ACTUALITATE 4 februarie 2022

Intersecția 1 Decembrie – Bălan, un punct „fierbinte” din Sfântu Gheorghe

de Iulia Drăghici - Taraș | 4026 vizualizări

Ce soluții sunt pentru îmbunătățirea siguranței rutiere, dacă din 2020 și până la începutul lui 2022 s-au înregistrat 15 accidente 

Nu mai este nicio îndoială că intersecția dintre strada 1 Decembrie 1918 și Bulevardul Gen. Grigore Bălan din Sfântu Gheorghe, una dintre cele mai aglomerate din oraș la orele de vârf, reprezintă un punct „fierbinte” din perspectiva evenimentelor rutiere. O statistică a Inspectoratului de Poliție Județean (IPJ) Covasna, furnizată la solicitarea ziarului Observatorul de Covasna, arată că în perioada ianuarie 2020 – ianuarie 2022, acolo au fost 15 accidente. Dezbaterea privind siguranța rutieră pornește în primul rând de la faptul că în anumite perioade (seara și în weekend) semaforizarea nu mai funcționează. Dar datele IPJ arată că multe accidente au loc și când acestea sunt în funcțiune. Autoritățile spun că există informații că zona este problematică, că se caută soluțiile cele mai bune, respectiv că odată cu modernizarea transportului în comun se va implementa un sistem cu semaforizare inteligentă acolo. 

Statistica IPJ Covasna dezvăluie faptul că în 2020, 2021 și primele săptămâni din 2022, 15 accidente s-au înregistrat în intersecția dintre strada 1 Decembrie 1918 și Bulevardul General Grigore Bălan din Sfântu Gheorghe. Dintre acestea, patru accidente au fost încadrate ca fiind „grave”. Interesant este că majoritatea au avut loc în timpul în care funcționa semaforizarea în zonă. 

În anul 2022, în intersecția menționată, a avut loc un accident rutier, la data de 09.01.2022, ora 17.08, duminica. În urma accidentului rutier a rezultat rănirea uşoară a unei persoane și pagube materiale.

În anul 2021 în intersecția în cauză, au avut loc 8 evenimente rutiere, dintre care 4 soldate doar cu pagube materiale, un accident soldat cu rănirea gravă a unei persoane și pagube materiale, respectiv 3 accidente soldate cu rănirea ușoară a 3 persoane și pagube materiale produse autovehiculelor implicate. Dintre aceste accidente rutiere, câte două au avut loc în zilele de joi şi sâmbătă și câte un accident în zilele de luni, miercuri, vineri și duminică. Toate accidentele rutiere au avut loc în intervalul orar 07.40-17.25.

În anul 2020, în intersecția menționată, au avut loc 6 evenimente rutiere, dintre care unul soldat cu pagube materiale, 3 accidente soldate cu rănirea gravă a 3 persoane și pagube materiale și 2 accidente soldate cu rănirea uşoară a 2 persoane și pagube materiale produse autovehiculelor implicate. Dintre aceste accidente rutiere, două au avut loc în ziua de vineri și câte un accident în zilele de luni, marţi, miercuri și joi. Toate accidentele au avut loc în intervalul orar 13.00 – 18.55”, se arată în statistica furnizată de IPJ. 

În unul dintre accidentele petrecute în intersecția respectivă, la finele lunii decembrie, s-au înregistrat pagube materiale în valoare de 8.000 de euro, care nu pot fi acoperite integral de compania de asigurări, ne-a spus chiar unul dintre șoferii implicați, cel considerat nevinovat de producerea accidentului. 

Acesta, dar și alți cetățeni ai orașului, solicită autorităților să ia măsuri concrete, pentru a se evita astfel de situații. 

Antal Árpád: pe locul întâi e pietonul 

Primarul Antal Árpád spune că știe că intersecția respectivă este problematică și că trebuie făcută o analiză mai complexă, care să arate clar cauzele producerii accidentelor. Tot el a precizat și că prioritatea pentru autorități atunci când se fac politicile publice locale pe partea rutieră este siguranța pietonului. 

Cunoaștem aceste probleme. Chiar am primit primul draft al studiului de mobilitate și avem și în acest studiu o hartă unde sunt marcate toate zonele din oraș unde au fost mai multe accidente în ultima perioadă. Evident, în condițiile legislative actuale vom lua măsurile care se impun. E foarte important să avem și propuneri din partea Poliției. Trebuie analizat. Eu întotdeauna am fost ca pe locul întâi să fie pietonul. Și tocmai de aceea în municipiul Sfântu Gheorghe nu există nici un semafor unde să fie verde și pentru pietoni și pentru autoturisme, așa cum sunt, de exemplu, în marile orașe, de exemplu când ai verde la pietoni și la dreapta are și mașina. Așa a fost cândva la intersecția dintre Grigore Bălan și Oltului. Am luat decizia, chiar dacă asta înseamnă ca termenele de verzi să fie mult mai scurte pentru toată lumea, dar am spus: când e verde pentru pietoni, trebuie să fie roșu pentru autoturisme. Așa este și la această intersecție. Dacă cineva vine cu niște propuneri concrete, de exemplu, că și în weekend trebuie să funcționeze semaforul pentru că altfel sunt accidente, putem să luăm această decizie. Dar trebuie să vedem exact ce putem să facem, pentru că, până la urmă, noi nu putem reglementa cu legi sau cu hotărâri neatenția unor oameni. Poți să pui 10 semafoare, dar dacă cineva e neatent și nu ține cont de roșu sau de galben vor fi accidente. (...) Dacă accidentele se datorează altor cauze decât neatenția efectiv a unor șoferi, atunci se pot lua decizii și pot fi schimbate reguli. Dar nu văd ce regulă pot eu schimba, dacă cineva nu e atent”, ne-a declarat primarul, care a precizat și că ar trebui făcută o analiză pe fiecare accident în parte, să se stabilească astfel problema care a dus la producerea evenimentelor rutiere în zona respectivă. 

Toate deciziile în ceea ce privește circulația le luăm împreună cu poliția. De la schimbarea sensului străzii, până unde sunt marcate trecerile de pietoni”, a mai punctat Antal Árpád. 

Semaforizare inteligentă legată de mersul autobuzelor 

Legat de implementarea unei semaforizări inteligente, primarul spune că aceasta va deveni realitate odată cu modernizarea transportului în comun și că timpii de așteptare vor fi setați după mersul autobuzelor, pentru ca acestea să devină cât mai eficiente. 

Exact la această intersecție o să punem un semafor inteligent, care va fi inclusiv conectat la sistemul de transport în comun. În sensul în care, de exemplu, un autobuz are o întârziere de 20 de secunde la stația din fața Berăriei, atunci semaforul va fi mai repede verde pentru autobuz, ca să mai recupereze 10 secunde. Și totul se va axa pe transportul în comun. Pentru că asta ne dorim. Nu putem face niște schimbări foarte radicale, dar asta ne dorim: ca în primă fază cam peste doi ani, apoi peste cinci ani să se schimbe inclusiv prin felul în care vom construi infrastructura. Vom face ca totul să fie în avantajul celui care folosește transportul în comun. Dar asta evident în momentul în care și transportul în comun va fi mai civilizat și mai predictibil”, a mai spus primarul. 

De ce s-a renunțat la ideea de a face acolo sens giratoriu 

Spațiul public din Sfântu Gheorghe a fost în urmă cu puțini ani scena unei dezbateri pe tema construirii unui sens giratoriu în zona respectivă, ca soluție pentru fluidizarea traficului și îmbunătățirea siguranței rutiere. Ideea a picat însă, spune primarul, pe fondul argumentului că giratoriul, deși benefic pentru mașini, ar fi fost în detrimentul pietonilor. 

Eu am fost pentru sensul giratoriu, dar specialiștii m-au convins că nu e cea mai bună soluție. Două lucruri ar fi însemnat sensul giratoriu: unu – să fie mutate trecerile de pietoni mult mai departe de intersecție. Practic ar fi fost o decizie în favoarea mașinilor și în defavoarea pietonilor. (...) Și doi: exact semaforul inteligent pentru autobuze. Dacă e sens giratoriu, nu poți să îl ajuți pe cel care vine cu transportul în comun. (...) Aceste argumente au fost în față cu argumentul că sensul giratoriu, din punct de vedere urbanistic arată mult mai bine și argumentul că pentru mașini, în general, ar fi fost mai comod. În general, pentru că și aici se împart părerile, pentru că sunt foarte mulți care nu se comportă cum ar trebui în sensurile giratorii. Și oricum se spune că în sensurile giratorii sunt mai multe accidente decât în intersecții semaforizate”, a explicat Antal Árpád. 

Poliția: „se impune funcționarea continuă a semafoarelor (inclusiv în zilele de weekend)”

Tot în răspunsul transmis de IPJ Covasna redacției noastre se notează faptul că semaforul ar trebui să fie funcțional în permanență în intersecția dintre 1 Decembrie și Grigore Bălan, lucru care nu se întâmplă în această perioadă. 

Din perspectiva siguranței rutiere, apreciem că, în intersecția menţionată, se impune funcţionarea continuă a semafoarelor (inclusiv în zilele de weekend) pentru prevenirea accidentelor rutiere și protejarea participanților la trafic”, a transmis IPJ, dar, totodată, a precizat și că „Nu au fost identificate solicitări scrise către administratorul drumului public în acest context.”

Oamenii legii spun și că, pentru prevenirea accidentelor, polițiștii acționează periodic în zona intersecției respective, „pentru dispunerea măsurilor corespunzătoare, în cazul în care se constată încălcări ale prevederilor legale”. 

În final, primarul din Sfântu Gheorghe a spus și că în perioada următoare va convoca într-o ședință celelalte autorități responsabile pe acest subiect și că împreună vor căuta cele mai bune soluții. 

Distribuie articolul:  
|

ACTUALITATE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.