Like-uri, bani și lacrimi de bucurie - vlogging-ul din județul Covasna
De câțiva ani, la nivel mondial, tinerii vloggeri, adică bloggeri video, tind să ia locul vedetelor muzicale și de cinema printre persoanele cele mai influente în rândul tinerilor. Fenomenul ia amploare și în România, cu nume ca Mikey Haș (Mihai Holhoș), Tequila (Bianca Adam) sau Levi Elekes, care influențează, împreună, milioane de tineri din toată țara.
În acest context, vlogging-ul nu avea cum să ocolească județul Covasna, unde tinerii sau mai puțin tineri video bloggeri răspund la provocări, prezintă cărți sau își prezintă locuințele, generând de la sute la milioane de vizualizări pe un clip. Din județul nostru provine unul dintre cei mai influenți bloggeri din România de limbă maghiară, Dezső Bence. Adolescentul din Sfântu Gheorghe are peste 270.000 de abonați la contul său de YouTube și care își permite deja să-și plătească mai mulți colaboratori. Diana C (Diana Condurache), tot din Sfântu Gheorghe, cu peste 8000 de abonați, e deja asaltată de fani la întâlnirile utilizatorilor de YouTube, în timp ce Yuki Black (Mălina Barbu), din Întorsura Buzăului, are puțin peste 830 de abonați, dar e fericită să facă parte dintr-o comunitate care o inspiră. Despre vârsta celor care îi urmăresc, despre modul în care pot câștiga sau deja câștigă bani acești tineri și despre alte bucurii ale vlogging-ulu, în rândurile de mai jos.
„După mine, doar videourile în care am un ‘speech’ sau fac colaborări/provocări se încadrează la secția de vlogging”, oferă Diana Condurache (20 de ani) o definiție. După definiția ei, dar o parte dintre videourile sale se încadrează în această categorie, restul reprezentând interpretări muzicale proprii ale unor piese la modă. „Aș putea face o comparație cam slăbuță, dar merge. Așa cum cărțile au fost 'ecranizate', dacă pot folosi cuvântul ăsta, devenind filme... așa s-a întâmplat și cu blogging-ul și vlogging-ul. Practic pentru un vlog, noi ne pregătim un sketch pe care îl citim în mare parte și ne filmăm făcând asta. Sperând să inspirăm și să ajutăm o grămada de oameni”, adaugă Diana. În „grămada” de mii de oameni care o urmărește, „majoritatea au între 9 și 16 ani, dar am primit multe comentarii și de la oameni majori care îmi apreciază munca”. În cazul lui Dezső (18 ani), publicul are între 16 și 21 de ani, în timp ce Yuki (18 ani), care are un blog despre cărți, spune că „publicul este destul de diversificat, vârsta fiind irelevantă când vine vorba de citit.”
În ceea ce privește banii, dintre acei vloggeri cu care am vorbit, doar Dezső câștigă bani din publicitate. „Muncesc împreună cu mai multe firme și am o marcă proprie de vestimentație”, spune Dezső, care, potrivit Haromszek și Transindex, își permite deja să plătească mai mulți colaboratori, cum ar fi un jurist, un designer și un manager. Fiind un vlogger de limbă maghiară, majoritatea firmelor cu care colaborează pentru publicitate sunt din Ungaria. „Îmi doresc să locuiesc acolo, acum călătoresc prea mult”, adaugă tânărul de 16 ani. „Deși statisticile arată că eu deja câștig bani din YouTube, pot spune sincer că nu am acceptat parteneriatul, încă. Dar probabil, pe viitor, când voi avea o comunitate mai mare, îl voi accepta. Momentan, merg pe ideea că vreau să fiu un exemplu pentru generația care vine din spate și nu prea mă interesează partea financiară”, spune Diana. La nelămurirea noastră privind „deja câștig bani”, ne răspunde: „Pe internet se pot vedea statisticile fiecărui canal de YouTube. Se pot vedea evoluția vizualizărilor, a abonaților, dar şi a banilor câștigați. Eu încă nu am acceptat niciun fel de parteneriat cu YouTube, deci nu primesc nimic, dar statisticile acelea arată cât ar trebui sa primesc, dacă aș monetiza videourile. Banii se câștigă pentru vizualizările reclamelor. Nu a videourilor. Acele reclame enervante care apar pe parcursul videourilor. Se câștigă destul de bine, dar se cere şi calitate bună si content bun, iar aparatura costă foarte mult.“. „Nu, nu am câștigat bani din vlogging. Banii ar ajuta într-o anumită măsură, ne-ar ajuta destul de mult să putem investi într-un echipament tot mai bun. Împreună cu un prieten, Benny, încerc să fac un conținut cât mai bun, cât mai diversificat și care să ajute comunitatea de cititori din România prin recomandări tot mai bune. Încercăm să ne perfecționăm în tot ceea ce facem: de la modul în care filmăm până la conținut și montaj. Suntem într-un continuu proces de ajunge mai buni”, îmi spune Yuki.
Banii nu sunt însă totul în vlogging. O răsplată importantă este apartenența la o comunitate, cum Booktube, care îi adună pe vloggerii care vorbesc despre cărți, după cum detaliază Yuki: „Booktube-ul este acea parte a internetului în care oamenii decid să vorbească despre cărți într-un mod inedit: adică în fața unei camere de filmat! Păreri, recomandări de carte, probleme de cititori, ultimele cărți cumpărate: acestea sunt doar câteva dintre subiectele pe care le poți întâlni într-o asemenea comunitate. O comunitate definită de oameni și de plăcerea comună a cititului. Ce-ți poți dori mai mult?“. În ceea ce o privește pe Diana, participând la întâlnirile vloggerilor, ea a făcut cunoștință nu doar cu personalități ale internetului, cum ar fi BRomania, ci și cu vedete ca Inna - „am stat de vorba cu ea la Global Studios, ca și cum am fi fost prietene toata viața, am mâncat prăjituri, e foarte drăguță“.
Însă nicio experiență nu pare să se compare cu întâlnirea cu fanii. Pentru Diana, care este și handbalistă la Sepsi SIC, aceste întâlniri se petrec și înainte de meciuri. „Nu am spus ce amuzant și ciudat e, în același timp, când anunț pe Instagram sau oriunde altundeva că am meci într-un oraș. Pun ora și sala la care joc și vin abonați la meciuri, iar în timpul pauzei sau după meci fac poze cu mine și vor autografe”, spune Diana. „Am primit ‘maimuțoi’ și dulciuri și scrisori, desene de la fani. (eu îmi numesc abonații DIAmante). Încep și eu să am emoții când văd că lumea tremură sau sunt emoționați să discute cu mine. Unii plâng când mă iau in brațe”, mai spune tânăra, adăugând: „Vreau să fac asta toată viața. Să inspir lume și să fiu un exemplu“.