ACTUALITATE 23 februarie 2015

Întâlnire de lucru pentru introducerea sistemului dual de învăţământ

de Mirela Cara Dragu | 481 vizualizări

Contextul economic şi legislativ din România, un obstacol de depăşit în vederea introducerii sistemului dual de învăţământ

La Liceul Tehnologic „Puskás Tivadar“ din Sfântu Gheorghe a avut loc luni o întâlnire între reprezentanţi ai Inspectoratului Şcolar Judeţean şi agenţii economici interesaţi de colaborarea cu unităţile de învăţământ, în vederea formării profesionale a viitorilor absolvenţi prin sistemul dual de învăţământ. Acesta funcţionează foarte bine în mai multe state din Europa Occidentală, cum sunt Germania, Danemarca sau Elveţia, şi ar putea fi introdus şi în România.

La întâlnire au participat Radu Gabriel, inspector de specialitate şi coordonator regional pentru Regiunea Centru în cadrul Centrului Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic, Marius Popescu, inspector şcolar de specialitate pentru Învăţământul Profesional şi Tehnic, Keresztély Irma, inspector general IŞJ, şi reprezentanţi ai mediului de afaceri din Judeţul Covasna. Scopul întâlnirii a fost acela de a discuta care sunt posibilităţile de introducere a sistemului dual de învăţământ în România, care sunt eventualele obstacole ce trebuie înlăturate şi cum se poate colabora, astfel încât rezultatul să-i avantajeze deopotrivă pe angajaţi şi pe angajatori şi să conducă la o dezvoltare economică, atât la la nivel naţional, cât şi la nivel judeţean.

Alternativă la sistemul tradiţional

În cazul în care va fi introdus în şcolile din România, sistemul dual de formare profesională a elevilor nu va elimina forma actuală de învăţământ, ci se va dezvolta ca o alternativă la sistemul tradiţional. Momentan, sistemul dual a fost adoptat de câteva zone din ţara noastră, respectiv Timişoara, Sibiu şi Braşov, unde şcoala profesională Kronstadt a demonstrat că un astfel de sistem de formare profesională poate funcţiona şi în România.

Dacă se urmează modelul ţărilor occidentale, sistemul presupune încheierea unui contract de colaborare între o unitate de învăţământ şi un agent economic. Acesta din urmă va suporta plata unui salariu lunar, inclusiv pe timpul concediilor, pentru elevii care vor opta pentru varianta formării profesionale în sistem dual.

Trei piedici în introducerea sistemului

Cei peste 30 de agenţi economici participanţi la întâlnirea de luni au identificat trei aspecte importante care îngreunează introducerea acestui tip de formare profesională în învăţământul românesc. Primul dintre ele este cadrul legislativ. În ţara noastră nu există o lege a formării profesionale. Astfel, prin natura colaborării dintre şcoală şi agentul economic, se impune modificarea legii învăţământului naţional, dar şi a legislaţiei muncii şi legii taxelor şi impozitelor. „Agenţii economici ar trebui să beneficieze de scutiri de impozite având în vedere faptul că ei vor plăti salarii fără să aibă garanţia că la sfârşitul perioadei de studii elevii în care au investit vor rămâne în companiile lor – a spus unul dintre reprezentanţii mediului de afaceri local, prezent la întâlnire.

O a doua problemă identificată este una ce ţine de mentalitatea în rândul tinerilor, care nu îşi mai doresc să practice meserii din cel puţin două motive: pentru că au posibilitatea să facă facultăţi, uneori chiar şi fără diplomă de Bacalaureat, şi atunci ţintesc către posturi manageriale, în al doilea rând pentru că salariul minim pe economie este total nesatisfăcător, iar în acest caz aleg să trăiască din şomaj sau să plece în state occidentale unde sunt mult mai bine plătiţi. „Trebuie să inventăm ceva cu care să ţinem aici forţa de muncă. Nimeni nu va rămâne în judeţ pentru salariul minim pe economie. Nimeni nu este, de pildă, motivat să îmbrăţişeze o meserie de dulgher despre care ştie că este prost plătită şi nu îi oferă perspectiva uni trai decent a fost de părere un alt participant. Prin urmare, ar trebui găsită o soluţie de motivare a elevilor să se îndrepte către învăţământul profesional şi tehnic, pentru ca sistemul dual să devină posibil în România.

O a treia problemă a fost semnalată la nivelul judeţului Covasna. În acest punct, s-a vorbit despre oferta locurilor de muncă şi a unei pregătiri profesionale aferente, direct corelate cu potenţialul economic al judeţului. „Cele mai importante domenii care ar putea absorbi forţa de muncă în Covasna sunt agricultura, industria alimentară, textilă şi de confecţii, dar şi turismul local – a precizat Vajda Lajos, preşedintele Agrofood, prezent la întâlnire.

Legile se modifică prea des

Agenţii economici au punctat totodată un alt aspect foarte important. Este vorba despre fluxul de miniştri şi modificările curente care apar în legislaţie de la o guvernare la alta sau, mai rău, de la un ministru la altul. „Problema este că şi legile se modifică prea des şi nu există o constanţă la acest nivel. Schimbările atât de dese de miniştri atrag modificări la fel de dese, care împiedică formarea unui sistem coerent care să permită consolidarea economiei şi a celorlalte sisteme. Şi asta este valabil pe toate planurile – a subliniat un alt agent economic.

Reprezentanţii Inspectoratului Şcolar au vorbit şi despre necesitatea unor campanii de marketing în vederea informării elevilor cu privire la posibilităţile pe care le au în exprimarea opţiunilor. „De doi ani, în lunile martie, aprilie, mai, se organizează evenimente de informare, sub forma unor târguri cu profil pentru prezentarea potenţialelor meserii. Dorim să continuăm aceste demersuri, astfel încât elevilor să le fie mai uşor să decidă în privinţa traseului lor profesional – a precizat inspectorul Marius Popescu.

Concluzia întâlnirii a fost aceea că, deşi lucrurile sunt complicate, sistemul dual de învăţământ este fezabil şi în România, dacă se ţine cont de particularităţile economice şi legislative actuale şi nu se preiau tipare care să se adopte fără discernământ. „Agenţii par interesaţi, dar trebuie găsită o modalitate prin care sistemul va fi sustenabil şi din punct de vedere financiar pentru agenţii economici care vor suporta toate cheltuielile de formare profesională în firmă. E nevoie deci de reglementăria spus coordonatorul regional, Radu Gabriel.

Distribuie articolul:  
|

ACTUALITATE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.