prima rundă oficială”, au transmis, în final, inițiatorii proiectului.
Sursa foto: Generația VOT
David Leonard Bularca