În județul Covasna, pe 8 septembrie, clopoțelul nu va mai suna de sărbătoare, ci de revoltă
Un început de an școlar care ar fi trebuit să fie o sărbătoare se transformă și în județul nostru într-un test al răbdării. Profesorii ies în stradă și acuză umilință și lipsă de respect, inspectorii recunosc dificultățile, dar spun că „zarurile sunt aruncate”, părinții cer normalitate, iar elevii își exprimă emoțiile și neliniștea în fața incertitudinii. Am vorbit cu dascăli din mai multe școli covăsnene, cu reprezentanți ai Inspectoratului Școlar, cu părinți și elevi, pentru a contura tabloul unui început de an care, în loc să aducă bucurie, scoate la lumină fragilitatea și oboseala educației românești.
Pe 8 septembrie ar trebui să sune clopoțelul pentru un nou început de an școlar. Însă nu toate școlile vor deschide la fel: unele vor organiza festivități, altele vor marca momentul mai discret, iar unele cadre didactice iau în calcul boicotul. Tensiunile nu sunt întâmplătoare. Ele au explodat deja în stradă, nu doar la noi, ci și la București și în alte orașe din țară, unde profesorii au ieșit cu aceleași revendicări.
Profesorii din județul Covasna: „Educația rămâne Cenușăreasa sistemului bugetar”
Marți, 2 septembrie, în fața Prefecturii din Sfântu Gheorghe, sute de cadre didactice covăsnene afiliate sindicatelor au ieșit la protest împotriva măsurilor fiscale și legislative care, spun ei, riscă să destabilizeze și mai mult școala.
Sindicaliștii reclamă că noul pachet de măsuri vizează creșterea normei de predare, comasarea claselor și reducerea plății cu ora, adică exact acele zone în care sistemul e deja fragil. Ei spun că facturile și prețurile sunt în creștere și că se văd obligați să muncească mai mult pentru mai puțini bani.
Iuliana Apafi, reprezentant al sindicatului „Mihai Viteazul” din Întorsura Buzăului și învățătoare la Școala Gimnazială „Nicolae Russu” din Sita Buzăului, a spus, marți, în cadrul protestului, că în timp ce statul cere calitate, condițiile impuse fac imposibilă performanța: clase aglomerate, plata cu ora aproape simbolică, colegi bolnavi care abia își permit tratamente.
„Ne-am strâns aici să ne manifestăm nemulțumirea, indignarea și mai ales faptul că suntem umiliți în continuare. Așa cum spuneam și acum doi ani de zile, când vorbeam aici, în această piață, învățământul rămâne în continuare Cenușăreasa sistemului bugetar. Totul începe cu învățământul. Tot ce înseamnă măsură pentru a salva această țară, începe cu învățământul, după cum am putut să vedem și noi pe propria noastră piele. Cel mai tare vom simți în octombrie, când vom lua salariul. (...) Trebuie să luptăm până la capăt, uniți, pentru că doar așa vom reuși să învingem acest sistem. Acum ne dorim doar ca aceste prevederi ale Legii 141 să fie abrogate. Asta cerem și pentru asta suntem aici și pentru asta continuăm lupta”, a spus Iuliana Apafi.
„Cred că suntem singurii din țara asta cărora ne pasă de elevi”
Sindicaliștii spun că, dacă Legea 141/2025 nu va fi abrogată, vor continua să boicoteze festivitățile de deschidere a anului școlar și chiar activitățile de predare și evaluare. Acuzați că „nu le pasă de elevi”, profesorii resping ferm eticheta.
„Cred că suntem singurii din țara asta cărora ne pasă de elevi. Nouă ne pasă pentru că noi știm ce înseamnă să lucrezi cu elevii. Sunt copiii noștri. Ne pasă, dar trebuie să fim înțeleși, pentru că suntem în continuare umiliți”, a mai spus profesoara.
După manifestație, reprezentanții sindicatelor au avut o întâlnire cu prefectul județului Covasna, căruia i-au prezentat direct nemulțumirile și revendicările profesorilor.
Mesajul lor se îndreaptă acum și către părinți, chemați să înțeleagă și să susțină lupta cadrelor didactice. Pentru că, spun sindicaliștii, doar uniți mai există șansa de a schimba ceva.
„Învățământul e la limită” – mesajul unei profesoare de biologie din Covasna
Anamaria Muntean-Șarlea, profesoară de biologie a Școala Gimnazială „Avram Iancu” din Covasna, ne-a spus că personal nu a fost direct afectată de schimbările legislative, pentru că are doar șase ore pe catedră, însă acest lucru nu înseamnă că nu vede problemele majore care apasă asupra colegilor săi.
„Puterile statului ar trebui să realizeze că învățământul este deja împins la limită. Învățământul românesc e un amestec de bune intenții, improvizații, reforme peste reforme și foarte multă oboseală. Văd asta și la colegii mei care se află într-o perioadă grea, mulți și-au pierdut locurile de muncă, alții nu au reușit să se transfere acasă să fie aproape de familiile lor, alții aleargă de la o școală la alta pentru a putea avea o normă întreagă. Tot ce se întâmplă în momentul de față este o incertitudine și un haos ce ne afectează pe toți. Toți suntem afectați de ceea ce se întâmplă deoarece din învățământ ies viitorii conducători, miniștri, deputați de care deja ne plângem… Generațiile actuale de elevi au suferit deja prea mult dacă stăm să enumerăm grevele, perioada de carantină. Tot ce se întâmplă acum nu face decât să acutizeze ceea ce deja trăim, nemulțumirile o să crească, la fel și nivelul de analfabetism funcțional”, ne-a spus profesoara.
Cu toate acestea, Anamaria Muntean-Șarlea nu vrea ca elevii să fie întâmpinați cu tensiune în prima zi de școală.
„Va fi o zi normală, o zi în care îi primim cu zâmbetul pe buze. Le doresc colegilor un an plin de împliniri și realizări, un an mai bun”, a mai spus ea.
La rândul lor, doi profesori de la Colegiul Național „Mihai Viteazul” (CNMV) din Sfântu Gheorghe au confirmat că nu intenționează să boicoteze începutul de an școlar. Festivitatea de deschidere va avea loc, însă într-un format mai restrâns, fără prezența autorităților.
IȘJ Covasna: „Zarurile sunt aruncate. Astea sunt condițiile”
Am stat de vorbă și cu inspectorul școlar general al județului Covasna, Kiss Imre, despre această situație complicată care umbrește începutul de an școlar. El a subliniat că, în ciuda tensiunilor, în ultimele luni s-au depus eforturi considerabile pentru ca toate unitățile de învățământ din județ să fie pregătite conform noilor reglementări. Potrivit acestuia, directorii, personalul administrativ și cadrele didactice au muncit pe tot parcursul verii pentru a se încadra în modificările aduse normei didactice.
„Am traversat împreună un an școlar dificil și suntem la începutul unui nou an care va fi și mai complicat. Indiferent de efectele decizilor politice care pun la grea încercare sistemul educațional, noi, dascălii, am fost, suntem și vom rămâne mereu responsabili pentru viitorul copiilor, știind cu toţii că educaţia este unul dintre elementele esențiale pentru formarea caracterelor. Așa că nu ne rămâne decât să continuăm împreună pe drumul învățării și al performanței în educație”, ne-a declarat Kiss Imre.
În ceea ce privește protestele profesorilor și anunțurile de boicot al primei zile de școală, acesta a precizat că, până acum, Inspectoratul nu a primit nicio informare oficială din partea sindicatelor.
„Fiecare școală este autonomă din acest punct de vedere. Eu cred că se pregătesc pentru prima zi de școală”, a declarat acesta, dar a recunoscut că există riscul unui început „derutant” pentru elevi și părinți, dacă unii profesori aleg să protesteze.
Inspectorul a subliniat că, deși sindicatele contestă deciziile Ministerului, inspectorii școlari nu au de ales decât să aplice legea și metodologiile aprobate. El a amintit și faptul că, prin noile reguli, și inspectorii vor avea un volum mai mare de muncă, echivalent cu o normă și jumătate, fără o creștere salarială corespunzătoare.
„Zarurile sunt aruncate. Astea sunt condițiile”, a spus, în concluzie, inspectorul școlar general.
Totuși, pentru elevi și părinți mesajul rămâne neclar: vor avea sau nu parte de o zi normală de școală?
Ce spun părinții?
Dacă profesorii ies în stradă și elevii așteaptă cu emoții începutul școlii, părinții sunt prinși la mijloc. Ei resimt atât tensiunea momentului, cât și nevoia de a avea stabilitate pentru copiii lor. Mulți privesc cu îngrijorare ceea ce se întâmplă în sistemul de educație, dar nu își pierd speranța că lucrurile se pot îndrepta.
„Am încredere că școala va începe. Că vom avea parte de normalitate și de cadre didactice conștiente. Toți angajații de la stat trec printr-o perioadă dificilă, dar împreună putem face ca lucrurile să ia calea cea bună. E timpul pentru normalitate. Schimbarea este dureroasă, dar necesară”, ne-a spus Elena Duculeț, mamă a doi copii, elevi la CNMV și la Școala Gimnazială „Váradi József” din Sfântu Gheorghe.
Emoție și neliniște pentru elevi la începutul noului an școlar
Proteste, boicoturi, tensiuni între sindicate și autorități – toate acestea umbresc startul de an școlar. Însă, la final, cei mai importanți în această ecuație rămân elevii. Ei sunt cei care simt emoția primei zile, curiozitatea față de profesori și teama de necunoscut. Indiferent de haosul legislativ și de frământările din cancelarii, copiii își doresc normalitate, siguranță și o școală în care să învețe cu adevărat.
„Mă simt puțin nesigură și curioasă în același timp. E un amestec de emoții, pe de o parte, nerăbdare să aflu cum va fi, pe de altă parte, o ușoară neliniște pentru că nu știu exact la ce să mă aștept. Colegii mei sunt curioși și emoționați. Vorbim mult despre cum va fi anul, despre profesori și ce schimbări ar putea apărea. Unii abia așteaptă să ne revedem, alții sunt mai stresați de materiile grele care urmează”, ne-a spus Irina Băilă - elevă în clasa a XI-a la Liceul Teoretic „Mircea Eliade” din Întorsura Buzăului.
„Mă simt cam neliniștit pentru ca nu știu la ce să mă aștept. Vom face festivitate de început de an, dar nu una foarte mare. Noi vorbim mult între noi. Abia așteptăm să ne vedem dar pe altă parte nu prea deoarece va fi un an probabil mai greu”, ne-a spus și Alberto Calcea, elev în clasa a VIII-a la școala din Lădăuți.
Până la urmă, acesta ar trebui să fie punctul de plecare pentru orice decizie legată de educație: nu tabelele bugetare, nu calculele politice, ci nevoia elevilor de a avea acces la o școală de calitate. Pentru că, așa cum recunosc chiar și profesorii, tot viitorul țării se joacă acum, în bănci.
A contribuit și Ștefania Găvăneci.