Începând cu sezonul rece 2011-2012, anvelopele de iarnă obligatorii şi scumpe
Monica Vajna, Szekely Emoke
Zvonurile despre creşterea preţurilor de la 1 septembrie au produs agitaţie în rândul şoferilor, care se plâng deja de preţurile oricum prea mari
E adevărat că o veche zicală spune că gospodarul bun își face vara sanie și iarna căruță, însă vremurile actuale îi fac pe mulți să ignore înțeleapta vorbă și să amâne, pe cât posibil, orice investiție care necesită în primul rând bani. Cam așa se întâmplă de ani buni și în cazul cauciucurilor de iarnă, nu puțini fiind cei care au riscat în anotimpul rece diverse accidente și desigur amenzi, tocmai din dorința de a mai economisi ceva bani.
O nouă lege spune însă că din acest an mașinile vor trebui dotate cu cauciucuri de iarnă încă de la 1 noiembrie, acestea trebuind menținute până pe 31 martie 2012. Tocmai pentru că legea a devenit mai severă însă și pentru că vara e aproape pe sfârșite, comercianții speculează momentul iar zvonurile spun că de luna viitoare șoferii se pot aștepta la prețuri mai mari pentru cauciucurile de iarnă.
Amenzi între 2.500 şi 4.000 de lei
Legea reglementează modul de echipare a mașinilor pe timp de iarnă, astfel încât mașinile și autoturismele care nu depășesc 3,5 tone vor trebui să aibă cauciucuri de iarnă pe toate roțile, în vreme ce la mașinile comerciale care depășec 3,5 tone, precum și la autovehiculele de transport persoane cu o capacitatea de peste 8+1, cauciucurile de iarnă vor fi obligatorii numai pe roţile de tracţiune. Potrivit legii, șoferii depistaţi fără cauciucuri de iarnă între noiembrie – martie vor primi amenzi între 2.500 şi 4.000 de lei, acestora adăugându-li-se suspendarea certificatului de înmatriculare. În aceeași idee, cei de la Autoritatea Rutieră Română (ARR) au ținut să atragă atenția că echiparea cu cauciucuri de iarnă nu este echivalentă cu anvelopele ”all seasons”, care reprezintă de fapt o marcă comercială și nicidecum însușirile caracteristice unor cauciucuri care să se preteze ”tuturor anotimpurilor”.
Prin urmare, de când s-a hotărât că din iarna aceasta vom fi nevoiţi să ne echipăm maşinile cu anvelope de iarnă, proprietarii de autoturisme nu doar se uită și cercetează oferta ci unii chiar cumpără de pe acum cauciucurile necesare. Cu toate acestea, cei mai mulți dintre cei care se interesează măcar să cumpere o fac de teama amenzilor și mai puțin din spirit civic, căci chiar dacă nu este garantat că 1 noiembrie va coincide cu prima ninsoare, nimeni nu vrea să riște să plătească amenzi.
Costul anvelopelor poate ajunge și la 2.000 de lei
Așa se face că, deși în plină vară încă, standurile de anvelope ale marilor reţele de magazine sunt vizitate zilnic de către șoferi.
Cât despre preţuri, acestea varizază de la 180 de lei până la 500 de lei pentru fiecare cauciuc de iarnă, diferența fiind dată atât de dimensiunile anvelopei cât şi de producător.
Cele mai ieftine sunt anvelopele cele mai mici (185/65 R15) - preţul acestora începe de la 180 de lei, aşadar echiparea unei maşini cu astfel de cauciucuri necesită un efort financiar de peste 700 de lei. Cei ce doresc calitate mai bună, vor scoate din buzunar cel puţin 1.000 de lei, pentru că preţul acestor cauciucuri începe de la 250 de lei, dacă sunt produse de o firmă de renume.
Dacă aveţi nevoie de anvelope mai mari, va trebui să deschideţi portofelul mai larg - preţul celor cu dimensiunea 195/65 R15 începe de la 200 de lei, iar al celor cu dimensiunea 205/55 R16 de la 280 de lei. Cei care au mașini care necesită cauciucuri de 215/55 R16 vor fi nevoiţi să plătească peste 1.500 de lei, întrucât cel mai ieftin sortiment costă în jur de 400 de lei bucata.
Există și varianta second-hand
La un atelier de vulcanizare şi comercializare de anvelope din Sfântu Gheorghe, oamenii spun că deși șoferii vin și se interesează de anvelopele de iarnă, nu prea se aruncă în cumpărarea acestora. Pe de altă parte, cei de la atelier susțin că au soluţii şi pentru cei cu un buget mai redus, întrucât aici clienţii pot cumpăra şi anvelope recondiţionate. Acestea sunt aduse din import, iar preţul lor este mai mic cu 20-30% decât al celor noi, prin urmare ele pot reprezenta o variantă de compromis în cazul celor care vor să respecte legea... dar nu au destui bani.
Cât despre șoferi, toți se plâng de prețurile ridicate, în vreme ce unii cred că legea e cam absurdă și impune o perioadă mai lungă decât ar trebui pentru cauciucurile de iarnă.
”Până acum mai făceam șmecheria de a pune doar două cauciucuri de iarnă - ieșeam mai ieftin, dar acum cu noua lege va trebui să investim în patru. Cu o rată lunară la mașină, e cam greu să dai dintr-o dată și 1.000 de lei, că doar nu le iei pe cele mai scumpe. Nu zic că nu e bine să fie aceste cauciucuri, dar sunt prea scumpe, asta e problema”, ne-a spus Sorin, un tânăr șofer.
De acord cu el este și Alexandru, care de câțiva ani lucrează pe un TIR cu care face inclusiv curse internaționale - în Uniunea Europeană. Bărbatul spune că mașina sa va fi dotată în mod sigur de către firmă, dar amintește faptul că sunt țări în care anvelopele de iarnă sunt obligatorii abia odată cu începutul lunii decembrie. În plus, Alexandru este de părere că firmele de profil din România vor specula intens momentul și crede că nu va mai dura mult până când prețurile la anvelopele de iarnă vor exploda.
Reguli diferite de la o ţară la alta
Una peste alta, în vreme ce de la 1 noiembrie în țara noastră anvelopele de iarnă vor deveni obligatorii - indiferent de temperaturile de afară, există țări mai evoluate decât noi și care nu sunt atât de stricte în această privință. Așa se face că în Germania, de exemplu, automobilele cu anvelope de vară nu au voie pe drumuri acoperite de zăpadă şi gheaţă, în vreme ce în Franța șoferii nu sunt obligați de lege să-și doteze autovehiculele cu cauciucuri de iarnă. Mai stricți sunt cei din țările reci, unde zăpada este totuși un fenomen mai mult decât normal: în Finlanda, pneurile de iarnă devin obligatorii între 1 decembrie şi 1 martie, iar în Austria şi Elveţia între 1 noiembrie - 15 aprilie.