Încă trei premiere până la final de stagiune
Noua conducere a Teatrului Andrei Mureşanu plănuieşte expansiunea teatrului pe perioade structurate
Revenit la Sfântu-Gheorghe în calitate de director al Teatrului Andrei Mureşanu (TAM), regizorul Horaţiu Mihaiu îşi exprimă încrederea că noul său mandat la conducerea Teatrului va diferi de cel din perioada 2004 - 2007.
Au fost voci care au criticat decizia lui Horaţiu Mihaiu de a se întoarce la TAM, după ce în martie 2007 îşi dădea demisia motivând în primul rând lipsurile financiare, dar au fost şi voci care au arătat că Mihaiu este, probabil, cea mai bună soluţie pentru TAM, după ce instituţia a fost lăsată fără conducere prin plecarea fostului director, actorul Florin Vidamski.
TAM, teatru de interes naţional
Horaţiu Mihaiu a câştigat concursul organizat în luna noiembrie a anului trecut pentru directoratul Teatrului, iar din această lună începe, practic, să conducă din nou TAM.
„Consider că putem vorbi despre o altă conjunctură în care mam întors la TAM – s-au schimbat multe, inclusiv din punct de vedere al administraţiei locale. Nu vreau să critic fosta conducere a Primăriei din Sfântu-Gheorghe, dar în timpul în care nu am fost aici am urmărit totuşi ce se întâmpla şi am certitudinea că lucrurile se mişcă atât în municipiu cât şi în judeţ, plus că simt un real interes pentru teatru”, explică Horaţiu Mihaiu, care apreciază intenţia primarului Antal Árpád de a solicita implicarea Ministerului Culturii şi Cultelor (MCC) în susţinerea financiară a teatrelor mici. Mihaiu spune că el însuşi a avut această intenţie cu ani în urmă, însă demersurile sale nu au putut fi duse la capăt din cauza unei slabe comunicări cu ministrul Culturii de la acea vreme, Adrian Iorgulescu. În contextul în care în Sfântu-Gheorghe este încă nevoie de foarte multe lucrări, Mihaiu consideră că cererea administraţiei locale de sprijinire a teatrelor de către MCC este una perfect justificată.
„Nu putem sili implicarea Primăriei, când sunt atâtea alte probleme de rezolvat. Ca strategie naţională, însă, cred că implicarea Ministerului este necesară, cultura trebuind să fie prioritară, deoarece crează mentalităţi. Sigur, partea spirituală nu aduce beneficii imediate, dar îşi dovedeşte valabilitatea în timp. Crizele şi conflictele vin şi trec, însă istoria o crează cultura. Cultura face parte din educaţie, deci ar trebui tratată la acelaşi nivel. Cu această criză însă, mă înspăimântă să văd că sunt daţi afară profesori, că se taie subvenţii exact din zonele în care ar trebui să ne implicăm... Nimeni nu face artă cu gândul de a face bani, ci din vocaţie. Iar când vorbim de TAM, cred că vorbim despre un teatru de interes naţional şi unic în România, deoarece el aparţine unei minorităţi culturale - românii, care în această zonă nu sunt majoritari”, explică noul director al TAM.
Planuri structurate pe diverse termene
Referindu-se la planurile pe care le are în noul mandat la TAM, Horiaţiu Mihaiu spune că lea structurat pe termen scurt, mediu şi lung. Astfel, pe termen scurt şi mediu se impune evaluarea activităţilor şi a ceea ce a preluat de la fosta conducere, inclusiv o „revigorare” a activităţii Teatrului. Aici intră şi realizarea spectacolelor cerute de public, precum şi implicarea unor tineri regizori şi organizarea unor conferinţe culturale, în care publicul să vină în contact direct cu oameni de cultură valoroşi.
Pe termen lung, Mihaiu spune că are proiecte „ambiţioase” care vizează aducerea la Sfântu-Gheorghe a unor regizori importanţi, cum ar fi Silviu Purcărete, Alexandru Dabija sau Sorin Militaru. În ceea ce priveşte continuarea tradiţiei festivalurilor organizate de TAM, directorul teatrului spune că nu se va hazarda în aşa ceva deocamdată, din cauza crizei financiare care a afectat toate evenimentele de gen din ţară.
Spaţiul, prima necesitate a TAM
Actuala situaţie a TAM este caracterizată de nevoia de implicare, atât în ceea ce priveşte partea de personal cât şi în ceea ce priveşte partea financiară. Noul director este de părere că se impune o coagulare a departamentelor Teatrului în ceea ce priveşte aplicarea activităţilor pe cerinţe.
„Dacă ar fi permis contextul economic şi financiar, ar fi trebuit să suplimentăm posturile, pentru că e deficit de oameni la foarte multe compartimente. Eu am revenit la o schemă de personal redusă cu aproape 25%.
În plus, avem nevoie de un mijloc de transport pentru deplasări şi avem nevoie de un spaţiu, pentru care este prevăzută clădirea fostului Cinema Arta. Dacă însă asta nu va fi posibil, eu am şi alte idei - o hală industrială, un abator dezafectat, o discotecă moartă, un atelier falimentar... Sigur că fostul cinema oferă, ca locaţie, cele mai bune condiţii, deoarece are deja o infrastructură aproape de cerinţele necesare unui teatru şi ar fi cel mai apropiat ca funcţionalitate în comparaţie cu o hală goală. Cred însă că toată lumea ar aprecia dacă am obţine un alt spaţiu, deoarece e tot mai greu să lucrăm suprapuşi cu Teatrul Tamási Áron şi asta nu pentru că nu ne-am înţelege ci pur şi simplu pentru că orice teatru care se respectă are şi o sală studio, spaţii de repetiţii, săli de lectură, depozite, ateliere, arhivă şi altele”, a mai arătat Horaţiu Mihaiu, care în proiectul său de management prezentat la concursul pentru conducerea TAM a vorbit în principal despre necesitatea identificării unui sediu propriu pentru TAM şi a unui mijloc de transport.
TAM pe internet
Un alt punct considerat necesar de Horaţiu Mihaiu se referă la prezenţa TAM pe internet, deoarece, spune directorul, actualele vremuri au dovedit că „dacă nu eşti în spaţiul virtual, nu exişti“, iar prezenţa în acesta creează una dintre cele mai puternice legături dintre public şi teatru. În ceea ce priveşte planurile de producţie imediate, Horaţiu Mihaiu a declarat că, în actuala stagiune, se vor mai monta la TAM încă trei piese: un spectacol pentru copii, o comedie şi o dramă, acestea urmând să cuprindă, alături de „Manej“, în regia Mirelei Bucur şi „Poveşti de familie“, în regia lui Cristian Ban, spectacol care va avea premiera la finele acestei luni.
Conducerile din ultimii ani ale TAM au fost afectate constant de demisii ale directorilor, aceştia motivând întotdeauna inconsistenţa susţinerii financiare din partea Consiliului Local Sfântu-Gheorghe, dar şi lipsa unui sediu propriu al TAM, care în prezent îşi împarte spaţiile cu Teatrul Tamási Áron. Pornind de la aceste aspecte, trupa TAM, una dintre cele mai apreciate din ţară, a început să se dividă în ultimii ani, creânduse în interiorul acesteia diverse tabere, care au creat nu de puţine ori tensiuni între conducere şi actori. Astfel, printre primii plecaţi cu scandal de la Sfântu-Gheorghe a fost dramaturgul Doru Mareş, director al TAM între 2000-2004. Acestuia i-a urmat însuşi Horaţiu Mihaiu, care nu a rezistat la cârma TAM decât trei ani, plecând de aici în urma conflictelor interioare din teatru, dar şi ca urmare a lipsurilor financiare. Lui Horaţiu Mihaiu i-a luat locul actorul Florin Vidamski, care deşi declara că va duce la capăt mandatul, a renunţat în toamna anului trecut, alegând Şcoala de la Burghausen (Germania) a lui David Esrig. În luna noiembrie a anului trecut, Consiliul Local a organizat un concurs la care s-au prezentat patru candidaţi şi în urma căruia proiectul de management depus de către Horaţiu Mihaiu a fost declarat câştigător.
Monica Rizea